Voeding

Voeding voor je hersenen

Je weet waarschijnlijk wel dat wat je eet van invloed is op je gezondheid en lichaam. Ook heeft voeding een grote invloed op je hersenen. Ons brein is een orgaan dat de juiste en goede voedingsstoffen nodig heeft om goed te kunnen functioneren. Indien het niet voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt, zoals koolhydraten, vetten en antioxidanten kun je last krijgen van een slecht geheugen en een achteruitgang in cognitieve vaardigheden ervaren. Klinkt niet echt ideaal he?

Wat heeft ons brein nodig?

Onze hersenen functioneren het best bij koolhydraten en vetten. Onze hersenen bestaan voor maar liefst 60% uit vet. Onze hersenen verbruiken tot wel 10 keer meer energie dan andere organen! Erg belangrijk om het goed te voeden dus!

Dus vetten zijn ontzettend belangrijk, maar ook de koolhydraten moeten we niet vergeten. Een constante bloedsuikerspiegel is ook erg belangrijk. Niet te laag en niet te hoog dus.

Hoe zorg je er dan voor dat deze twee voedingsstoffen in voldoende mate binnenkrijgt met gezonde voeding?

Aubergine

Een aubergine bevat veel van het antioxidant anthocyaan. Dit antioxidant helpt geheugenverlies te voorkomen. Wanneer je 200 gram aubergine (mét schil) eet levert je dit al 1500 mg anthocyaan op. Verder bevat aubergine nasunine. Dit antioxidant beschermt de celmembranen van de hersencellen tegen vrije radicalen. Goede reden om wat vaker aubergine te eten toch?

Noten

Het binnenkrijgen van voldoende vitamine E blijkt volgens onderzoek effectief te zijn om cognitieve achteruitgang te voorkomen. Laat je die vitamine E nou net terug vinden in noten. Vooral walnoten zijn extra goed voor onze hersenen. Naast vitamine E zit daar ook veel omega-3 vetzuren in. Omega-3 vetzuren zijn namelijk ook goed voor onze hersenen (lees: vetten). Het is dan ook niet voor niets dat walnoten op hersenen lijken.

Broccoli

Alle groenten uit de kruisbloemen familie (boerenkool, spruitjes, radijs, paksoi, bloemkool en witte kool) zijn rijk aan zwavelhoudende verbindingen. Deze verbindingen helpen de hersenen te beschermen tegen oxidatieve stress. In een studie is aangetoond dat vrouwen die veel van deze groenten aten, minder snel last krijgen van cognitieve achteruitgang. Met name spruitjes en broccoli zijn extra goed. Deze twee groenten bevatten ook nog eens veel vitamine C en béta-caroteen. Deze twee stoffen spelen ook een belangrijke rol voor een goede werking van de hersenen.

Bessen

In bessen, en andere felgekleurde vruchten, zitten polyfenolen. Dit zijn antioxidanten die de geheugenfunctie verbeteren en zo de kans op dementie kunnen verlagen. Dit komt omdat ze toxines bestrijden. Eet dus regelmatig blauwe bessen, bramen, bosbessen, aardbeien of frambozen.

Volkoren granen

Zoals ik hierboven al beschreef, hersenen werken heel goed op glucose. Om deze reden moet er een constante toevoer van glucose zijn om de hersenen goed te laten functioneren. Kies hier het liefst voor complexe koolhydraten. Deze kun je vinden in volkoren graanproducten, zoals volkoren brood, zilvervliesrijst en volkoren pasta. Ook havermout en rogge zijn goede bronnen van complexe koolhydraten. Het pluspunt van complexe koolhydraten is dat ze ook nog meer eiwitten en vezels bevatten dan de bewerkte witte varianten.

Naast goede voeding is bewegen ook ontzettend belangrijk om onze hersenen in topconditie te houden. Het is zelfs wetenschappelijk bewezen dat bewegen helpt bij een goede werking van de hersenen. Zo zorgt het doen van cardio oefeningen (waarbij de hartslag dus omhoog gaat) dat je zwaarder en dieper gaat ademenen, waardoor er meer zuurstof in je lichaam komt. Deze zuurstof komt ook in je hersenen terecht. Zo wordt de productie van neuronen gestimuleerd in je hersenen die verantwoordelijk zijn voor je gedachtes en geheugen.

Ook zorgt cardio ervoor dat er meer neurotrofinen worden aangemaakt. Neurotrofinen zorgen ervoor dat geheugen beter wordt, waardoor je beter kunt leren. Én om het even nog beter te maken: tijdens het sporten worden ook extra neurotransmitters aangemaakt, vooral serotonine. Serotonine is nodig voor het verwerken van prikkels en informatie.

Uiteraard zijn er nog veel meer factoren die invloed hebben op de gezondheid van je hersenen en zit elk lichaam weer anders in elkaar. Als ik met al die factoren rekening moet houden zijn we nog wel even bezig! Zie deze tips dus niet als ‘de’ tips, maar gewoon als extra informatie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: