Voeding

Is Chocolade Gezond?

Chocolade. Iets waar de meeste mensen wel van houden. In welke vorm dan ook. Chocoladetaart, brownies, pure chocolade, melkchocolade en, binnenkort verkrijgbaar bij de Albert Heijn, chocoladehummus. Zo af en toe heb ik ook wel trek in een stuk(je) chocolade. Hoe kan het dan dat wij soms een onstilbare trek hebben in chocolade? 

Is chocolade gezond?
Er wordt regelmatig beweerd dat chocolade, en dan hebben we het over de pure variant (minstens 70% cacao), gezond is. Het zou goed zijn voor onze bloedvaten en beschermen tegen hart- en vaatziekten. Verder zou het ons humeur verbeteren en de antioxidanten zouden beschermen tegen schadelijke stoffen. 

Nu ben je misschien van plan om naar de winkel te rennen om de eerste, de beste pure chocoladereep te kopen, maar wacht nog heel even. Wat verstaat men onder pure chocolade?

Pure chocolade wordt gemaakt door vet en suiker aan cacao toe te voegen. Het bevat geen melk, zoals bij melkchocolade. Pure chocolade mag zo heten als het uit meer dan 70% uit cacao bestaat. Een goede chocoladereep heeft dan ook als eerste ingrediënt cacao (massa) en de suiker als een van de laatste ingrediënten. Enkele voorbeelden van ‘goede’ pure chocolade repen zijn: Lindt 99% cacao, RAW chocolade of Swiss Finest 78%.

Oké, laten we eens gaan kijken waarom je trek in chocolade zou kunnen hebben. Dit zijn natuurlijk niet alle redenen, want het kan ook een gewoonte van je zijn of iets wat je vanuit je cultuur hebt meegekregen. 

Je lichaam heeft magnesium nodig
Chocolade (dus met name de pure chocolade) bevat redelijk veel magnesium. Nou laat een onderzoek zien dat chocolade niet persé helpt bij een magnesiumtekort, omdat noten een veel betere bron zijn van magnesium. Maar het kan wel zijn dat het een combinatie is van deze twee factoren: magnesium tekort en je vindt chocolade lekker. Dan klinkt het ineens niet zo gek meer om chocolade te eten. 

Je hebt gewoon ‘honger’

Soms is het zo simpel. Je hebt honger/trek. Als je honger hebt dan is verlang je vaak naar zoete producten, zoals koekjes, snoep, taart en chocolade dus. De reden hiervoor is dat deze producten snelle suikers bevatten. Ze geven je lichaam dus snel energie. Als jij dus honger hebt dan betekent het dat je lichaam energie nodig heeft. Door het eten van, bijvoorbeeld, een stuk chocolade krijgt je lichaam dus ‘snel’ veel energie binnen. Helaas gevolgd door een dip in je energie level, met als gevolg: weer honger. 

Cafeïne kick
De meeste mensen denken bij cafeïne waarschijnlijk niet aan chocolade, maar ook chocolade bevat een klein beetje cafeïne. Hoewel dit een stuk minder is als koffie. Zo bevat een kopje koffie ongeveer 100-200 mg cafeïne en een chocolade REEP minder dan 10 mg cafeïne, wat bij hele pure varianten kan oplopen tot 30 mg cafeïne. Dus hoe hoger het cacao percentage, hoe meer cafeïne. 

Cafeïne stimuleert het zenuwstelsel waardoor je je wakkerder voelt. Als je gewend bent om (veel) koffie te drinken dan zal je bij het het van chocolade geen effect teweeg brengen. Drink je nooit koffie of andere dranken met cafeïne (zoals energydrank) dan kan het eten van chocolade zeker ervoor zorgend dat je meer energie voor korte tijd krijgt. 

Kortom, als je chocolade wilt eten omdat het gezond is: koop dan de meest pure variant en eet het met mate. Eet je chocolade omdat je het verdomd lekker vind: kies dan degene die je lekker vindt, geniet en eet het met mate. Pure chocolade heeft een positief effect op het verminderen van het risico op hart- en vaatziekten, maar verwacht niet gelijk wonderen. Het is de combinatie van allerlei factoren die bepalen of je gezond bent of niet. Een stukje (pure) chocolade per dag kan daaraan bijdragen. 

Vorige week kwam dit heerlijke recept online: Vegan bietenbrownies met cacao. Dit is chocolade in een van zijn puurste vormen, waardoor je optimaal geniet van de gezondheidsvoordelen van cacao! 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: