Voeding

Hoe Voorkom Je Snack Gedrag Later op de Dag?

Herken je dat? Aan het einde van de dag kun je moeilijk te verleiding weerstaan van een lekkere snack. Opeens wordt die chocoladereep, die je in de ochtend gemakkelijk kon weerstaan, wel heel aantrekkelijk om op te eten. Je hebt immers de hele dag hard gewerkt en in de ochtend die chocoladereep niet gegeten. In dit blog een uitleg hoe het komt dat je in de avond sneller naar die chocoladereep grijpt en hoe je dit gedrag kunt voorkomen. 

Hoe komt het?

Het lijkt wel alsof je in de avond veel meer trek/honger hebt, maar dat is eigenlijk wel gek. Als het goed is heb je je avondeten op, geen zware activiteiten meer (of ga je nog doen). Dus eigenlijk is het geen echte trek dat je ervaart tenzij je heel weinig hebt gegeten tijdens je avondeten, maar dan zou het zou moeten zijn dat wat extra groenten of fruit eten je trek/honger wel zou stillen. Toch heb je heel veel zin in een snack. 

Dat dit gebeurt heeft gedeeltelijk te maken dat je jezelf wilt belonen na een dag hard werken. De beloning is een lekkere snack ’s avonds op de bank. Zo geeft je lichaam elke avond aan van ‘he, het is tijd voor een lekkere snack op de bank’. Dit gedrag kun je in veel meer situaties bedenken, zoals een koekje bij de koffie of thee, een stuk taart op een verjaardag of dat je altijd een toetje neemt na het avondeten. 

Een andere reden is verveling. Overdag zijn we vaak druk bezig en hebben we helemaal geen tijd om over snacken na te denken. In de avond doen we het vaak wat rustiger aan en kunnen we nadenken over al die lekkere dingen die we kunnen (en willen) eten. Op zo’n moment slaat de verveling dan ook toe en willen we wat te doen hebben. Zo ontstaat de zin naar de snacks. 

Ook kan het voorkomen dat je wordt gestimuleerd door anderen. Misschien neemt je partner wel altijd een koekje bij de thee in de avond en wordt jij hiermee ook gestimuleerd of bakt je vriendin elke week een paar keer een taart die ze bij je langs komt brengen en niet kunt negeren? Of wat dacht je van de traktaties op werk? Op dit soort momenten is het ongelooflijk moeilijk om hiervoor niet te zwichten. Zien eten, doet eten ?

Uiteraard zijn er nog veel meer redenen waarom je meer gaat snacken in de avond, maar nu wil je natuurlijk weten hoe je dit zoveel mogelijk kunt voorkomen. Lees snel de tips die ik hieronder voor je heb opgeschreven. 

Drink water of thee

Heel vaak denken we dat we honger hebben, maar heb je eigenlijk gewoon dorst. Heb je het idee dat je honger hebt? Neem dan eerst een glas water en kijk dan of je nog steeds honger hebt. Negen van de tien keer heb je na het drinken van een/twee glazen water geen honger meer. 

Poets je tanden

Dit is een tip waar de tandarts vast ook blij van wordt: poets je tanden als je de neiging krijgt om te snacken. Door de frisse, munt-achtige smaak heb je vaak minder zin om te snacken. Let hierbij wel op: poets niet direct je tanden na het eten, omdat je hiermee je tandglazuur aantast. Wacht liever minimaal een half uur voordat je na het eten je tandenpoetst. 

Ga naar bed 

Op tijd naar bed dus. Een slechte nachtrust zorgt er op zijn beurt weer voor dat we sneller een hongergevoel ervaren. Wanneer je dus langdurig een slaaptekort hebt, ervaar je dus ook overdag meer trek. Dus zorg voor voldoende nachtrust. Hoeveel dit is is voor iedereen weer verschillend. 

Zorg ervoor dat je niet in de verleiding komt

Klinkt misschien wel heel logisch. Zorg er gewoon voor dat je de spullen niet in huis hebt, zodat je ook niet in de verleiding kan komen. Weet je van jezelf dat je hier heel gevoelig voor bent dan kan deze methode bij jou misschien wel heel goed werken, maar bedenk wel dat de verleidingen buiten de deur wel wel aanwezig zijn en dan moet je er ook mee kunnen dealen. Het is natuurlijk belangrijk dat je zelf die controle kan houden. Het is zeker niet verkeerd om iets lekkers in huis te hebben, maar nogmaals: als je heel gevoelig bent voor die verleidingen in huis dan is deze methode wellicht heel geschikt voor jou.

Een een voedzame maaltijd

Bestaat jouw avondmaaltijd uit chips (want koolhydraten), borrelnootjes (want vet en eiwitten) en chocolade (want chocolade is een plant, dus een groenten toch?). Dan is het logisch dat je ’s avonds nog trekt hebt. Maar even zonder grappen. Zorg ervoor dat je avondmaaltijd volwaardig en voedzaam is. Kies voor volkoren granen of aardappelen, voldoende eiwitten, een beetje vet en volop groenten. Groenten leveren namelijk ontzettend veel voedingsstoffen en vezels, maar weinig calorieën. Ook belangrijk: eet je maaltijd met alle aandacht! 

Ik hoop dat je wat aan deze tips hebt!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: