Voeding

Wat te doen als je altijd maar honger hebt?

Heb jij ook af en toe van die periodes dat je honger (of trek) niet te stillen is? Ik heb daar regelmatig ‘last’ van. Over het algemeen voor mij geen probleem, aangezien ik wat moet aankomen. Toch kan het af en toe vervelend zijn, omdat niks lijkt te helpen.

Vaak gaan deze periodes gepaard met het gevoel dat de maaltijden het net niet helemaal zijn. Je weet niet goed waar je zin in hebt. Zo wordt het een strijd in je hoofd. Niet goed. Het kan onder andere komen door veranderingen in je hormonale balans of seizoensinvloeden. Ook wanneer je besluit om iets minder te gaan eten kan het voorkomen dat je constant honger hebt. Hoe kan je er toch voor zorgen dat je niet constant honger hebt? Probeer gerust eens een paar van onderstaande tips:

Granen eten

Gaan je nekharen overeind staan als je denkt aan granen? Een tijd geleden leek het namelijk dat het eten van granen uit den boze was als je een gezond en strak lichaam wilt. Vooral het eten van brood stond in een negatief daglicht. Dat is jammer, want het eten van volkoren graanproducten is ontzettend goed (zie volgend kopje ‘vezels’). Dit zijn producten waar de hele graankorrel nog inzit. Je kunt hierbij denken aan volkoren brood, zilvervliesrijst, volkoren pasta’s, havermout of rogge. Deze producten geven jou een vol gevoel. Deze regel geldt niet voor mensen met een gluten intolerantie. Voor deze groep mensen is het beter om producten waar onder andere tarwe, spelt en rogge in verwerkt is te vermijden.

Meer vezels

Vezels zijn in mijn ogen echt geweldig. Vezels zorgen er namelijk voor dat jij lekker verzadigd raakt en dus minder snel honger (of trek) hebt. Vezels zijn onder andere te vinden in volkoren producten, groenten en fruit. Ook andere plantaardige producten bevatten veel vezels, zoals peulvruchten. Zorg er dus voor dat je bij elk eetmoment van de dag iets uit deze groepen binnenkrijgt.

Eet voldoende groenten

Het advies van het Voedingscentrum is om dagelijks minstens 250 gram groenten te eten. Onderzoeken tonen aan dat het eten van wat groenten vooraf aan een maaltijd een positief effect heeft op je verzadiging. Voeg gerust wat groenten toe aan je maaltijden.

Wees niet bang voor vet

Hoewel je misschien denkt dat het beter is om vetten te vermijden omdat je anders bang bent om teveel calorieën binnen te krijgen is het beter om ze niet te vermijden. Als je kijkt naar het verzadigingseffect van koolhydraten, eiwitten en vetten dan is vet de winnaar. Vet geeft ons het langst een vol en verzadigd gevoel. Kies hierbij wel voor de gezondere vetten. Deze zitten onder andere in koolzaadolie, avocado, zaden en noten.

Mindfullness

Ben je iemand die een zak nootjes opeet voor de televisie en dan ineens denkt: waar is die zak met nootjes gebleven? Dan is deze tip zeker iets voor jou. Wanneer jij andere dingen aan het doen bent tijdens het eten ben je niet met je gedachten bij het eten aanwezig. Neem de tijd om te eten, dek de tafel mooi en geniet van de smaak van het eten. Eet gewoon wat vaker bewust en ga eet niet zonder erbij na te denken.

Eiwitten

Net zoals vetten, geven eiwitten je ook een lang verzadigd en vol gevoel. Je kunt dan wel heel ‘gezond’ gaan eten, maar als jouw lichaam niet voldoende eiwitten binnenkrijgt, dan is de kans groot dat je constant honger hebt. Je lichaam is opgebouwd uit eiwitten dus niet zo gek dat je ook voldoende eiwitten nodig hebt. Goede bronnen van eiwitten zijn: peulvruchten, soja, volkoren granen en noten. Varieer voldoende in deze voedingsmiddelen.

Heb jij wel eens periodes waarin je constant honger hebt? Zo ja? Wat doe jij dan?

Eén reactie

  • Betty

    Heel herkenbaar die hongermomenten soms.
    Ik probeer dan inderdaad ook heel bewust te eten en heb vooral veel behoefte aan brood en hartig.
    Stevig volkoren brood vult dan veel beter en geeft sneller een verzadigd gevoel. Beetje pindakaas (100 procent pindakaas) erop en t vult goed en geeft een snelle verzadiging weer bij mij.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: