Voeding

Zeven Oefeningen Voor Een Sterke Core

Elke dag train ik mijn core wel. Een sterke core zorgt ervoor dat je een goede houding hebt in het dagelijkse leven. Daarom vind ik het extra belangrijk om deze dagelijks te trainen. Vandaag deel ik zeven oefeningen die ik dagelijks doe voor een sterke core. Je hebt hier geen attributen voor nodig. Alleen jezelf en de grond. 

Tree pose

#1 Tree pose
Ga op de grond staan en doe eerst je linkerbeen omhoog en plaats de zool van je voet tegen de binnenkant van je rechter bovenbeen. Laat je handen naar de lucht wijzen. Blijf 30 seconden staan en wissel van been. Doe deze oefening drie keer per kant (dus 90 seconden in totaal per kant). 

Airplane pose

#2 Airplane pose
Een oefening die ik sinds het beoefenen van yoga graag doe is de airplane pose. Ga rechtop staan en zet je gewicht op je linkerbeen. Doe langzaam je rechterbeen naar achter en vervolgens je beide armen naar achteren. Blijf 30-60 seconden staan. Wissel vervolgens van been.

Plank variatie

# 3 Plank variatie
De plank is mijn favoriete oefening! Toch is het af en toe wat saai om constant dezelfde oefening te doen. Voor deze oefening ga je in plan positie staan en steek je, je rechterarm naar voren. Houd dit 30 seconden vast en wissel van kant. Doe aan elke kant drie sets.

#4 Push up
Deze oefening was eerst een oefening die ik vreselijk vond om te doen. Nu ik wat sterker in mijn armen word is deze oefening een stuk makkelijker geworden. Ga in plank pose staan met je armen iets breder dan schouderbreedte. Zak door je armen, maar laat je lichaam niet op de grond vallen. Herhaal deze oefening 10-30 keer.

Dips

# 5 Dips
Ga met je rug naar een bankje toestaan. Zet je handen op het bankje en strek je benen voor je uit. Zak langzaam door je armen en strek vervolgens weer je armen. Doe hiervan drie sets van 30 herhalingen. Voordeel hiervan is dat je ook gelijk je armen traint. 

Mountain climbers

# 6 Mountain climbers 
Ga in plank positie staan. Buig je rechterbeen naar je rechterborst en zet weer terug. Doe hetzelfde met je linkerbeen en wissel steeds om. Doe deze oefening 45 seconden snel of 60 seconden langzaam.

Boat pose (ik kan het niet met gestrekte benen, jij wel?)

#7 Boat pose (en low boat pose)
Ga op de grond zitten met je benen gestrekt. Zet je handen achter je neer. Til je borstbeen op en leun een stukje naar achteren (je rug moet wel recht blijven). Buig de knieën en til de voeten van de grond. Strek de armen naar voren en span de buikspieren aan. Laat vervolgens je benen iets zakken en je breng je bovenlichaam iets verder omhoog om vervolgens je benen en bovenlichaam weer te laten zakken. Doe deze herhaling voor 60 seconden. 

Dit waren mijn zeven favoriete oefeningen voor een sterke core. Het neemt maximaal een kwartiertje in beslag dus tijdsgebrek is geen smoesje. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: