Voeding

Voedingsmiddelen Waarvan Je Niet Wist Dat Ze Suiker Bevatten

Toen ik nog niet bewust bezig was met voeding had ik werkelijk geen idee wat er in mijn voeding zat. Tot het moment dat ik een eetstoornis kreeg en vervolgens ook nog voeding en diëtetiek ging studeren. Nu weet ik heel goed hoe ik etiketten moet lezen en welke voedingsmiddelen toegevoegde suikers bevatten waarvan je het niet verwacht.

Muesli en granola 

Misschien had je dit al wel verwacht en misschien ook wel niet. De verpakking van muesli en granola doet ons vaak geloven dat het ontzettend gezond is. Uitspraken als ‘nu met extra vezels’ of ‘bevat volkoren granen’ doen ons geloven dat we een gezond product in onze handen hebben. Suiker heeft namelijk de functie om de granola knapperig te maken. Granola bevat weliswaar minder (toegevoegd) suiker dan krokante muesli, maar het bevat vaak nog wel een grote hoeveelheid suiker. Let ook op de namen als maltrodextine, honing, agavesiroop etc. Dit zijn allerlei andere benamingen van toegevoegde suikers en zijn niet ‘gezonder’ dan de gewone suiker. 

Pindakaas

In pindakaas? Ja, in pindakaas zit vaak toegevoegd suiker. Dit geldt bijvoorbeeld voor het bekende pindakaas merk. Er bestaat bijvoorbeeld pindakaas die maar voor de helft uit pinda’s bestaat en de rest is dus toegevoegde suikers, zout en vet. Dit wordt allemaal gedaan omdat wij dit als consument ‘lekker’ vinden en de combinatie van zoet, zout en vet zorgt voor een verslavend effect. Gelukkig is er tegenwoordig 100% pindakaas op de markt. Deze bevatten niks anders dan pinda’s! In mijn ogen de beste ooit. 

Brood 

In brood is ook regelmatig suiker aan toegevoegd. Er bestaan zelfs broodsoorten waaraan drie soorten suiker zijn toegevoegd. Ook deze suikers hebben allerlei verschillende benamingen op het etiket. Let dus goed op de verpakking of je een brood te pakken hebt waaraan suiker is toegevoegd. Kies dus liever voor een variant zonder toegevoegde suikers. En natuurlijk voor de volkoren variant!

Pastasauzen 

Niks mis met een potje kant- en klare pastasaus toch? Beetje tomaten in een potje stoppen, wat kruiden erbij en klaar is Kees? Helaas is dit niet altijd waar. Vaak bevatten kant-en-klare pastasauzen toegevoegde suikers. Kies dus liever voor verse tomaten of tomaten uit blik (dus geen pastasaus) en maak dit zelf op smaak met verse kruiden. 

Verschillende voorverpakte groenten

Voordat je gelijk gaat denken dat alle groenten nu toegevoegde suikers bevatten: dit is dus niet zo. Het gaat om een aantal groentesoorten. Denk bijvoorbeeld aan spinazie a la creme of zo’n zakje rode kool met appel. Je hebt het vast wel eens gegeten en het smaakt beide best wel zoet toch? Ook aan blikgroenten wordt het vaak toegevoegd. Kies deze producten dus zo min mogelijk. Maak rode kool bijvoorbeeld zelf door de rode kool te koken met appel en rozijnen en voeg zelf de kruiden toe. Kind kan de was doen. 

Vleesvervangers

Denk je heel gezond bezig te zijn met een groenteburger? Ook hier is meestal suiker aan toegevoegd. Vaak zijn er minimaal twee vormen van suiker aan toegevoegd om de smaak lekkerder te maken. Ook hierbij geldt: maak ze liever zelf of eet ze echt met mate. Naast dat ze vaak veel suiker bevatten, bevat het ook nog veel zout. Dus eet het gerust, maar met mate! 

Disclaimer 1

Nu wil ik niet zeggen dat suiker ongezond is. Integendeel, suiker is gezond. Met mate. Het probleem is nu namelijk dat wij met onze manier van eten vaak al teveel suiker binnenkrijgen. In de basisvoedingsmiddelen zit al genoeg suiker (denk aan volkoren granen, fruit, peulvruchten en groenten). Dit zijn de suikers (ook wel koolhydraten genoemd ?) die van nature aanwezig zijn. Ons lichaam heeft dus suikers nodig, maar al die extra toegevoegde suikers zijn niet perse nodig. 

Disclaimer 2

Elke suiker is hetzelfde voor ons lichaam. Agavesiroop is niet gezonder dan kristalsuiker en glucosestroop is niks anders dan een melassa van suiker. Ons lichaam maakt geen onderscheid tussen de verschillende soorten suikers die er zijn. Het komt uiteindelijk allemaal als glucose in ons bloed terecht.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: