Voeding

Kan Ik Onbeperkt Fruit Eten?

Fruit staat sinds de ontwikkeling van de Schijf van Vijf in de richtlijnen. Was eerst het advies om twee stuks fruit te eten op een dag is dit advies nu verandert in 200 gram fruit per dag. Komt eigenlijk op hetzelfde neer, maar als je denkt bij het eten van twee aardbeien: zo ik heb voldoende gehad, dan heb je het dus mis. En wat gebeurt er nou eigenlijk als je meer dan 200 gram fruit per dag eet? Is dat slecht voor je?

‘Maar er zitten heel veel suikers in toch?’

Regelmatig krijg ik van mensen de vraag of fruit slecht voor ze is, omdat er zoveel suiker in zit. Ik vind het jammer dat door veel mensen fruit als ‘ongezond’ wordt beschouwd, want naast groenten is dit toch een van gezondste voedingsgroepen die de natuur ons te bieden heeft. 

Ja, fruit bevat suikers en zijn suikers slecht? Nee. Ons lichaam heeft juist die suikers nodig om te kunnen functioneren. We kennen suikers vooral uit de koekjes, taartjes, snoepjes en andere bewerkte voedingsmiddelen. Doordat suikers in een negatief daglicht staan (door deze voedingsmiddelen dus) denken veel mensen dat de suikers uit fruit ook slecht voor je zijn. De suiker in fruit is fructose.

Er zijn een aantal onderzoeken geweest die hebben laten zien dat een grote hoeveelheid fructose niet goed is voor ons lichaam. Net zoals een te grote hoeveelheid vezels, vetten, vitamine B1, ijzer, calcium, eiwitten etc. Met het eten van fruit is het haast onmogelijk om teveel fructose binnen te krijgen.

Wat bevat het nog meer?
We weten dus dat fruit fructose (suiker) bevat. Is dit dan het enige belangrijke waar we ons op focussen. Nee toch? Fruit bevat nog zoveel meer dan suiker. Wat dacht je van vezels en water. Daarnaast moet je op fruit ook goed kauwen, wat ervoor zorgt dat de fructose in fruit langzamer in je lichaam komt. Ook de vezels zorgen voor een snel verzadigd gevoel en een langzamere opname van de suiker in ons lichaam.

Wist je bijvoorbeeld dat een appel ongeveer 24 g suiker bevat (en 13 g fructose) en een flesje cola bevat rond de 55 g suiker en 30 g fructose, maar levert geen vezels en vitamines. Zo valt die appel best mee he? Kijk liever naar het totaal plaatje dan naar één aspect.

De vitamines niet vergeten

En wat dacht je van de overload aan vitamines en mineralen in fruit. Zoals de meeste van ons wel zullen weten zijn vitamines en mineralen essentieel om binnen te krijgen via de voeding en heeft het allerlei  positieve effecten op onze gezondheid, zoals verlagen van het risico op hart- en vaatziekten of op het krijgen van andere welvaartsziekten. Nog meer goede redenen om voldoende fruit te eten. 

Het is natuurlijk niet zo dat je door het eten van fruit voor altijd gezond blijft, want fruit is ook maar weer één aspect in je levensstijl. Zorg dus naast het eten van voldoende fruit ook ervoor dat de rest van levensstijl in balans is. 

Is er dan helemaal geen ‘maar’?
Ja, die is er wel. Als je een intolerantie hebt voor fructose dan kan je geen fruit verdragen. Daarnaast zijn er ook andere allergieën waarbij je sommige fruitsoorten beter kan vermijden. Doe dus vooral wat voor jou werkt. Er is geen advies wat voor alle mensen geldt namelijk. 

En mijn glas vruchtensap?
Vruchtensap. Het klinkt zo gezond en zeker nadat ik heb verteld dat fruit ‘gewoon’ gezond is lijkt het ook logisch dat je met een gerust hard 1 liter vruchtensap kan wegdrinken. Helaas zijn de fruitsappen die je in de winkel vindt niet 100% van vruchten gemaakt, maar vaak een mengsel van een fruitconcentraat en nog wat extra suikers. En wat nou als je kiest voor 100% vers vruchtensap? Ook dan kreeg je niet helemaal de gezondheidsvoordelen binnen die in verse stukken fruit zitten en dat zit ‘m hierin: sap drink je heel gemakkelijk weg. Voor je het weet heb je 1 liter sap weggedronken, maar heb je wel ontzettend veel fruit eigenlijk ‘gegeten’. Als je bedenkt dat voor een glas sinaasappelsap (250 ml) ongeveer 3 sinaasappels nodig zijn dan heb je met het drinken van 1 liter wel 12 sinaasappels op binnen 5 minuten. Probeer die 12 sinaasappels maar binnen 5 minuten op te eten. 

Om deze reden is vruchtensap een minder verstandige keuze dan een vers stuk fruit. Eet dus liever een stuk fruit dan dat je ‘m uit een glas drinkt. Dus gebruik je gezonde verstand en eet fruit (maar zoals met alles, met mate).

Eén reactie

  • Mama

    Hoi Anneloes,
    Interessant artikel weer met mooie illustraties!

    Als je suikerpatient bent zoals oma dan moet je toch wel uit kijken met hoeveelheid fruit etrn.
    Ze heeft nu ze in t ziekenhuis ligt wel te horen gekregen dat haar suiker aan de hoge kant is en dat ze wat minder fruit moet eten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: