Voeding

Hoe Om Te Gaan Met Stress?

Het druk hebben en last hebben van stress lijkt tegenwoordig doodnormaal om te hebben. Ook ik zeg vaak dat ik last heb van stress als ik mij rot of moe voel. In deze blog gaan we het helemaal hebben over stress. Wat is stress, wat zijn de symptomen en hoe kun je voor minder stress in je leven zorgen? Lees het snel verder!

Wat is stress

Het hebben van stress is gezond en was vroeger (toen we werden achterna gezeten door leeuwen) van levensbelang. Mochten wij geen stress ervaren dan bestonden wij niet, want dan waren onze voorouders allang opgegeten door de leeuwen. Gelukkig hadden onze voorouders stress dat ervoor zorgde dat zij wegrenden voor de leeuwen. Stress kost wel iets meer spierkracht en dus meer energie. 

Om dit te verwezenlijken komen je bijnieren in de zogenoemde fight-flight reactie. Dit betekent niks anders dan dat er adrenaline vrijkomt waardoor je scherp blijft. Gelukkig kunnen je nieren dit ook weer uitzetten door cortisol te produceren. Het probleem van de tijd van nu is dat ons lichaam in constante stress is. Whatsappjes die beantwoord moeten worden, genoeg likes ontvangen op Facebook en niet vergeten om de boodschappen nog te doen voor het avondeten. Al deze momenten van stress zorgen voor een opeenstapeling, waardoor stress iets chronisch is. 

Wat is het probleem dan?

Chronische stress wil dus zeggen dat het lichaam constant in stress is. Er wordt dus constant adrenaline geproduceerd dat zorgt voor een hoge bloeddruk, slaapproblemen, schommelingen in je bloedsuiker, een slechter werkend immuunsysteem, spierpijn, concentratieproblemen, verstoorde stoelgang wat ook weer kan leiden tot een depressie. 

Welke tips kan ik volgen om met stress te dealen?

Nu wil ik niet zeggen dat stress helemaal kunt vermijden, maar er zijn wel een aantal tips die ik je wil meegeven. 

Zoek contact

Wanneer je druk bent en last hebt van stress zit je er vast niet op te wachten om lekker sociaal te gaan doen. Helaas ga jij je hier ook niet beter door voelen. Wist je dat je stress minder wordt als je wordt omringd door warme vriendschappen. Maak dus contact met de mensen die je lief hebt en dan bedoel ik echt contact (dus geen WhatsApp). Geef die persoon een dikke knuffel en praat gezellig met elkaar! Het levert je zoveel positieve energie op!

Move that ass

Voor het geval je deze stap gelijk overslaat: je hoeft echt niet uren te gaan sporten/bewegen, maar een half uurtje per dag bewegen dat je hartslag even omhoog gaat is al voldoende. Wist je dat lichaam endorfine aanmaakt als jij beweegt (zelfde stofje wat je lichaam aanmaakt als je seks hebt of chocolade eet ?). Dit hormoon zorgt ervoor dat jij vrolijk wordt en je goed voelt! Dus toch maar lekker een stukje fietsen naar werk?


Rust, rust, regelmaat en rust

Dat slapen gezond voor je is dat wist je wellicht al? Maar wist je dat het net zo belangrijk is als voldoende bewegen en gezond eten? Slecht slapen zorgt namelijk voor een vicieuze cirkel: slecht slapen –> stressreactie –> slecht slapen –> stressreactie –> slecht slapen –> stressreactie en zo kan ik dus wel doorgaan! Mijn tips voor een goede nachtrust heb ik voor je opgeschreven: 

Doe de dingen die je leuk vindt

Maak vervolgens een (realistische) planning van taken die gedaan moeten worden. Zo zorg je gelijk voor orde in je hoofd en hoef je niet alles te onthouden. 

Gun jij jezelf ook niet de tijd om iets leuks te doen en ben je zo streng voor jezelf dat je altijd alles maar ‘moet’. Welkom bij het team! Maar kijk eens goed of die dingen echt vandaag gedaan moeten worden. Verwijder de taken van je to-do list die niet echt noodzakelijk zijn voor vandaag en maak eens wat meer tijd vrij voor de dingen die je leuk vindt om te doen. 

  1. Zorg voor regelmaat in je slaappatroon. Ga elke dag rond het zelfde tijdstip naar bed en zorg voor minimaal 7 uur slaap.
  2. Maak je slaapkamer zo donker mogelijk. Je lichaam maakt in het donker namelijk het stofje melatonine aan, dit is een hormoon dat ons slaperig maakt. Dus geen tablet, laptop of smartphone naast je bed. 
  3. Zorg voor voldoende daglicht overdag. Als je overdag voldoende daglicht hebt gezien maakt je lichaam ’s avonds makkelijker melatonine aan. 
  4. Zorg voor een goede geventileerde kamer. Je slaapt het beste bij een kamertemperatuur van 18 graden. 
Eet gezond en gevarieerd

Een open deur, maar gezond eten is ontzettend belangrijk. Gezond eten is voedingspatroon dat gevarieerd genoeg is zodat je alle voedingsstoffen binnenkrijgt die het lichaam nodig heeft. 

  1. Kies voor volkoren granen zoals volkoren brood, zilvervliesrijst en volkoren pasta. Deze producten bevatten veel meer vezels, vitamines en mineralen dan de witte variant. Verder houden ze je bloedsuikerspiegel in balans. 
  2. Neem niet teveel caffeine, zoals koffie of alcohol (en energydrankjes). Ze zorgen wellicht even voor energie, maar zorgen er op langere duur voor dat je slechter slaapt. Drink liever wat meer water. 
  3.  Eet veel groenten en fruit. Het advies van het Voedingscentrum is 200 gram fruit en 250 gram groenten. Neem dus ook minimaal deze hoeveelheden en zorg hierin voor voldoende variatie.
  4. Het aminouur tryptofaan is belangrijk voor de aanmaak van serotine. Een hormoon dat kalmerend werkt. Tryptofaan is te vinden in haver, bruine rijst, zonnebloempitten, sesamzaad, banaan en sesamzaad. Eet dus gerust in de avond nog een banaantje. 
En de belangrijkste tip

Ontspan en relax! Neem de tijd om voor jezelf te zorgen en wees lief voor jezelf! Accepteer dat het leven soms stressvol is en neem dan even een stapje terug. De wereld vergaat echt niet als jij niet alles van je to-do list kunt afstrepen!

Welke tips heb jij om, om te gaan met stress?

Eén reactie

  • Betty

    Bij mij helpt t om lekker naar buiten te gaan. Een stukje fietsen of wandelen met de hond.
    En even je telefoon uitzetten. Ook even adem oefeningen doen of gewoon even alleen maar zitten en je adem volgen waarbij je ook opmerkt dat je weer wegdwaalt maar gewoon vriendelijk zijn voor jezelf en weer terug naar je ademhaling volgen.Heerlijk!!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: