Voeding

Skip De Winter Dip

Ik weet het. De winter klinkt nog ver weg, maar de dagen worden vanaf nu snel korter en kouder. Het teken dat de winter eraan komt. Het seizoen om gezelligheid binnenshuis te creëren. Toch kan het voorkomen dat je wat moe en somber voelt tijdens het koude seizoen. In dit blog daarom wat tips voor jou hoe jij met een vrolijke mindset de winter kan doorkomen!

Als eerst wil ik wel zeggen: de winter vind ik een hartstikke leuk seizoen. Ik ben immers jarig in de winter, maar toch merk ik wel dat ik wat gevoeliger ben voor sombere gedachtes. Gelukkig kan je met hele kleine aanpassingen wat meer positieve energie door je heen laten stromen. Kom maar op met de winter. 

Wat is een winter dip?

De winter dip is seizoensgebonden en wordt veroorzaakt door een verstoorde biologische klok. Doordat de dagen korter en donkerder worden moet ons lichaam omschakelen naar een ander ritme. Het was immers de zon en veel licht gewend. Dit kan je biologische klok soms niet helemaal goed aan en ontstaat er een winter dip. 

Tijdens een winter dip maakt je lichaam overdag ook meer slaaphormonen aan (doordat het buiten donkerder is). Dit verklaart dan ook waarom je veel behoefte hebt om te slapen als je een winter dip hebt. Deze slaaphormonen (melatonine) zorgen dan weer voor een negatieve stemming, meer eetlust en een verslechterde concentratievermogen. De winter dip is te herkennen aan de volgende symptomen:

  • Vermoeidheid die niet overgaat
  • Meer behoefte aan slaap dan normaal
  • Niet uitgerust wakker worden na een nacht met voldoende slaap
  • Geen zin in sociale contacten
  • Meer eetlust dan normaal, waardoor gewichtstoename
  • Last van somberheid en prikkelbaarheid
  • Geen zin om actief te zijn
  • Minder behoefte aan seks en intimiteit

Gelukkig kun je met wat kleine aanpassingen al zorgen voor een vrolijker humeur. Hieronder vind je zeven tips die je mogelijk kunnen helpen om je wat vrolijker te voelen deze winter.

  1. Wees actief
    Een open deur. Hoewel het waarschijnlijk aantrekkelijker klinkt om de hele dag in bed te liggen met de dekens over je hoofd als je somber bent. Ga lekker een theetje drinken in de stad met die vriendin die je lang niet gezien hebt (en ja, op de fiets naar de stad). Grote kans dat jij je veel vrolijker voelt na de thee-date. 
  2. Zoek het licht op/slik vitamine D
    In de winter krijgen we vaak onvoldoende vitamine D binnen. Dit heeft te maken met de kracht van de zon. In de winter is deze vaak niet sterk genoeg om voor voldoende vitamine D te zorgen. Nu je denkt: dan heeft het geen zin om naar buiten te gaan toch? Fout! Probeer zoveel mogelijk (zon) licht op te vangen buiten. Ook kan het helpen om een vitamine D supplement te slikken, maar laat hiervoor wel eerst je bloed testen bij de dokter. 
  3. Een wandeling in de natuur
    De natuur doet een hoop goed voor je humeur. Ook als het buiten -20 is. Er is toch niks beters dan een warme kop chocolademelk als je net een wandeling hebt gemaakt in de kou?
  4. Kies de juiste voeding
    Ook met de voeding kan je een hoop goeds doen voor je humeur. Denk bijvoorbeeld aan voedingsmiddelen waar je een fijne herinnering aan hebt of de geur van sinaasappels. Daar word je toch gelijk vrolijk van? Of wat dacht je van warme appel met kaneel? Kies ook liever voor voedingsmiddelen die niet teveel toegevoegde suikers bevatten. Deze zorgen voor een hele snelle energiekick, maar al snel voel je, je weer moe en futloos. 
  5. Kies vrienden en familie boven Netflix
    Als je wat somberder voelt, is sociaal doen waarschijnlijk wel het laatste waar je zin in hebt. Liever lig je op de bank met een kopje thee en een goed boek. Toch is het heel goed om onder de mensen te zijn. Zoek je beste vrienden op en houd samen een Netflix marathon of ga bij je moeder op bezoek. 
  6. Wees positief
    Hoewel het misschien lijkt alsof alles je tegen zit. Het regent, het is koud, je hebt alle stoplichten tegen, je moet naar de tandarts etc. Laat het allemaal over je heen komen. En onthoud, er komen dagen aan dat jij je veel beter voelt. Dus denk niet: “wat een rotregen”, maar verander het in iets positiefs, zoals: “regen is misschien niet heel fijn, maar het is beter dan storm en onweer”. Op deze manier draai je iets negatiefs om in iets positiefs. 
  7. Regelmaat
    Zorg voor voldoende ritme en regelmaat in je dag. Ga op vaste tijden slapen en op staan. Wij mensen zijn gemaakt om een ritme te hebben, want dat geeft ons zekerheid. Bewaak daarom goed belangrijke punten -zoals slapen, eten, ontspanning- en plan deze ook echt in (en houdt je eraan). 

Hoe zorg jij ervoor dat je vrolijk de winter doorkomt? 

Eén reactie

  • Betty

    Heerlijk zo’n winterse blog nu we nog steeds in de zomer lijken te blijven hangen.
    Ik kan juist erg uit kijken naar de herfst en winter. Maar heb soms ook wel last van een winterdip als de winter lang kwakkelig is en somber.
    Naar buiten met de hond is voor mij vaak de helper hiervoor. Dit moet gewoon gedaan worden en als ik eenmaal buiten ben vind ik t heerlijk en krijg weer ruimte in mijn hoofd en energie.
    Daarna kan binnen zitten weer extra heerlijk zijn en wordt ik ook weer actiever om lekker creatief en bezig te zijn wat ook aan t eind van de dag weer een blij voldaan gevoel geeft.
    Naar buiten dus!!!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: