Voeding

Jodium! Waarom, wat, waar?

Vandaag een mineraal dat vaak wordt vergeten of waar mensen zelfs niet het bestaan ervan weten. Laat staan dat ze weten waar het allemaal inzit. Daarom ga ik het vandaag over dit mineraal hebben, want jodium is – net zoals de andere mineralen- ontzettend belangrijk voor onze gezondheid. Jodium: Waarom, wat, waar?

Wat is jodium?

Jodium is een mineraal dat belangrijk is voor de productie van de hormonen van onze schildklier. Verder zorgt jodium voor een gezonde groei, ontwikkeling van het zenuwstelsel en de stofwisseling. Jodium zit van nature in weinig producten. Om deze reden was dan een jodiumtekort vroeger in Nederland een probleem. Na de Tweede wereldoorlog heeft de overheid ervoor gekozen om jodium toe te voegen aan het keukenzout en bakkerszout (voor brood). Hierna is in Nederland brood de grootste bron van jodium geworden en komt de ziekte struma nog amper voor in Nederland.

Om te kijken of Nederlanders voldoende jodium binnenkrijgen is in 2014 door het RIVM een onderzoek gedaan. Hieruit blijkt dat de meeste Nederlanders voldoende jodium binnenkrijgen, maar waren er twee uitzonderingen:

  1. Mensen die weinig brood eten of biologisch brood eten. De reden hiervoor is dat biologisch brood door ambachtelijke bakkers gebakken wordt zonder bakkerszout. Hierdoor bevat het dan bijna geen jodium. Ook als je weinig brood eet is de kans groter dat je een jodiumtekort hebt.
  2. Mensen die hun eigen brood bakken. Hartstikke lekker natuurlijk, je eigen gebakken brood. Alleen is het voor je jodiuminname niet erg optimaal. Door het toevoegen van bakkerszout is dit probleem op te lossen.

Wat gebeurt er bij een tekort aan jodium?

In je schildklier zit over het algemeen een grote voorraad van jodium. Een tekort aan jodium merk je dus na een aantal jaren. Bij een jodiumtekort werkt je schildklier wat trager en gaat opzwellen. Dit wordt een struma of krop genoemd. Bij een struma/krop ervaar je vervelende klachten zoals, gewichtstoename, traagheid, obstipatie en het constant koud hebben. Wanneer je nog in de groei bent heeft een jodiumtekort nog meer nare gevolgen. Een jodiumtekort bij kinderen leidt tot groeiachterstand en een slechter leervermogen. Bij een ernstig jodiumtekort leidt het tot dwerggroei.

En een overschot aan jodium?

Ook een te hoge inname van jodium verstoort de werking van de schildklier. Om deze reden is er voor jodium ook een bovengrens vastgesteld. Een overschot aan jodium kan leiden tot schildkliervergroting of dat de schildklier teveel gestimuleerd wordt. Het vreemde is, bij de meeste mensen leidt een teveel aan jodium niet altijd tot problemen. Bij mensen met een tekort aan jodium of een afwijking aan de schildklier kan een overschot aan jodium wel tot klachten leiden. Veel voorkomende klachten zijn diarree, gewichtsverlies, nervositeit en hartkloppingen. Echter is een overschot aan jodium vrij zeldzaam. Alleen bij mensen die veel zeewier eten wordt een overschot aan jodium geconstateerd.

Hoe krijg ik dan mijn jodium binnen?

Brood is dus onze voornaamste bron van jodium. Dit geldt alleen voor brood dat gebakken is met bakkerszout. Vier sneetjes brood bevat bijna 100 mcg jodium. Dit is al een groot deel van de aanbevolen 150 mcg voor de jodiuminname. Als je weinig brood, biologisch brood of zelfgebakken brood eet, dat is het belangrijk om de jodium uit andere bronnen binnen te krijgen.

Als je weinig brood of biologisch brood of zelfgebakken brood zonder bakkerszout eet, let er dan op dat je jodium binnenkrijgt uit andere bronnen. Bijvoorbeeld door zeevis, zuivel of eieren te nemen. 

Waar zit nog meer jodium in?

De hoeveelheid jodium in vier sneetjes brood is ook binnen te krijgen met onder andere de volgende voedingsmiddelen:

  • 450 gram kaas
  • 4 glazen melk
  • 200 gram zalm
  • 85 gram kabeljauw
  • 6 gekookte eieren

Ik begrijp ook wel dat je niet 6 gekookte eieren op een dag gaat eten of 200 gram zalm. Het maakt het wellicht wel duidelijk dat het moeilijk is om voldoende jodium binnen te krijgen als je geen brood eet. Ook zijn bovenstaande bronnen allemaal dierlijk en daardoor ook geen duurzame vervangers voor brood.

En de zeewier dan?

Ja, zeewier is een ontzettend rijke bron van jodium, maar de hoeveelheid jodium varieert enorm. Er is daarvoor niet echt te zeggen hoeveel het bevat en is de kans aanwezig dat je teveel of te weinig jodium binnen krijgt als je zeewier als bron van jodium gaat gebruiken.

Kortom, brood is voor de voldoende inname van jodium ontzettend belangrijk. Mocht je om wat voor reden dan ook geen brood kunnen eten, dan is het belangrijk om ervoor te zorgen dat je voldoende voedingsmiddelen eet waar jodium inzit.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: