Voeding

Wat Zegt Jouw Poep Over Je Gezondheid?

Misschien niet zo lekker verhaal, maar toch wil ik hier aandacht aan besteden. Want kijk jij achterom als je naar de wc bent gegaan? Doe je dit niet? Dan kan je dat misschien beter een keer wel doen. Je ontlasting zegt namelijk een hoop over je gezondheid.

Je ontlasting. Een onderwerp waar we niet gemakkelijk over praten. Zie je het al voor je? “Hoe was jouw weekend? Ja goed, ik heb echt heel goed gepoept zaterdag.”. Precies, dat is een beetje raar. Nu hoef je niet met andere mensen over je ontlasting te praten, maar is het wel belangrijk om zelf eens stil te staan bij je ontlastingspatroon. Je ontlasting vertelt namelijk of je een goede balans hebt in je darmen. 

We zijn ons er niet bewust van wat er in onze darmen gebeurt. Alleen als het een keer misgaat dan gaan we er ons mee bemoeien. Je darmen bepalen voor een groot gedeelte hoe jij je voelt. Als jij een opgeblazen gevoel hebt dan voel je, je ook heel anders dan wanneer je gewoon ‘normaal’ naar het toilet kan. Winderigheid, krampen en buikpijn kunnen zorgen voor onzekerheid. Dus een gezonde darmflora zorgt voor een fijn gevoel/ 

Je ontlasting, een onderwerp waar je niet snel over durft te praten. Een soort taboe, terwijl ontlasting veel kan zeggen over je gezondheid. Het is zelfs een manier om te zien of je een goede balans hebt in je darmen en geen verstoringen in je spijsvertering. Helemaal niet gek dus om er af en toe naar te kijken. We gaan vanaf nu de poeptaboe doorbreken!

Welke stoelgang heb jij?
Om te onderzoeken wat voor soort stoelgang jij hebt is er de Bristol Stool Chart ontwikkelt. Dit is een handig meetinstrument waarbij de consistentie van je stoelgang in 7 categorieën wordt verdeeld. Bij type 1 en 2 is er sprake van obstipatie en type 6 en 7 diarree. Zit je ergens daartussen dan zit je goed, waarbij type 4 het meest ideaal is. Oftewel: ‘Gladde, soepele, zachte worst of slang’. 

Hoe vaak ga jij naar het toilet
Naast de consistentie zegt de frequentie ook wat over je darmgezondheid. Dit is ook heel erg verschillend per persoon. De een gaat 4 keer per dag naar de wc, terwijl de ander 1 keer in de twee dagen gaan. Mocht je minder dan drie keer per week naar de wc gaan en is je ontlasting ook hard en gaat het niet zo soepel dan is het goed mogelijk dat je last hebt van obstipatie of een verstopping. Is dit juist andersom en ga je meerdere keren per dag naar de wc en is je ontlasting dun en waterig dan kan er sprake zijn van diarree. Bij diarree is het belangrijk om voldoende water te drinken. Je verliest immers ontzettend veel vocht, maar ook vitamines en mineralen. Deze moeten dus ook aangevuld worden. 

En dan je levensstijl
Nu je wat weet over je darmen en ontlasting is het ook goed om te kijken naar je eet- en bewegingspatroon. Deze twee hebben ontzettend veel invloed op je ontlasting en darmgezondheid. Hieronder een aantal tips die ik je wil meegeven.

  • Bewegen
    Dat bewegen goed voor onze gezondheid is dat weten we allemaal al, maar wist je dat beweging ook ontzettend goed is voor je darmgezondheid. Door te bewegen stimuleer je de darmperistaltiek waardoor je makkelijker naar de wc kunt. Loop bijvoorbeeld wat vaker een rondje na het eten. Grote kans dat jij daarna lekker naar de wc kunt.
  • Niet negeren
    Er zijn mensen die een grote angst hebben om in het openbaar naar het toilet te gaan. Probeer deze angst te doorbreken. Het negeren van de aandrang is niet goed. Hoe langer je wacht, hoe meer water je dikke darm absorbeert, waardoor je ontlasting nog harder en droger wordt. Het gevolg is dat je dan te hard moet persen wat weer kan zorgen voor aambeien. Niet fijn! 
  • Drinken
    Zoals het Voedingscentrum al adviseert. Drink dagelijks 1,5-2 liter water. Zeker als je extra vezels neemt, dan is het nog belangrijker om meer te drinken. Zet Bijvoorbeeld een glas water naast je bureau of een wekker op je telefoon om elk uur wat water te drinken. 
  • Vezels
    Last but not least: de vezels. Vezels moet je zien als een soort spons. Ze nemen het water op waardoor de ontlasting zacht blijft. Daarom is het ook belangrijk om voldoende te drinken (zie vorige tip). Vezels zitten in bijna alle plantaardige producten. Denk bijvoorbeeld aan groenten, fruit, volkorenbrood, zilvervliesrijst en havermout.

Zo, dat was weer een lesje over de ontlasting. Ik hoop dat je er wat wijzer van geworden bent! 

Eén reactie

  • Betty

    Goed om erover te schrijven. Want praten erover is inderdaad niet heel makkelijk voor velen.

    Leuk je diversiteit op je blog over voeding persoonlijk recepten etc.
    Elke keer ben ik weer benieuwd waar je over zal schrijven. Het is steeds weer interessant en soms ook fijn weer even een geheugensteuntje met de tips!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *