Voeding

Middagdip? Met Deze 5 Tips Versla Jij De Middagdip

Iedereen herkent het gevoel vast wel. Rond een uur of vier is de energie ver te zoeken. Het duurt nog zeker twee uur voordat je gaat eten en je je kan bezighouden met het kijken van onzinnige filmpjes. Toch moet je je nog even concentreren op werk of op school. Moeilijk? Ja zeker, maar misschien helpen deze tips erbij 

#1 Drink voldoende water 
Nu weten we allemaal dat water drinken goed voor ons is. Water is immers de beste dorstlesser. Toch vergeten een hoop mensen om voldoende water te drinken. Zorg er voor dat je altijd een glas water naast je hebt staan. Zo ben je sneller geneigd om water te drinken. Gevolg = een betere concentratie.

#2 Just walking
Hoewel je er misschien niet op zit te wachten tijdens je middagdip, zorgt beweging dat er weer wat meer zuurstof door je lichaam stroomt en zuurstof = energie. Verder zorgt beweging ervoor dat je hoofd tot rust komt. Kortom, je hebt weer voldoende energie. Loop bijvoorbeeld even een rondje als je merkt dat je je duf begint te voelen. Gaat het echt niet lukken om naar buiten te gaan? Zet even een raampje open en snuif de frisse lucht op.

#3 Eet voeding dat je voedt
Hoe verleidelijk het ook is om een witte boterham met jam en hagelslag te eten, kies liever voor een lunch die voldoende volkoren producten bevat met eiwitten. Hoewel die witte boterham wel voor energie zorgt, is dit helaas maar voor kortere duur. Op een gegeven moment kom je toch in die energie dip terecht met als gevolg een moe en lusteloos gevoel. Eet bijvoorbeeld een lekkere volkoren boterham met notenpasta of met hummus. Je bent helemaal goed bezig als je daarbij ook nog wat groente erbij eet.

#4 Je hebt ook een biologische klok
Het is heel normaal dat je lichaam tussen 1-3 uur een klein dipje heeft. Uit een aantal onderzoeken is gebleken dat ons lichaam dan het minst productief is en dat we in de ochtend productiever zijn. Het is natuurlijk niet altijd mogelijk om je dag in te plannen volgens je biologische klok, maar je kan er misschien wel voor kiezen om de moeilijke taken op het moment te doen dat je het productiefst bent. Zo kan je zonder schuldgevoel het wat rustiger aan doen tijdens je middagdip.

#5 Doe je activiteit op een andere plek 
Als je last hebt van die middagdip, kan het ook al helpen om op een andere plek je activiteit te doen. Ga bijvoorbeeld in een koffietentje werken of in de plaatselijke bibliotheek. Een nieuwe omgeving kan je vaak weer nieuwe energie en inzichten geven zodat jij er weer tegen aan kunt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: