Voeding

Kan Je Teveel Sporten?

Ik houd van sporten. Het liefst sport ik dan ook elke dag. Mijn sportschema ziet er ongeveer als volgt uit: 3 keer per week hardlopen + krachttraining buiten en ook nog 4 keer per week een work-out video (minstens 1 uur) volgen. Er gaat eigenlijk geen dag voorbij dat ik niet aan het sporten ben. Is het belangrijk om eens een dag rust te nemen? In dit blog leg ik het je uit.

Ja, het is belangrijk om je lichaam ook eens rust te gunnen. Je lichaam groeit en -het belangrijkste- herstelt als je rust neemt. Dit komt, omdat je tijdens het sporten als het ware je lichaam afbreekt. Er ontstaan een soort kleine scheurtjes in je spiervezels, je verbruikt je energievoorraad waardoor je lichaam uitgeput raakt. Je kan je dan misschien wel bedenken dat wanneer je elke dag keihard sport je lichaam op ten duur 'op' is.

Je hebt rust en je hebt rust

Door minstens één dag in de week rust te nemen, gaat het lichaam zich herstellen. Het is zeker niet erg als je één of twee weken achter elkaar intensief sport, maar houd je dit gedrag langer aan dan kan het zijn dat je de volgende symptomen krijgt:

  • Je bent minder sterk;
  • Je kan geen goede prestatie meer leveren tijdens het sporten;
  • Je hebt langer last van spierpijn;
  • Je immuunsysteem raakt verzwakt, waardoor je sneller ziek kunt worden;
  • Je ben moe en snel geïrriteerd;
  • Je slaapt minder goed;
  • Je kan je moeilijk concentreren;
  • In het ergste geval kan je zelfs depressieve klachten krijgen. 

Nu is het niet zo dat deze symptomen gelijk duiden op teveel sporten, maar het kan wel een teken zijn dat je je lichaam wat rust moet geven.

Een andere manier van rusten is de actieve rust. Mocht je -net zoals ik- moeite hebben met stilzitten dan kan je prima wat lichte cardio en/of oefeningen doen. Hierdoor blijf je toch lekker in beweging, maar je belast je lichaam niet intensief. Je kan hierbij denken aan bijvoorbeeld yoga, stretchen, wandelen, rustig fietsen of zwemmen. Ook kan je ervoor kiezen om elke dag iets anders te trainen. Als je op maandag bijvoorbeeld je benen traint, kies er dan voor om op dinsdag je armen te trainen. Op deze manier belast je niet twee dagen achter elkaar dezelfde spiergroep.

En de voeding dan?

Naast de rust is het ook belangrijk om ervoor te zorgen dat je 'gezond eet'. Als je een slecht voedingspatroon hebt (lees: veel geraffineerde en suiker- en zout rijke producten) dan geef je je lichaam niet de voedingsstoffen die het nodig hebt. Juist die voedingsstoffen die niet in een slecht voedingspatroon zitten zijn zo belangrijk voor je lichaam als je aan het sporten bent. Zie het als een soort auto die benzine nodig heeft. Stop je in die auto de verkeerde brandstof dan kom je geen meter meer verder met die auto. Zo werkt het ook met je lichaam. Geef het de voedingsstoffen die het nodig heeft en oké, een keertje wat minder gezond eten mag ook, want dat is ook gezond.

Ga dus niet, als je wilt afvallen, teveel voeding schrappen. Probeer niet minder dan 500 kcal onder je behoefte te zitten (Harris & Benedict, bereken hier je behoefte), ga je meer calorieën schrappen, dan is de kans aanwezig dat je niet voldoende voedingsstoffen binnen krijgt.

Conclusie

Zoals je ziet is rust nemen net zo belangrijk als het sporten zelf. Het is jammer dat rust vaak wordt gezien en gevoeld als  'luiheid' terwijl het juist zo belangrijk is. Ook ik maak het mijzelf soms moeilijk door elke dag te willen sporten en te vergeten dat rust ook belangrijk is. Zowel fysiek als mentaal. Daarnaast is het ook belangrijk om op je voeding te blijven letten. Voed je lichaam met de voeding die het nodig heeft.

Sporten is gezond, maar teveel sporten niet.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: