Voeding

Vijf Verantwoorde Vegan Snacks

Herken je dat? Rond een uur of vier trek in iets lekkers? Je kan natuurlijk naar de chips grijpen of die rol met Oreo koekjes, maar niet erg verantwoord natuurlijk. In dit blog geef ik je tips voor verantwoorde vegan snacks en die ook nog eens gemakkelijk mee te nemen zijn onderweg.

Eerst even een uitleg wat ik versta onder verantwoord. Iedereen heeft natuurlijk een andere perceptie op verantwoord. Voor mij is een verantwoorde snack een snack die voldoet aan de volgende eisen: 

  • De snack moet weinig/geen verzadigde vetten bevatten;
  • De snack mag geen toegevoegde 'witte' suikers bevatten;
  • De snack mag niet teveel calorieën bevatten (max. 150 kcal);
  • Het liefst moet de snack minimaal 4 gram vezels bevatten;

Nakd Bars
Deze bars zijn eigenlijk wel mijn favoriet als het om makkelijkheid gaat! In deze repen zitten geen toegevoegde suikers, maar alleen de suikers uit (gedroogd) fruit. Daarnaast bevatten de bars ook eiwitten door de soja eiwitten en noten die erin verwerkt zijn. Een bar bevat gemiddeld 100 kcal (afhankelijk van de smaak) en kosten €2,75 per 4 stuks. Niet heel goedkoop, maar wel erg handig om deze voor de zekerheid in je tas te hebben.

Noten
Deze kan natuurlijk niet ontbreken in het rijtje. Zelfs het Voedingscentrum adviseert om dagelijks een handje nootjes te eten (25 gram). Noten leveren goede vetten en eiwitten. Bovendien zorgen ze voor een verzadigd gevoel. Voor de rest bevatten ze ook vitamine B, vitamine E en ijzer. IJzer is een mineraal waar je als veganist goed op moet letten. Bovendien zijn noten handig om mee te nemen.

25 gram noten 

Appel met pindakaas
Heerlijke combinatie. Zelf heb ik vaak last van een hongerig gevoel na het eten van een appel, maar in combinatie met pindakaas heb ik hier minder last van. Door de eiwitten en vetten in pindakaas worden de suikers in de appel langzamer opgenomen in ons lichaam, wat zorgt voor een langer gevoel. Een lekker, makkelijken goedkoop idee om mee te nemen onderweg.

Boterham met beleg
Saai? Misschien. Toch is er niks mis met de ouderwetse Hollandse boterham. Kies het liefst voor volkorenbrood (lees: hallo vezels en vitamines) en beleg deze met bijvoorbeeld avocado, hummus, pindakaas of appelstroop. Hartstikke simpel om mee te nemen en blijft lang goed.


Rauwkost
Rauwkost wordt door vele misschien gezien als konijnenvoer. Toch heb ik dit in het rijtje gezet, omdat rauwkost makkelijk is om mee te nemen en je toch wat kan vullen. Mocht je het toch wat te 'light' vinden, doe dan wat hummus erbij. Door de hummus zit er net wat meer vetten en eiwitten in je tussendoortje.

Photo by Isidor Emanuel on Unsplash

Plakje bananenbrood
Onlangs schreef ik een recept voor vegan bananenbrood. Neem een stukje mee in een bakje of aluminiumfolie. Jaloerse ogen gegarandeerd!

Bananenbrood

Wat neem jij vaak mee onderweg?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: