Voeding

Kan Ik Beter Meerdere Maaltijden Per Dag Eten?

Regelmatig krijg ik van mensen te horen dat zij geloven dat het beter is om meerdere maaltijden per dag te eten in plaats van drie grote maaltijden. In dit blog wil ik je uitleggen of het echt noodzakelijk is om meerdere kleine maaltijden per dag te eten. Lees snel verder!

De stofwisseling
Het idee achter deze theorie is dat je stofwisseling sneller werkt als je meerdere kleine maaltijden per dag eet. Je stofwisseling is een mooie benaming voor de hoeveelheid calorieën die je lichaam verbrandt in een bepaalde tijd. De laatste jaren is vaak gezegd dat het eten van meerdere maaltijden ervoor zorgt dat de stofwisseling constant ‘aan’ staat en dus sneller gaat werken.

Wat dus begon met een mooi verhaaltje, wordt nu door de meeste mensen als ‘waarheid’ gezien. Alleen niemand weet het precies uit te leggen waarom dit zo is. Het zit namelijk zo: het eten van meerdere maaltijden per dag verhoogt echt niet je stofwisseling. Ja, het klopt dat het verteren van voeding energie vraagt en je dus meer calorieën verbrandt. Toch zit er een addertje onder het gras: 
Het maakt voor je lichaam echt niet uit of je 3 maaltijden van 600 calorieën eet of 9 maaltijden van 200 calorieën. Allebei de manieren leveren 1800 calorieën en je lichaam moet even hard werken, ongeacht hoeveel maaltijden je eet. 

De suikerspiegel
Naast dat het de stofwisseling zou verhogen, zou het ook een gunstig effect hebben op je suikerspiegel. Door het eten van meerdere kleine maaltijden zou je suikerspiegel stabieler blijven en niet in een keer een grote piek hebben na het eten van een grote maaltijd. 

Echter is de wetenschap er nog niet volledig over uit. Onderzoeken bevestigen deze theorie nog niet volledig. Er zijn zelfs onderzoeken die het tegenovergestelde laten zien. Dus dat het eten van minder maaltijden zorgen voor een betere suikerspiegel. Wel hebben ze vaak hogere pieken in hun suikerspiegel gedurende de dag, maar gemiddeld genomen is deze lager. 

Er is ook een link tussen minder vaak eten en een beter verzadigingsgevoel in vergelijking met vaker per dag te eten. Daarnaast toont een onderzoek ook aan dat de grootte van je maaltijd ook invloed heeft op je suikerspiegel. Hoe eerder je op een dag je grootste maaltijd eet, hoe lager je gemiddelde suikerspiegel waarde is.

En het ontbijten?
Ontbijten is volgens mij een heilig onderwerp om over te praten. Je hebt team A en team B. Team A vindt dat je moet ontbijten en team B vindt van niet.

Ja, het is waar. Uit een observatie onderzoek is gebleken dat mensen die hun ontbijt oversloegen vaker overgewicht hadden. Dat betekent niet dat wanneer je niet ontbijt obees wordt. Er is in dit onderzoek alleen gekeken naar mensen en hun gedrag en eventuele ‘uitkomsten’ en niet precies of niet ontbijten een directe relatie heeft met je gewicht. Of je overgewicht krijgt heeft met veel meerdere factoren te maken dan alleen ontbijt. 

Een verklaring hiervoor kan zijn, is dat de levensstijl van mensen die hun ontbijt overslaan vaker minder gezond is dan mensen die wel ontbijten. Het kan dan zijn dat deze mensen later op de dag meer gaan snoepen. Ik denk, als jij bewust bezig bent met je voeding en niet ontbijt, dat ontbijten niet noodzakelijk is. Het hangt er vooral van af wat jouw persoonlijke voorkeur is. 

Ontbijt is niks anders dan je eerste maaltijd van de dag. Voor de een is dit al direct na het opstaan en voor de ander is dit x aantal uur na het opstaan. Dus als jouw lichaam gewend is om gelijk na het wakker worden te eten, zal je lichaam hier ook beter op reageren en andersom. Hierdoor zal je suikerspiegel stabieler blijven gedurende de dag. 

Maaltijden overslaan?
Ook wel Intermittent Fasting genoemd. Dit betekent dat je een bepaald aantal uren niet eet, door bijvoorbeeld je ontbijt over te slaan of je laatste maaltijd van de dag wat eerder te eten. Men denkt dat ons lichaam in ‘noodstand’ komt te staan en dat het lichaam juist alle voeding gaat opslaan als vet. Dit is niet zo. Alleen als je heel lang gaat vasten (meer dan 3 dagen) gaat dit gebeuren.

Conclusie
Er zijn niet perse voordelen gekoppeld aan het eten van meer of minder maaltijden per dag. Het belangrijkste is dat je kijkt en luistert naar je eigen lichaam. Heb jij behoefte aan meerdere maaltijden per dag? Doe dat dan ook lekker. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *