Voeding

Vijf Tips Voor Een Beginnende Veganist

Zit je erover na te denken om plantaardig te gaan eten of ben je al begonnen, maar weet je niet zo goed hoe je het moet aanpakken?  Geen zorgen ! In dit blog geef ik je een aantal tips hoe je het kan aanpakken. Zonder moeilijk gedoe. I promise! 

#TIP 1 Keep smiling

Dit is eigenlijk de belangrijkste tip die ik je wil meegeven. Kijk er altijd met een positieve blik naar. Zie het niet als iets naars, maar als iets wat je gaat uitproberen. Ik weet nog goed dat ik vertelde aan andere dat ik veganist geworden ben en ik kreeg steevast dit als vraag: ‘wat mag je dan nog wel eten?’. Vaak reageer ik dan met het volgende: ‘ik mag net zoveel eten als dat jij mag eten, alleen kies ik andere producten dan jij waar geen dieren in zitten’. Laat zien dat veganistisch eten helemaal niet een blaadje sla met een plakje komkommer is, maar dat er keuze zat is van ongelooflijk lekker vegan eten (taarten, curry, broodjes, koekjes, snacks en noem het maar op). Vaak zijn de mensen verbaasd dat er zoveel keuzemogelijkheden zijn. Mochten ze hier nog negatief op reageren, blijf dan vooral glimlachen! Als ze zien dat jij er goed bij voelt gaat er toch bij hen een radartje aan die denkt: ‘Hé, misschien is dat vegan eten nog niet eens zo slecht en als zij zich er goed bij voelt dan werkt het misschien ook voor mij’.

 

#TIP 2 Weet waarom je veganist wilt worden

Als veganist krijg je vaak de vraag waarom je veganist geworden bent. Het is daarom goed om te weten waarom je veganist geworden bent. Doe je het omdat het beter is voor het milieu, voor je gezondheid, voor de dieren of een combinatie van verschillende redenen. Als je weet bij jezelf waarom je kiest om als veganist verder te gaan is het ook makkelijker om bij je standpunt te blijven. Je zal namelijk vaak zat momenten tegenkomen dat je lastige opmerkingen krijgt van bijvoorbeeld vrienden of familieleden. Zodra jij goed en duidelijk kan vertellen waarom je geen dierlijke producten eet is het voor de ander ook duidelijk en zullen ze (hopelijk) gaan stoppen me lastige opmerkingen.

#TIP 3 Zorg voor inspiratie zowel in kookboeken als op internet

Je hoeft echt niet zelf het wiel opnieuw uit te gaan vinden. Dit is al voor je gedaan. Online en offline is er zowel informatie en inspiratie te vinden over veganisme. Mijn tip is dan ook: laat je vooral inspireren door anderen! Dit geeft jou ook weer motivatie om verder te gaan en af en toe is het gewoon handig om handvatten te krijgen! Ook ik heb een aantal inspiratie bronnen die ik regelmatig volg. Een aantal van mijn inspiratiebronnen zijn: Caitlin Shoemaker, Bonny Rebecca, The Happy Pear, Lisa Steltenpool en Lisa Goes Vegan.

Bron: www.bol.com

#TIP 4 Begin klein

Elke verandering kost tijd en energie. Ga jezelf dan ook niet dwingen om in één keer alles te veranderen als je merkt hier nog niet klaar voor te zijn. Begin bijvoorbeeld eerst met vegan ontbijten en ga steeds verder proberen totdat je hele voedingspatroon vegan is. Op deze manier leer jij je lichaam wennen aan een ander eetpatroon en kan je goed ontdekken wat vegan eten nou precies is. Wees gewoon trots op de stappen die je al onderneemt om meer plantaardig te gaan eten.

 

#TIP 5 Ga niet voor perfectie

Ook al lijkt het leven op social media bij sommige mensen perfect, dit is het niet! De maaltijden zien er soms fantastisch en smaakvol uit. Maak jij deze gerechten, dan ziet dit er vaak niet zo uit als op de foto. Onthoud dat het maken van zo’n foto minstens een half uur in beslag neemt. Als deze bloggers geen foto maken van hun voeding dan ziet hun voeding er ook niet zo fantastisch uit. Voel je dus geen mislukkeling als jouw gerecht er niet zo uit ziet als op de foto.

Wat vind jij lastig aan een vegan eetpatroon of waar zou je nog meer tips over willen ontvangen? Laat het hieronder weten in de comments!

 

 

%d bloggers liken dit: