Voeding

Moet je 10.000 stappen per dag zetten?

10.000. Dit is het magische aantal stappen wat je volgens de wetenschappers zou moeten lopen. Nu we allemaal in het bezit zijn van smartphones en smartwatches die stappentellers bevatten is het eenvoudiger dan ooit om je hoeveelheid stappen bij te houden. Maar hoe komen we aan die richtlijn van 10.000 stappen? Heeft dit aantal de meeste gezondheidsvoordelen of kunnen we ook prima met minder stappen (of moeten we er meer lopen)?

Het is mij een raadsel waar die 10.000 stappen vandaan komen. De richtlijnen van de World Health Organization (WHO) laten in de richtlijn niks zien over dat we 10.000 stappen per dag zouden moeten zetten. De richtlijn laat alleen zien dat een volwassene ongeveer 150 minuten per week moet bewegen op een gemiddelde intensiteit of 75 minuten op een hoge intensiteit. Ook in rapporten van het Ministerie van Volksgezondheid en Sport wordt niet gesproken van 10.000 stappen.

Wanneer we even terug gaan in de tijd komen we uit op die 10.000 stappen. In 1965 heeft een bedrijf in Japan benoemd dat het zetten van die 10.000 stappen zorgt voor een verlaging van het risico op hart- en vaatziekten. Nadat het Japanse bedrijf dit gezegd heeft zijn er tal van onderzoeken geweest. Hoeveel stappen je per dag zou moeten zetten is afhankelijk van je leefstijl en leeftijd.

Hoeveel stappen moet je dan wel zetten?

Goed om te vermelden: elke vorm van bewegen op welke intensiteit dan ook is goed en levert gezondheidswinst op. Wanneer er specifiek gekeken wordt naar de hoeveelheid stappen, dan is, bij mensen met een zittende leefstijl, de meeste gezondheidswinst te behalen. Bij deze groep neemt de kans op nekklachten met 14% af bij het zetten van 1000 stappen extra. Hoeveel stappen ze dan precies moeten zetten is niet vastgesteld, omdat de rest van de levensstijl ook belangrijk is om dit vast te stellen.

In een ander onderzoek werden 18.000 vrouwen gevraagd of zij een week lang hun stappen wilden bijhouden. Uit dit onderzoek is gebleken dat de groep vrouwen die 2.700 stappen per dag hadden gezet, het grooste risico hadden om vroegtijdig te overlijden, de groep die 4.400 stappen gezet had, liep 41% minder kans om vroegtijd te overlijden. Hoe meer stappen ze zetten, hoe lager het risico werd.

Toch leek er ook een grens te zijn. Meer dan 7.500 stappen leverde niet meer voordeel op, ook de intensiteit maakte geen verschil hierin.

Kortom, om aan de Nederlandse Norm Gezond Bewegen te voldoen, is het voldoende om rond de 7.000 stappen per dag te zetten en om gezondheidswinst te behalen hoef je niet per se 10.000 stappen per dag te zetten. En onthoud: elke kleine beetjes helpen, maak een wandeling tijdens je lunchpauze of na werk. Dan ben je al hartstikke lekker bezig!


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: