Voeding

Problemen met je vertering?

Iedereen heeft hier wel eens last van gehad: problemen met je vertering. Uit eigen ervaring weet ik dat dit behoorlijk vervelend kan zijn. Nu hoeven deze problemen niet groot te zijn, want buikpijn of een opgeblazen gevoel hoort ook bij verteringsproblemen. Toch kan dit allemaal behoorlijk in de weg zitten en je gehele gemoedstoestand (negatief) beïnvloeden. Daarom in dit blog tips hoe je ervoor kan zorgen dat je zo min mogelijk last krijgt van verteringsproblemen.

STRESS LESS

Daar hebben we ‘m hoor: stress. Noodzakelijk in het leven, maar teveel stress is ontzettend slecht voor je algehele gezondheid. Dus ook voor de gezondheid van je darmen. Verschillende onderzoeken tonen aan dat stress gelinkt is aan diarree, constipatie en maagzweren.

Dit heeft te maken met de “flight or fight” modus. Je lichaam komt in deze modus terecht als het stress ervaart. Vroeger (in de tijd van jagers en verzamelaars) was dit erg handig, want je moest dan wel eens wegrennen voor een wild dier (en wij hoeven over het algemeen niet weg te rennen voor wilde dieren). Tijdens zo’n “flight or fight” modus vinden er allerlei processen in je lichaam plaats om ervoor te zorgen dat jij kan wegrennen voor dat wilde dier. Op zo’n moment geeft het lichaam even geen energie aan de vertering van je voedsel, want ja het was op zo’n moment echt een kwestie van leven of dood.

Ook zijn de bacteriën in je darm verbonden met je brein. Dus wat invloed heeft op jouw brein heeft dus ook een invloed op jouw vertering. Door voor minder stress in je leven te zorgen pak je grotendeels de oorzaak van verteringsproblemen aan.

MINDFULNESS ETEN

Even snel die boterham op weg naar werk eten of die zak met nootjes leegeten tijdens het film kijken. Momenten waar jij niet bewust met het eten bezig bent, maar met hele andere dingen. Volgens onderzoeken (en ervaring) kan dit leiden tot een slechte vertering. Mindful eten, dus eten met aandacht, heeft een positieve invloed op deze verteringsproblemen. Hoe je mindfulness eet?

  • Eet langzaam
  • Wees bewust wat je aan het eten bent. Hoe ziet het eruit, welke kleur heeft het, hoe voelt het?
  • Neem elke hap met aandacht. Smaakt de ene hap anders dan de andere misschien?
  • Concentreer je op het eten en niet op YouTube filmpjes of je telefoon (like me)

Oke, we snappen allemaal dat dit niet altijd mogelijk is, maar probeer het gewoon een aantal keer per dag/week. Op deze manier ga je, als het goed is, het steeds meer toepassen.

VOLDOENDE WATER DRINKEN

Water is sowieso goed voor de algehele gezondheid, maar vooral voor je darmen. Drink je bijvoorbeeld te weinig water? Grote kans dat je sneller last krijgt van constipatie. Het Voedingscentrum beveelt daarom ook aan om 1,5 tot 2 liter water per dag te drinken. Sport je veel, ben je in een warm land, zweet je veel of heb je koffie of alcohol gedronken? Dan doe je er verstandig aan om iets meer te drinken (water dan hè)!

Vind je water drinken lastig? Eet dan voedingsmiddelen die een hoog vochtgehalte hebben. Dit is bijvoorbeeld komkommer, courgette, tomaat, (water)meloen, aardbeien en grapefruit.

KIES VOOR ECHT VOEDSEL

De meeste mensen eten een typisch Westers dieet. Een dieet dat hoog is in geraffineerde koolhydraten (suiker, witbrood etc.), verzadigde vetten en toevoegingen. Deze (voeding)stoffen zijn gelinkt aan een hogere kans op problemen met de vertering.

Naast deze stoffen heb je ook nog de transvetten. Deze vetten zitten vaak in bewerkte voedingsmiddelen en hebben een negatief effect op onze gezondheid en worden ook geassocieerd met een hogere kans op het krijgen van Colitis Ulcerosa.

En denk je gezond bezig te zijn met light-producten? Helaas. Niet-natuurlijke zoetstoffen (zoals xylitol) zijn vaak niet echt bevorderend voor je darmgezondheid. Ze bezorgen vaak een opgeblazen gevoel. Niet echt prettig dus. Bovendien verhogen deze niet-natuurlijke zoetstoffen de slechte bacteriën in je darm.

Het eten van zoveel mogelijk ‘whole foods’ bevat veel vitaminen en mineralen die ons ook beschermen tegen verteringsproblemen. Het eten van whole foods’ is dus goed voor onze algehele gezondheid en dus ook voor onze darmen.

Uiteraard uitzonderingen daargelaten, want er zijn ook natuurlijke voedingsmiddelen die voor problemen in de vertering kunnen zorgen. Wat dacht je van peulvruchten of pittige en kruidige voedingsmiddelen. Deze kunnen soms ook voor problemen zorgen in de vertering. Kijk dus daarom wat voor jou het beste werkt.

KEEP ON MOVING

Dat bewegen goed is voor je gezondheid wist je waarschijnlijk al – zo ook bij de vertering. Door regelmatig te bewegen stimuleer je namelijk je darmen, waardoor het eten makkelijker door je darmen bewegen. Bewegen van 30 minuten per dag is al heel goed voor onze vertering.

VERDER….

Naast bovengenoemde factoren zijn er nog een aantal gewoontes die je vertering nou niet bepaald stimuleren. Het gaat om de volgende factoren:

ROKEN – verhoogt de kans op zuuroprisping en is gelinkt aan maagzweren en gastro intestinale kankersoorten.
ALCOHOL – verhoogt de productie van zuur in de maag en daarmee ook de kans maagzuur, maagzweren en maagoprisping.
AVONDSNACKEN – eten direct voor het slapen gaan is niet echt bevordelijk voor je vertering. Het eten blijft dan aan een kant liggen zorgt daardoor sneller voor maagzuur.

Zoals je ziet is het vooral belangrijk om een gezonde levensstijl te hanteren. Dus minder stress, vooral onbewerkte voeding, voldoende beweging en ruim voldoende water drinken. Werkt dit allemaal niet bij jou? Ga dan eens langs bij de huisarts om te kijken of deze wat voor jou kan betekenen, want zeg nou zelf: last van je darmen hebben is niet echt een pretje toch?

Eén reactie

  • Rachel

    Wauw! Wat schrijf je mooie & informatieve blog’s. Je kan het echt goed beschrijven en helemaal mee eens! Alles begint bij je spijsvertering en recent las ik dat 1 op de 4 al last heeft van maag-lever-darmproblematiek (waar spijsvertering een grote rol speelt…).

    Mocht je het leuk vinden, dan zou ik enkele blog’s ook op mijn website kunnen delen (inclusief duidelijke referentie)?

    Laat maar weten! Fijne dag 🙂

    Liefs, Rachel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: