Voeding

Is Elke Dag Havermout Eten Gezond?

Graag begin ik elke dag met een kom vol met havermout. Dit lekkere goedje heb ik in 2010 ontdekt en is daarna niet meer uit mijn eetpatroon verdwenen. Het liefst garneer ik er allerlei toppings over om het nog lekkerder en feestelijker te maken, maar is het wel gezond om elke dag havermout te eten? In dit blog leg ik je het uit. 

Wat is havermout?

We beginnen met een klein stukje saaie tekst. Havermout is de bewerkte versie van havermout. Het heeft namelijk een moutproces ondergaan. Het is een ontkiemde versie van haver dat gedroogd is. Havermout bestaat voor het grootste gedeelte uit langzame koolhydraten (62%) en voor een kleiner gedeelte uit eiwitten (13%) en vetten (7%). En nu komt het ‘wauw’ effect van havermout. Per 100 gram bevat havermout ruim 10 gram vezels en dat vezels gezond voor je zijn dat wist je vast al?

De vezels zorgen ervoor dat je voor langere tijd verzadigd en dat zorgt weer voor een verminderde eetlust. Nu hoor ik je al denken “ik kan toch net zo goed volkoren brood eten om mijn vezels binnen te krijgen”. Dat klopt, volkoren brood bevat namelijk zo’n 7 gram vezels per 100 gram. Toch zijn de vezels in havermout bijzonder, want het zijn de zogenaamde “beta-glucanen”.

Beta-glucanen?

Lastig woord, maar met een interessante werking. Het is namelijk bewezen dat het eten van 3 gram beta-glucanen uit haver het LDL-cholesterol en het totale cholesterol doet dalen.

Naast het dalen van het cholesterol gehalte zorgt het eten van 4 gram vezels per 30 gram koolhydraten ervoor -dat na een maaltijd- het bloedglucose gehalte vermindert wordt. Dit komt waarschijnlijk door de vertraagde maaglediging die ze veroorzaken. Hierdoor worden de suikers langzaam opgenomen.

Ook zouden beta-glucanen een ontstekingsremmend effect hebben. Echter zijn deze studies alleen nog in cellen en proefdieren gedaan, waardoor het effect nog niet duidelijk is bij mensen. Verwacht wordt dat dit effect wordt veroorzaakt door het prebiotische effect. Dit betekent dat ons lichaam deze koolhydraten = vezels niet kunnen verteren, maar de vriendjes (de darmbacteriën) in onze darmen wel.

Conclusie?

Havermout kan je gerust elke dag eten als ontbijt (of lunch, tussendoortje of avondeten), dankzij de beta-glucanen en verschillende mineralen en vitamines die erin zitten. Let alleen wel op als je een glutenallergie hebt. Haver is van nature wel glutenvrij, maar doordat dit graan in de fabriek wordt bewerkt waar ook andere gluten bevattende granen worden bewerkt is de ‘normale’ havermout in de supermarkt vaak niet glutenvrij. Gelukkig is er voor deze groep speciale glutenvrij havermout op de markt zoals deze of deze.

Glutenvrije Havermout AH 1,99 Euro
Glutenvrije Havermout 2,99 Euro

Disclaimer

Voordat je alleen maar havermout gaat eten wil ik benadrukken dat het belangrijk is dat de rest van je voedingspatroon ook gezond is. Havermout is een onderdeel van een gezond voedingspatroon en alleen havermout eten zorgt er op de lange termijn voor dat je andere vitamines en mineralen gaat missen die niet in haver zitten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: