Voeding

Waarom Heb Je Koolhydraten Nodig?

Zelf eet ik maar al te graag lekker veel koolhydraten. Brood, havermout, fruit, peulvruchten. Ik vind het allemaal lekker. Toch hoor je vaak van mensen dat ze geen koolhydraten meer eten. Ik vind dat zonde, want koolhydraten heeft ons lichaam ontzettend hard nodig. Waarom? Dat leg ik uit in dit blog.

Energie
Dit is het belangrijkste doel van koolhydraten: ze geven ons lichaam energie. De koolhydraten die wij consumeren – in welke vorm dan ook – worden in ons lichaam afgebroken tot glucose. Glucose gaat je bloedbaan in en wordt naar je cellen getransporteerd voor energie. Dat wil niet zeggen dat glucose onze enige bron van energie is. Vetten geven ons lichaam ook energie. Je vetvoorraad in je lichaam is gigantisch groot. Ongeveer 110.000 calorieën. Dat is niet zo gek ook, want 1 gram vet bevat al 9 kcal en 1 gram koolhydraat bevat 4 kcal.

Als je voor een langere periode niet eet of heel weinig koolhydraten eet, gaat je lichaam over op vetverbranding. Deze methode is minder efficiënt dan de verbranding van glucose. Op deze manier ontstaan ketonen, die ons lichaam energie geven.

Opslag

Als het lichaam voldoende calorieën binnenkrijgt, dan worden de (extra) koolhydraten die je eet opgeslagen om in tijden van honger te gebruiken. Dit is ook wel bekend als vetweefsel, omdat we tegenwoordig geen tijden van honger meer kennen.

Voordat je nu gelijk stopt met lezen en alle koolhydraten uit je voeding schrapt: niet alles wordt als vet opgeslagen. Je lever en spieren slaan de koolhydraten ook op als glycogeen. Op deze manier krijgt je lichaam energie als hij het nodig hebt (bijvoorbeeld bij een sprintje). Wanneer deze glycogeen voorraden vol zitten dan pas gaat het lichaam de koolhydraten opslaan als vet (dit geldt ook voor eiwitten en vetten).

Behoud je spieren
Wanneer je lichaam voldoende glycogeen heeft, hoeft je lichaam geen spieren af te breken om energie te krijgen. Zoals hierboven beschreven, in tijden van honger (dus geen glycogeen en glucose in ons bloed) gaat ons lichaam vetten en eiwitten gebruiken voor energie .

De spieren worden afgebroken tot aminozuren om vervolgens te worden omgezet in glucose. Zo heeft je lichaam weer energie, maar zijn wel je spieren afgebroken. Niet zo fijn dus, als je juist je spieren wilt behouden! Ons lichaam breekt je spieren af, omdat het veel belangrijker is om onze hersenen te voorzien van energie. Zonder hersenen kunnen we natuurlijk niet zoveel ?. Niet zo’n gek idee om elke dag koolhydraten te eten toch?

Naar de wc gaan gaat ook makkelijker
En nee, daar bedoel ik niet mee dat het makkelijker is om naar de wc toe te lopen. Zoals je wellicht weet vallen vezels ook onder de koolhydraten. En vezels zijn gewoon geweldig. Ons lichaam kan vezels niet verteren, maar komen er gewoon weer uit. Aan de achterkant. Ze stimuleren de stoelgang doordat ze in het verteringsstelsel vocht naar zich toe trekken – en dus ook zorgen voor een vol gevoel – en een gel substantie ontstaat. Zo zit jij zonder een gek gezicht te trekken op de wc. Ook zorgen vezels voor een stabiele bloedsuikerspiegel. Ik zeg: drie hoeraatjes voor de koolhydraten ?.

En de ‘slechte’ koolhydraten dan?
Ja, er zijn koolhydraten die misschien iets minder goed voor je zijn. Dit heeft te maken met het feit dat ze vaak nutteloze voedingsstoffen bevatten. Denk bijvoorbeeld aan een donut of een stuk taart. Bomvol koolhydraten, maar dit zijn de koolhydraten die al bijna zijn afgebroken tot glucose en dus ontzettend snel verteerd zijn = snel weer honger hebben en bevatten ze geen vitamines en mineralen die ons lichaam nodig heeft. Een snee volkoren brood vult onze maag voor langere tijd en bevat ook nog meerdere vitamines en mineralen.

Koolhydraten zijn dus niet per definitie slecht, maar het ligt er vooral aan wat voor soort koolhydraten je neemt. Geraffineerde koolhydraten zitten meestal in voedingsmiddelen die geen vitamines en mineralen bevat, maar ongeraffineerde koolhydraten zitten in voedingsmiddelen die meer vitamines, mineralen en vezels bevatten. Dus het ligt eigenlijk niet aan de koolhydraten zelf, maar meer aan wat er dan nog meer in het product zit (of niet).

Hoe denk jij over koolhydraten? Vermijd je ze liever of eet je heel graag koolhydraten?

2 Reacties

  • Mama

    Hoi Anneloes,
    Je vraag aan t eind van je blog hoe denk jij over koolhydraten, daar denk ik zelfs helemaal niet bij na.
    Vooral brood ben ik heel gek op en ik eet ook heel veel fruit. Maar denk bij mijn eten niet na over koolhydraten. Wel leuk om dit weer te lezen en weer wat geleerd van je blog.!!
    Vanavond komt op npo 3 een documentaire over orthorexia van Jet van Nieuwkerk.
    Er staat vandaag een artikel hierover in t ad en heel herkenbaar de ervaringen van haar.
    Misschien leuk om eens t artikel en documentaire na te lezen en zien.
    Fijne dag anneloes,

  • Anneloes Van 't Klooster

    Hoi mama,

    Goed van je dat je veel brood en fruit eet! Dit zijn twee voedingsmiddelen die ontzettend belangrijk zijn voor onze gezondheid! Zo bevat brood ook jodium wat weer belangrijk is voor de schildklier.

    Die documentaire had ik inderdaad gezien dat die komt. Ik ga m vandaag terug kijken. Ben erg benieuwd.

    Fijne dag.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: