Voeding

Wat je moet weten over omega-3 en 6

Vandaag gaan we het hebben over vet en niet zomaar vet, maar omega-3 en 6 Twee essentiële vetzuren in onze voeding. Essentiële vetzuren betekent dat ons lichaam het niet zelf kan aanmaken en dat wij het dus via de voeding moeten binnenkrijgen. In dit blog gaan we kijken naar wat het precies is en waarom het zo belangrijk is voor ons lichaam.

Omega-3

Omega-3 is misschien wel de meest bekende onder de vetten. Ik denk dat iedereen wel over omega-3 gehoord heeft. Wist je ook dat omega-3 verschillende vormen heeft, namelijk:

  • EPA (Eicosapentaenoic acid): zorgt ervoor dat stoffen worden aangemaakt om ontstekingen in het lichaam te verminderen.
  • DHA (Docosahexaennoic acid): heel erg belangrijk voor de hersenen. Onze hersenen bestaan namelijk voor 8% uit dit vetzuur
  • Ala (Alpha-Linolenic acid): wordt gebruikt voor energie in ons lichaam

Maar waar is omega-3 nog meer allemaal goed voor?

  • Goed voor onze hartgezondheid. Omega-3 verhoogt het goede cholesterol in ons lichaam en verlagen ze de bloeddruk
  • Het ondersteunt de ontwikkeling van de hersenen van baby’s
  • Kan ontstekingen tegengaan
  • Kan de kans op dementie verlagen
  • Ondersteunt de mentale gezondheid, waardoor de kans op symptomen verminderd kunnen worden van een depressie

Omega-3 en voeding

We hebben het vast wel gehoord dat omega-3 in vette is zit, zoals zalm. Wist je ook dat er heel veel plantaardige voedingsmiddelen zijn die omega-3 bevatten. Denk bijvoorbeeld aan lijnzaad, chiazaad en walnoten. Ook bevatten een aantal plantaardige melksoorten toegevoegde omega-3. Als jij plantaardig eet raad ik je wel aan om een omega-3 supplement te nemen op basis van algenolie. Zo ben je ervan verzekerd dat je voldoende omega-3 binnenkrijgt.

Omega-6

Naast omega-3 heb je ook omega-6. Een vetzuur dat misschien iets minder bekend is. Omega-6 zorgt voor energie en is ook belangrijk voor onze gezondheid. Het ‘probleem’ is alleen dat wij in ons huidige voedingspatroon in verhouding teveel omega-6 binnenkrijgen in vergelijking met omega-3. Er is namelijk een bepaalde verhouding tussen omega-3 en omega-6.

Even een korte uitleg over deze verhouding. Het consumeren van teveel omega-6 zorgt voor een stimulatie van een aantal ziekten, zoals hart- en vaatziekten en kanker. Als je in verhouding teveel omega-6 consumeert in vergelijking met omega-3 kun je een grotere kans hebben op het krijgen van deze ziektes. De verhouding omega-4 en omega 6 zou 4:1 moeten zijn, maar in ons voedingspatroon is de verhouding ongeveer 10:1.

Nu hoef je omega-6 niet als een slecht vetzuur te beschouwen, want ons lichaam heeft omega-6 wel echt nodig. Net zoals omega-3 heeft omega-6 verschillend vormen. GLA is een omega-6 dat in sommige oliën voorkomt. In ons lichaam wordt het omgezet in DLGA. Er zijn voor dit vetzuur wel een aantal onderzoeken geweest, maar ik kon er verder niet zoveel (wetenschappelijk) over vinden.

CLA is een ander omega-6 vetzuur. Een onderzoek laat zien dat het nemen van een CLA supplement een effectieve rol kan spelen in het verlagen van het vetpercentage. Voordat je gelijk aan zo’n supplement gaat beginnen: je levensstijl als eerst aanpassen in natuurlijk stap 1. Zolang jij niet gezond eet en niet voldoende beweegt gaat zo’n supplement ook geen effect teweeg brengen.

Omega-6 en voeding

Voedingsmiddelen die veel omega-6 bevatten zijn zonnebloemolie, soja olie, zonnebloempitten, maisolie, hennepzaad, walnoten, pinda’s en zonnebloempitten.

Ik hoop dat je wat meer duidelijkheid hebt gekregen over deze twee vetzuren. Twijfel je of je voldoende van deze vetzuren binnenkrijgt? Ga eens in gesprek met een diëtist of laat je bloed testen bij de huisarts.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: