Voeding

Wat Te Eten Voor Het Sporten?

Wat kun je nou eten voor het sporten? Dit is afhankelijk van wat voor sport je doet. Voor het sporten is natuurlijk energie nodig, want zonder brandstof komt jouw lichaam niet vooruit. Wil jij graag weten wat je het beste kunt eten voor het sporten? Lees dan snel dit artikel.

Wat is de beste tijd om iets te eten voor het sporten?
Ook dit voor iedereen weer verschillend. De een vind het fijn om een uur van te voren iets te eten terwijl de ander zeker drie uur van te voren voor het laatst gegeten moet hebben. Over het algemeen wordt aangeraden om ongeveer 2 uur voor het sporten een volledige maaltijd te eten. Dit kan een ontbijt, lunch of avondmaaltijd zijn. Wanneer je korter voorafgaand aan het sporten nog een grote maaltijd eet, heb je de kans dat het eten tijdens het sporten wat in de weg zit. Ook hierbij geldt: de een is hier gevoeliger voor dan de ander. Ga bij jezelf na wat jij het fijnste vindt. 

Vooral belangrijk is het om niet te veel te eten voor het sporten. Heb je geen tijd om ruim twee uur voor het sporten een maaltijd te eten? Neem dan een kleine snack. Eet je wel een grote maaltijd vlak voor het sporten, dan is jouw lichaam veel te druk bezig met het verteren van je maaltijd. Dit kost dus weer energie en ik denk dat je die energie liever besteed aan het sporten. Ook belangrijk: eet je maaltijd langzaam en kauw goed. Anders heb je de kans dat er veel te grote stukken voedsel in je maag komen, waardoor je sneller last zult krijgen van een opgeblazen gevoel. Laat dat nou net niet fijn zijn tijdens het sporten.

Wat moet je dan eten?
Tijdens het sporten wil je natuurlijk al je energie stoppen in de work-out en niet in het verteren van je maaltijd. Eet daarom voor een training niet te veel vetten en eiwitten, zoals een avocado, grote bak met (plantaardige) yoghurt en een zak chips. Grote kans dat je tijdens hier sporten hier last van gaat krijgen. Je kan ook niet teveel vezels eten, want vezels zorgen er voor dat je darmen lekker aan de slag gaan ?. Neem van volkoren granen een wat kleinere portie. Zo krijg je voldoende koolhydraten binnen, maar niet teveel vezels. Zo kan jij zonder wc-ongemakken je training gaan doen. 

Wanneer je, net zoals ik, gewoon recreatief sport, is het voldoende als je gewoon een ‘gezonde’ maaltijd eet, maar maak deze dus niet te vetrijk en eiwitrijk. Kijk naar wat je eigen lichaam het beste kan verdragen tijdens het sporten. Zo weet ik bij mijzelf dat ik het beste sport zonder iets gegeten te hebben, daarom sport ik ook altijd voor het ontbijt. 

Sporten zonder gegeten te hebben?
Sporten voor het ontbijt? Dit is niet voor iedereen weggelegd en is vaak een kwestie van wat je lichaam gewend is. Oke, verwacht geen topprestaties van jezelf. Je lichaam heeft immers niet voldoende energie om heel hard te werken, maar een halfuurtje/uurtje hardlopen zonder ontbijt (en je bent dit gewend) kan prima. Merk je dat je duizelig wordt? Dan is het verstandig om wel wat te eten van tevoren. 

Ga je langer sporten of intensiever? Dan is het wel verstandig om iets te eten van tevoren. Neem bijvoorbeeld een banaantje of een boterham met appelstroop. 

Niet voldoende eten?
Voeding is brandstof. Om deze reden is voldoende en gevarieerd eten goed voor een goed sportresultaat. Ook bestaat er de kans dat je bloedsuiker te ver daalt tijdens het sporten als je niet voldoende eet en als je langdurig te weinig eet, kun je zelfs in het ergste geval ondervoed raken. Dit betekent dat je lichaam te weinig voedingsstoffen binnenkrijgt. Als je regelmatig sport is het goed hierop te letten, omdat je lichaam een hogere behoefte heeft aan voedingsstoffen. Voldoe je niet aan deze behoefte, dan kun je, je lichaam schaden en zul je snel(ler) overtraind raken. Dus voeding is ontzettend belangrijk en vooral als je veel sport. 

Genoeg theorie, dus tijd voor wat concrete adviezen. Waar kan je aandenken als het gaat om perfecte pre-workout snacks?

Volkoren granen
Je moet geen grote hoeveelheden eten, maar volkoren granen zijn een perfecte bron van energie. De complexe koolhydraten die in volkoren granen zitten geven je voor lange tijd energie en houden je bloedsuikerspiegel stabiel. Voorbeelden zijn: volkoren pasta, volkorenbrood, zilvervliesrijst, volkoren crackers of volkoren couscous. 

Bananen
Een banaan is een ideale snack voor alle momenten. In banaan (en al het andere fruit) zit fructose, dit een een vorm van suiker dat wordt omgezet in glucose in ons lichaam en glucose zorgt weer voor energie. Energie die langdurig aanhoudt, omdat een banaan -net zoals volkoren granen- ook complexe koolhydraten levert. Daarnaast bevat een banaan net wat meer magnesium en kalium dan een sinaasappel. Deze mineralen helpen spierkrampen voorkomen. 

Smoothie 
Maak een smoothie (niet al te grote hoeveelheid) van groenten en fruit met wat plantaardige melk. Zo krijg je alle voedingsstoffen (koolhydraten, vetten en eiwitten) binnen. Ideaal om als pre-workout snack te nemen.

Nog meer ideeën nodig?
* volkoren crackers met appelstroop
* Muesli met sojayoghurt
* Een volkoren boterham met jam
* Een klein gedeelte van je maaltijd (de rest eet je dan na het sporten op)
* Stuk fruit met pindakaas (banaan met pindakaas!)
* Dadels met pindakaas of andere notenpasta

Kortom, genoeg te kiezen. Als jij sport eet je dan ook van te voren?


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: