Voeding

Waarom Het Oke Is om Niet Te Sporten

Deze blog is voor iedereen die een goed excuus zoekt om niet te sporten. Zelf ben ik zo’n type die elke dag sport. Het liefst sla ik dan ook geen dag over. Toch is het belangrijk om je rust te zoeken, want elke dag sporten is ook niet gezond. Wil je weten waarom? Lees het hieronder.

Je hebt nog last van spierpijn

Oke, een beetje spierpijn is natuurlijk geen goed excuus, maar merk je dat je echt last hebt van een ernstige verzuring of kan je nog amper op je benen staan? Ga dan niet trainen, maar neem minstens een dagje rust. Alleen op deze manier krijgt je lichaam de kans om zich te herstellen. Als je toch gaat sporten is de kans groter dat je een blessure krijgt. Dus hele erge spierpijn? Een goede reden om je workout een dagje over te slaan. 

Je hebt net gegeten

Een bakje (soja)yoghurt of een banaan voordat je gaat sporten is geen probleem, maar ga je kort voor je workout een grote maaltijd eten dan kun je last krijgen van brandend maagzuur, steken in je zij en noem het maar op. Dit komt omdat het verteren van je voeding veel energie vraagt. Hierdoor stroomt het bloed naar je spijsverteringskanaal. Wanneer je ook gelijk gaat sporten na het eten, dan gaat dat bloed ook naar je spieren toe. Hierdoor wordt de vertering van je voeding op een lager pitje gezet en kun je last krijgen van een opgeblazen gevoel en een maag die gewoon niet helemaal doet wat jij wilt. 

Anderzijds: het sporten op een te lege maag is ook niet heel fijn. Als je voor langere tijd niks gegeten hebt is de kans aanwezig dat je lichaam te weinig energie heeft om volledig voor de workout te gaan. 

Je bent ongesteld geworden

Deze situatie is voor iedere vrouw verschillend. De een heeft tijdens de menstruatie helemaal nergens last van terwijl de andere vrouw in foetus houding op bed ligt. Is dit laatste het geval: sla die training gerust een keer over. Waarom zou je jezelf pijnigen door jumping squats en burpees te doen. Die drie tot vijf dagen rust zorgen er echt niet voor dat jouw ‘perfecte’ body veranderd in een lichaam dat je niet wilt. Ook maakt je lichaam tijdens de menstruatie iets meer oestrogeen aan. Dit kan ervoor zorgen dat je gewrichtsbanden iets zwakker worden = hogere kans op blessures. 

Never skip rest day

Ik maak mijzelf hier eigenlijk altijd wel schuldig aan. Elke dag staat er bij mij wel een sportactiviteit op het programma. HITT, hardlopen, krachttraining, yoga en daarnaast fiets ik ook nog dagelijks bijna 30 km naar mijn stage. Het gevolg: niet kunnen concentreren en een onrustig gevoel als ik niet kan sporten. Nu is het voor iedereen weer verschillend hoeveel workouts je per week kunt doen, maar het is voor iedereen – beginner of gevorderd- verstandig om minimaal 1 dag per weer een (actieve) rustdag te nemen.

De laatste tip die ik jou (en mijzelf) wil meegeven: luister naar je lichaam. Wees eerlijk naar jezelf toe. Voelt het niet goed om te gaan sporten, omdat je een korte nacht hebt gehad? Pak je rust en sla die workout gewoon een keer over. Je hebt nog een heel leven voor je waarin je ontzettend veel workouts kan gaan doen. 


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: