Voeding

Hoe Blijf Ik Fit Tijdens De Vakantie?

Bij de meeste mensen staat vakantie gelijk aan lang tafelen, niet sporten en onbeperkt ijsjes eten. Je begrijpt vast wel dat dit niet veel goeds doet voor je gezondheid (of je nou wilt aankomen of afvallen). Gelukkig kan je met een paar kleine aanpassingen er al voor zorgen dat ook jij tijdens de vakantie fit blijft. Én vooruit, dat ijsje kan je gerust eten ?.

Vakantie is bedoeld om even echt ‘weg’ te zijn van de alledaagse chaos. Niet om je elke dag vol te eten. Hoe jammer zal het zijn dat je gezonde lichaam van voor de vakantie is veranderd in een lichaam dat er niet zo fit en gezond uit ziet? Om ervoor te zorgen dat je toch volledig kan genieten van de vakantie heb ik een aantal simpele tips voor je opgeschreven. Zo hoef je straks – als je terug bent van vakantie- niet schuldig te voelen dat je de teugels zo hebt laten vieren. 

#1 Stay hydrated, met water
Drink niet de hele dag frisdrank, sap of alcohol. Wissel het af met thee, koffie of water. Je kan bijvoorbeeld je water wat smaakvoller maken door een schijfje citroen of komkommer erin te doen. Je hoeft natuurlijk niet elk drankje met calorieën te vermijden, maar beperk het liever tot 1 tot 2 glazen per dag. 

#2 Zorg voor gezonde snacks
Thuis neem je misschien ook wel gezonde snacks mee naar je werk of school. Waarom dan niet op vakantie? Zeker als je plantaardig eet kan het soms lastig zijn om in het buitenland iets verantwoords te vinden (oké, fruit heb je overal). Zorg er voor dat je noten, gedroogd fruit of repen zonder gekke toevoegingen bij je hebt. Zowel voor in het vliegtuig/in de auto als op de plaats van bestemming. Scheelt ook weer geld.

#3 Een voedzaam ontbijt
Misschien is het wel heel verleidelijk voor jou. Versgebakken wit brood bij de bakker halen met een flinke klodder jam. Het is geen probleem als je dit een paar dagen eet bij het ontbijt, maar kies liever een ontbijt zoals je het thuis ook eet. Zoals volkoren brood, havermout of sojayoghurt. Je kan er ook voor kiezen om voedzaam te lunchen/dineren, zolang maar één gang verantwoord is (zorgt ook voor een betere stoelgang, geloof mij).

#4 Maak (regelmatig) zelf je eten
Lucky you als je het leuk vindt om eten te koken. Kook op vakantie dan ook regelmatig zelf je avond eten. Je hoeft dit natuurlijk niet elke avond te doen, maar er is toch niks leukers dan een heerlijke (vegan) maaltje te koken met de plantaardige producten uit de regio? Geen fornuis in je appartement? Een voedzame salade is zo gemaakt en daar heb je geen gas of vuur voor nodig. Op deze manier heb je het zelf in de hand wat je binnenkrijgt.

# 5 Moving, moving
Op vakantie beweeg ik vaak een stuk meer dan thuis. Wandelen, fietsen of zwemmen. Heerlijk om op die manier het land te verkennen. Zo beweeg je onopgemerkt toch een stuk meer. Zit je liever de hele dag op je balkonnetje in de zon, dan is kans aanwezig dat je niet voldoende beweegt. Maak een wandeling naar de supermarkt, verken het dorpje of doe een work-out in de ochtend. Maar ook de trap nemen, zwemmen of een potje badminton tellen mee. Zolang je maar minstens 30 minuten per dag beweegt.

Nu denk je misschien na het lezen dat je helemaal niks meer mag doen. Dat is niet waar. Het belangrijkste is dat je geniet, maar denk net zoals thuis ook aan je gezondheid. Het is vaak een kleine moeite en met deze kleine aanpassingen kan je ervoor zorgen dat jouw lichaam ook na de vakantie gewoon fit blijft. Geniet van het lekkere eten, maar met mate. 

Waar denk jij aan als het om vakantie gaat? Lig je liever de hele dag op het strand of houd je meer van een sportieve vakantie?




2 Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: