Voeding

Hoe Ga Je Om Met Obsessief Gezond Eten?

Vandaag een artikel dat ik eigenlijk een paar jaar geleden voor mijzelf had moeten schrijven. Een tijd lang was ik veel te obsessief bezig met gezond eten. Het ging zelfs zo ver dat mijn lichaam liet merken dat ik eigenlijk niet gezond bezig was. Dit blog is geschreven voor mensen die hier ook last van hebben of mensen kennen die hier last van hebben.

De wereld laat ons af en toe zien dat we zo slank en gespierd mogelijk moeten zijn om erbij te horen. Laat ik eerst voorop stellen: dit is niet waar! Toch begrijp ik maar al te goed hoe stom dit is om te horen als je zo obsessief bezig bent met voeding.

Ook ik ben nooit helemaal af met het obsessieve gedoe
Eerlijk is eerlijk. Ik heb er vrede mee dat voeding altijd een groot onderdeel van mijn leven is en zal blijven. Al vanaf mijn 15e ben ik bezig met voeding en dat verdwijnt echt niet zomaar. Ook door mijn studie ben ik veel meer over voeding te weten gekomen, wat ervoor zorgt dat ik er nog steeds bewust mee bezig ben. Toch is er een groot verschil met hoe ik er nu over denk dan een paar jaar geleden. 

Ik eet wat vaker iets waar ik gewoon zin in heb
Dit is het grootste verschil. Vroeger koos ik liever een bakje met tomaten en komkommer in plaats van een blokje pure chocolade waar mijn lichaam naar snakte. Vaak geeft je lichaam al aan waar het behoefte aan heeft. Althans, dat heb ik gemerkt. Op een dag dat ik meer sport, heb ik vaak meer honger dan anders. Dus eet ik een boterham extra bijvoorbeeld. Een ander belangrijk verschil is dat ik mijzelf af en toe ook wat lekkers gun. Door een bepaalde producten niet meer in de categorie “slecht” te plaatsen, kan je jezelf eigenlijk niet meer schuldig voelen als je meer/ongezonder hebt gegeten. En geloof mij, van een dag wat meer eten kom je niet gelijk aan. Je moet tot wel 7000 calorieën boven je behoefte eten om een kilo aan te komen. 

Wat kan je helpen om die obsessieve gedachten opzij te zetten
Deze punten kunnen je mogelijk helpen als jij erg ambitieus bent om heel gezond te eten. 
– Wees tevreden
Leg een briefje naast je laptop of bed dat je tevreden mag zijn met wie je bent. Jij bent de enige die verteld dat je niet goed genoeg bent. Wees trots op wie je bent als mens. Het maakt helemaal niet uit wat je doet en hoe je eruit ziet.
– Stel realistische doelen
Natuurlijk is het leuk om dromen te hebben en dat mag ook zeker, maar probeer die veranderingen stapje voor stapje aan te pakken. Denk jij dat de directeur van XX bedrijf in 1x succesvol was? Als je te veel hooi op je vork neemt, heeft dit uiteindelijk een averechts effect en moet je juist een stapje weer terug nemen (en dat is ook niet erg om eens een stapje terug te moeten nemen). 
–  Neem het niet allemaal zo serieus
Wij mensen zijn geneigd om alles te serieus te nemen. Ik ook, maar toch probeer ik steeds vaker de volgende gedachten te hanteren: “ik doe maar wat in het leven”. Kijk de wereld in, zoals een kind het ook zou doen. Door lekker te spelen en te ontdekken.

– Geef jezelf ook wat rust
Doe dingen waar je blij van wordt en waar je van kan ontspannen. Als je naar voeding kijkt, mag je jezelf ook eens wat ‘ongezonds’ gunnen. Één stuk taart zie je echt niet gelijk terug op de weegschaal, maar kan je op dat moment wel even een fijn en rustig gevoel geven (bak zelf een taart, dan geniet je er extra van).
– Praat met anderen over jouw gedachten en ideeën
Verwacht je van jezelf dat je snel door kan slaan in gezond eten of ben je daar bang voor. Geef dit door aan de mensen die dicht bij je staan om te vragen of ze jou een beetje in de gaten willen houden. En luister natuurlijk ook naar hun feedback op jouw gedrag. Anderen zien vaak eerder dat je ergens in doorslaat dan jijzelf.
– Ken jezelf!
Misschien nog wel belangrijker dan het vorige punt. Jezelf kennen. Weet wanneer jij TE streng voor jezelf wordt. Merk je dat je snel geïrriteerd raakt, terwijl je altijd een vrolijke flierefluiter bent of ben je in de ochtend te moe om uit je bed uit te komen terwijl je anders zingend om zes uur ’s ochtends een rondje gaat sporten? Vaak zijn dit soort dingen signalen dat je teveel van je lichaam vraagt.

Nu wil ik niet zeggen dat kritisch op jezelf zijn en het streven naar verbetering slecht is. Dit is juist een erg goede eigenschap, maar het is wel belangrijk om in te zien waar de gevaren voor jou liggen. Je kan namelijk ook TE kritisch zijn en TEVEEL streven naar verbetering. Je hoeft je dus NIET schuldig te voelen als je, je niet voldaan voelt. Nobody is perfect. 

2 Reacties

  • Nelly van Middendorp

    Goed bezig Anneloes. Al die zelfreflectie delen. Zeker waarde voor anderen (en voor jezelf ). Hartelijke groet en geniet van de ?.je oude buuf.

    • Anneloes Van 't Klooster

      Dankjewel Nelly! Ik vind het zelf ook erg fijn om dit te delen. Dit zorgt er ook voor dat ik mijn gedachten weer even op een rijtje hebt. Leuk om te zien dat je mijn blog blijft volgen! Dat waardeer ik heel erg!

      Groetjes,
      Anneloes

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: