Voeding

Hoe gezond is fruit?

Regelmatig heb ik gelezen dat mensen bang zijn om fruit te eten. Fruit bevat immers suiker en suiker is ongezond toch? Ik krijg altijd de kriebels als mensen dit zeggen. Suiker is helemaal niet ongezond (een teveel aan suiker wel) en fruit is ook niet ongezond om de hoeveelheid suikers dat het bevat. In dit artikel leg ik uit of fruit gezond is en wat het verschil is tussen suikers uit fruit en de toegevoegde suikers in producten.

Waar komt de twijfel vandaan?

Suiker staat al een geruime tijd in verkeerd daglicht. Suikers is niet een hele gezonde keuze als we de meeste mogen geloven. En fruit bevat ook suiker dus is dit ook ongezond toch? Er zijn veel onderzoeken geweest waar werd gekeken naar de gevaren van toegevoegde (!) suikers. Dit zijn bijvoorbeeld tafelsuiker en maïsstroop. Beide soorten suiker bestaan voor de helft uit fructose. Fructose is het soort suiker dat de stempel ‘ongezond’ krijgt.

Om deze reden denkt men dat de suikers uit fruit ook slecht zijn voor onze gezondheid, aangezien fruit ook fructose bevat. Toch is dit niet zo. Uit onderzoeken blijkt namelijk dat fructose alleen schadelijk is in grote hoeveelheden. Deze grote hoeveelheden zijn lastig binnen te krijgen met het eten van fruit.

Maar fruit bevat meer…..

Het klopt dat fruit suiker en fructose bevat, maar kijk nog even verder naar fruit. Fruit bevat, naast de suikers, ook vitamines, mineralen, vezels en antioxidanten. De vezels in fruit verlagen het slechte cholesterol in ons lichaam en vertragen de opname van koolhydraten. Hierdoor blijft je suikerspiegel stabiel. Ook laten onderzoeken zien dat het eten van fruit zorgt voor een verlaging van het risico op hart- en vaatziekten en een lager risico op het krijgen van diabetes. Alles dankzij de vitamines, mineralen, vezels en antioxidanten die het bevat.

Nog even terug naar de vezels

Oke, fruit bevat dus veel vezels. Maar het bevat ook veel water en vraagt wat meer energie om te kauwen. Klinkt misschien wat vaag, maar hier bedoel ik mee dat het wat moeite kost om fruit te eten doordat je erop moet kauwen. Hierdoor komen de suikers in fruit vertraagd je lichaam binnen en daarnaast zorgen de vezels voor een verzadigd gevoel.

Zitten er dan echt veel suikers in fruit?

Laten we even wat cijfers op tafel gooien en vergelijken met een ‘ongezond’ product. Een appel bevat 23 gram suiker, waarvan 13 gram fructose. Een flesje cola bevat 52 gram suiker en 30 gram fructose. Verder bevat de appel ook nog eens vezels en vitamines en mineralen terwijl het flesje cola alleen suiker suikers, waardoor het alleen maar zorgt voor een piek in je suikerspiegel met als gevolg: nog meer willen snoepen en eten. Wat ik hiermee wil zeggen is dat we niet moeten kijken naar de slechte dingen in een voedingsmiddel. Een appel bevat naast de suiker, veel meer andere goede stoffen die ons lichaam kan gebruiken.

Word automatisch gezonder als je fruit eet?

Sorry! Als je dit dacht moet ik je helaas teleurstellen. Er is geen directe link tussen het eten van fruit en het verlagen/niet krijgen van een ziekte. Fruit is namelijk maar een factor van het gehele plaatje wat bijdraagt aan een gezonde levensstijl. Dus denk nu niet: als ik fruit eet dan word ik niet meer ziek. Fruit is dus maar een onderdeel van verschillende factoren.

Wel is het vaak zo dat mensen die voldoende groente en fruit eten, vaker bezig zijn met hun gezondheid en daarom ook gezonder en bewuster leven dan de gemiddelde mens. Zij hebben waarschijnlijk meer lichaamsbeweging, drinken minder alcohol en roken niet.

Fruitsappen

Mijn favoriete discussiepunt: fruitsappen. Fruit is gezond. Het drinken van fruitsappen is totaal iets anders dan het eten van fruit. De meeste fruitsappen in de winkel bestaan niet voor 100% uit vers fruit, maar is een combinatie van water, concentraten en toegevoegde suikers. Op deze manier krijg je inderdaad teveel suiker, maar ook calorieën binnen zonder dat het je een echt verzadigd gevoel geeft.

En ja, sap is makkelijk om even te nemen als ontbijt, maar er gaan in sap ontzettend veel stukken fruit (als het vers sap is). Een glas sinaasappelsap bevat tussen de 4-5 sinaasappels die je als het waren binnen 30 seconden op hebt. Probeer maar eens 5 sinaasappels in 30 seconden op te eten. Gaat je niet lukken he? Het eten van een sinaasappel is daarom een betere keuze dan het drinken van een glas sinaasappelsap.

Fructose intolerantie

Fruit is dus gezond, fruitsappen kun je beter vermijden. Ook zijn er mensen die helemaal geen fruit kunnen eten. Bij deze mensen is er sprake van een fructose intolerantie. Deze mensen moeten fruit vermijden (en andere voedingsmiddelen), omdat hier fructose inzit. Per persoon is het verschillend wat ze wel en niet kunnen verdragen. Mocht je hier last van hebben dan is het raadzaam om hier met een diëtist samen naar te kijken.

Ik hoop dat ik je met deze blog wat meer duidelijkheid heb kunnen geven over het eten van fruit. Eet jij regelmatig fruit of ben je ook bang om teveel suiker binnen te krijgen door het eten van fruit?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: