Voeding

Hoe ongezond zijn teveel eiwitten?

Zeker als je plantaardig gaat eten krijg je vaak de vraag of je dan wel voldoende eiwitten binnen krijgt. Ook als je geen veganist bent wordt er vaak gehamerd op de ‘o zo belangrijke’ eiwitten. Is het echt nodig om zoveel eiwitten binnen te krijgen en is het slecht voor de gezondheid als je er veel van binnenkrijgt? In dit artikel hoop ik je daar wat meer duidelijkheid over te geven.

Wat zijn eiwitten?

Eiwitten zijn de bouwstenen van ons lichaam. Ze geven ons lichaam structuur en hebben ook nog vele andere functies. Een eiwit is weer opgebouwd uit kleinere aminozuren. Deze aminozuren zijn allemaal weer verschillend en dus niet gelijk aan elkaar. Er bestaan essentiële aminozuren en niet-essentiële aminozuren. De essentiële aminozuren kan ons lichaam niet zelf aanmaken en moeten wij binnenkrijgen via de voeding. De niet-essentiële aminozuren kan je lichaam wel zelf aanmaken.

Die aminozuren bepalen de kwaliteit van het eiwit. Wanneer een eiwit meer essentiële eiwitten bevat dan is de kwaliteit van dit eiwit ook hoger. Het eiwit is dus eigenlijk nuttiger voor je lichaam.

Hoeveel eiwitten heb je nodig

We laten ons regelmatig vertellen dat we ontzettend veel eiwitten nodig hebben, maar wist je dat de gemiddelde aanbeveling 0,8 gram eiwit per kilogram lichaamsgewicht is? Wanneer je 60 kg weet zou je dus 48 gram eiwitten per dag nodig hebben. Sport je daarnaast ook regelmatig dan heb je aan 1 gram eiwit per kilogram lichaamsgewicht ook voldoende. Ook laten meerdere onderzoeken ook zien dat het soms wat beter voor het lichaam is om iets meer dan 0,8 gram eiwit per kilogram lichaamsgewicht binnen te krijgen. In een aantal situaties is het niet aan te raden om meer eiwitten binnen te krijgen, maar daar later in het artikel meer uitleg over.

Waar zijn eiwitten allemaal goed voor?

  • Een voedingspatroon dat voor 25-30% uit eiwitten bestaat, is gelinkt aan een hogere stofwisseling in vergelijking met andere voedselpatronen die minder eiwitten bevatten.
  • Eiwitten zorgen voor een langer verzadigd gevoel. Dit komt omdat het lichaam meer energie kost om de eiwitten te verteren en het dus langer in je lichaam blijft zitten.
  • Meer eiwitten in je voeding ondersteunen de gezondheid van je botten
  • Eiwitten hebben een positief effect op je spiermassa. Je verliest minder snel spieren als je iets meer eiwitten eet.

Wanneer is het teveel?

Voldoende eiwitten eten is goed voor je, maar er teveel van eten is niet goed voor je. De vraag is dan natuurlijk: wanneer krijg je teveel eiwitten binnen?

Hoeveel eiwitten je nodig hebt is verschillend. Wanneer je bijvoorbeeld ziek bent of meer sport heb je ook meer eiwitten nodig. Het is goed om elke maaltijd voor ongeveer uit 20% uit eiwitten te laten bestaan. Echter is vaak de bron van deze eiwitten hetgeen waar het mis bij gaat.

Bij eiwitten denken we vaak aan dierlijke producten. Vlees, zuivel, eieren en vis. Het eten van (te) veel dierlijke producten is niet goed voor onze gezondheid en voor het milieu. Je kunt namelijk ook deze eiwitten heel goed uit plantaardige producten halen, zoals granen, peulvruchten en sojaproducten.

Maar hoeveel is dan teveel? Dit is voor iedereen weer anders. Bijvoorbeeld mannen die aan krachttraining doen en 3 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht eten krijgen geen nadelige gezondheidseffecten, maar eet een vrouw, met een zittend beroep en die niet aan sport doet, die 3 gram eiwitten per kilo lichaamsgewicht, dan zou dit wel nadelige gezondheidseffecten kunnen opleveren.

Zoals je begrijpt is het niet te zeggen wat teveel eiwitten zijn, omdat dit voor iedereen weer anders is. Belangrijk om te weten is dat mensen die actief zijn of aan krachttraining doen, vaak meer eiwitten nodig hebben dan mensen die minder actief zijn. Ook is het belangrijk om te luisteren naar je eigen lichaam, hoewel dit misschien lastig is. Maar volg niet zomaar alle regels op die je leest op internet of in de boeken. Het kan maar zo zijn dat het volgen van deze regels op jouw lichaam geen effect hebben waardoor jij je dus niet fitter of energieker voelt.

Kies dus voor voeding waar jij je fijn en goed bij voelt en eet lekker gevarieerd met zoveel mogelijke pure ingrediënten.

Wanneer het wel heel belangrijk is om op je eiwitten te letten?

Wanneer jij een nierziekte hebt is het verstandig om niet meer dan die 0,8 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht te consumeren. Gelukkig heb je in de meeste gevallen begeleiding van een diëtist als je nierfalen hebt. Een diëtist gaat samen met jou kijken naar welke voeding je het beste kunt eten zonder teveel (en te weinig) eiwitten binnen te krijgen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: