Voeding

Welke Voedingsmiddelen Zijn Nou Echt Gezond?

Je kan er pagina’s vol over schrijven: superfoods. Van gojibessen tot chiazaad en van rauwe cacaopoeder tot klei eten. Allemaal zouden ze ongelooflijk gezond zijn. Gelukkig heb je geen dikke portemonnee nodig om gezond te eten. Met onderstaande artikelen kun jij ook gezond eten.

Voor het schrijven van dit blog heb ik gebruik gemaakt van de ‘Daily Dozen‘ App. Deze app telt geen calorieën, maar kijkt naar bepaalde productgroepen die dagelijks in je voeding zouden moeten voorkomen. 

  • Peulvruchten
  • Bessen
  • Overige fruitsoorten
  • Koolsoorten
  • Groene groenten
  • Overige groenten
  • Lijnzaad
  • Noten 
  • Specerijen
  • Volkoren granen

Graag wil ik bij een aantal van deze voedingsmiddelen stil staan. Waarom zijn deze nou zo belangrijk in ons voedingspatroon.

Peulvruchten

Zeker als je plantaardig eet zijn peulvruchten een absolute ‘must’ in je voedingspatroon. Ze bevatten namelijk veel bouwstoffen. Zo bevat een portie kikkererwten (200 gram) al bijna 15 gram eiwitten. Even als voorbeeld; een persoon van 70 kg heeft gemiddeld 56 gram eiwitten nodig. Daarnaast bevatten peulvruchten veel vezels (goed voor de stoelgang), ijzer, magnesium, zink, foliumzuur en kalium. Peulvruchten zijn perfecte vleesvervangers. Vervang 100 gram vlees door ongeveer 75 gram peulvruchten. Nog een pluspunt van peulvruchten: ze hebben een positief effect op je LDL-cholesterol. Het slechte cholesterol dus. 

Groene bladgroenten

Het is niet voor niets dan Popeye spinazie at. Groene bladgroenten zoals spinazie, boerenkool, rucola en snijbiet zijn ontzettend goed voor onze gezondheid. Ze zijn een goede bron van calcium, foliumzuur, zink, ijzer, magnesium en vitamine C. Ook bevatten ze -net zoals veel groenten – veel vezels. Verschillende onderzoeken laten zien dat het eten van deze groenten het risico op bepaalde ziekten zoals diabetes type-2 en hart- en vaatziekten verlagen.

Lijnzaad

Als je plantaardig eet mag lijnzaad eigenlijk niet ontbreken. Gelukkig is lijnzaad ontzettend makkelijk verkrijgbaar en ook nog eens goedkoop. Voor 500 gram lijnzaad betaal je hooguit €2,00. Zelf heb ik altijd een zak hele  lijnzaad in mijn kast staan. Voordat ik het lijnzaad gebruik, maal ik dit altijd eerst in een keukenmachine. Lijnzaad wordt namelijk veel beter door ons lichaam opgenomen als deze gemalen is. Lijnzaad is een ontzettend goede bron van omega-3. Een paar keer per week een eetlepel gemalen lijnzaad door je yoghurt of over je havermout is een redelijk goed idee om te doen. 

Volkoren granen

Zilvervliesrijst, volkorenbrood, volkoren pasta, volkoren couscous en rogge. Enkele voorbeelden van volkoren granen die niet mogen ontbreken in je dagelijkse voedingspatroon. Volkoren granen zitten vol met vezels en veel vitamines en mineralen. Daarnaast is er sterk wetenschappelijk bewijs dat het eten van volkoren graanproducten ten opzichte van witte graanproducten 25% minder kans geeft op het krijgen van bepaalde hartziekten, darmkanker en diabetes type-2. 

Ik zou over alle voedingsmiddelen wat kunnen schrijven, maar dan wordt het een te lang verhaal. Welke voedingsmiddelen gebruik jij dagelijks in je voedingspatroon? 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: