Voeding

Hoe Slecht Is Vet Voor Je?

Hoe vaak heb ik het wel niet gelezen of gehoord: vet is slecht voor je. Wist je dat wij vet juist nodig hebben. Net zoals koolhydraten en eiwitten bevat vet stoffen en energie die ons lichaam nodig heeft. Vandaag een artikel over VET. 

Het ene vet is het andere niet
Vet is te verkrijgen in meerdere varianten, namelijk: verzadigde vetzuren, enkelvoudige onverzadigde vetzuren en meervoudige onverzadigde vetzuren. Vetten zijn van belang om ons lichaam energie te geven (naast de koolhydraten). Daarnaast zijn vetten ook belangrijk voor de transport van eiwitten. Ze vormen een koppel samen met eiwitten en worden lipoproteïnen genoemd. Dit zorgt er weer voor dat onze spiercellen eiwitten ontvangen en dus weer sterker worden! 

Nu staan vetten vaak in een negatief daglicht. Dat is jammer. De gedachte is dat dat verzadigde vetten hart- en vaatziekten veroorzaken. Dat is niet helemaal waar. Verzadigd vet verhoogd weliswaar je cholesterol een beetje en een te hoog cholesterol is weer gekoppeld aan hart- en vaatziekten.

Zoals je ziet is er wel een link tussen deze twee, maar een te hoog cholesterol is niet meteen slecht. Je hebt namelijk twee varianten cholesterol: HDL en LDL. Uit onderzoek is gebleken dat voornamelijk transvetten het LDL (slechte cholesterol) verhogen en verzadigd vet het HDL (goede cholesterol). Dus zo slecht is verzadigd vet niet eens (natuurlijk moet je het gewoon met mate eten). 

Ook leuk om te weten. Er is een grote studie geweest waarin gekeken werd naar verschillende type vetten. Hieruit kwam naar voren dat het oliezuur uit olijfolie is gelinkt aan het verlagen van hart- en vaatziekten. Dit geldt overigens alleen voor extra virgin olijfolie.

Nog meer goede dingen van vet
Wist je dat vetten ook een belangrijke bouwstof zijn voor hormonen en onze hersenen, ogen en spieren. Ook onze cellen hebben vetzuren nodig als bouwstenen en als bescherming tegen indringers. Daarnaast levert vet een aantal belangrijke vitamines, namelijk de vitamines A, D, E en K. Deze zijn in vet oplosbaar. Dit betekent dat ze voornamelijk in vetrijke producten zitten, maar ook dat deze vitamines alleen worden opgenomen als er vet in ons lichaam aanwezig is. Deze vitamines zijn belangrijk voor ons immuunsysteem, de huid en het haar. Ook zijn er een aantal vetten die ons lichaam niet zelf kan aanmaken. Deze zijn dus essentieel om binnen te krijgen via de voeding.

Belangrijk om te weten
Vet levert van alle voedingstoffen de meeste energie per gram. Zo bevat 1 gram vet al 9 kcal (1 gram koolhydraat bevat 4 kcal). Als je een voedingspatroon hebt met veel vet is het makkelijker om te veel calorieën binnen te krijgen. Om deze reden is de norm gesteld op maximaal 40 energieprocent. Even als voorbeeld: als je op een dag 2000 kcal eet, ‘mag’ je maximaal 800 kcal uit vet halen (en dat is ongeveer 89 g vet). 

En hoe ziet dat er dan ongeveer uit? Voor een vrouw tussen de 18-50 jaar oud is dit 40 g smeer- en bereidingsvetten (dus waarmee je bakt en wat je op je brood smeert). Daarnaast 25 g (ongezouten) noten per dag. 

Zoals je ziet hoef je niet bang te zijn om vetten te eten. Ons lichaam is ons juist dankbaar als we wat meer vetten toevoegen aan onze voeding. Hoe zorg jij ervoor dat je voldoende vetten binnenkrijgt?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: