Voeding

Help! Wat moet ik allemaal in mijn keukenkastje hebben?

Wanneer je steeds vaker plantaardig gaat eten is de kans aanwezig dat je hebt gemerkt dat je keukenkastjes voller is komen te staan. Noten, zaden, granen, peulvruchten, gedroogde vruchten en noem het maar op. Het leuke is: waarschijnlijk ga je alles wel een keer gebruiken. De lijst hieronder is een soort houvast. Je hoeft natuurlijk niet alles in huis te hebben.

Noten en zaden

Amandelen

Amandelen zijn erg vezelrijk en zitten vol met goede vetten. Wist je dat met rauwe amandelen heerlijke amandelpasta of amandelmelk kan maken.

Cashewnoten

Cashewnoten zijn zeker onmisbaar. Het is misschien een ietwat dure noot, maar ontzettend veelzijdig. De smaak is een beetje zoetig en ze zijn zijn aan mineralen. Deze noten zijn ideaal om een romige creme te maken of als basis voor een vegan cheesecake.

Hazelnoten

Hazelnoten zijn perfect om een lekkere chocoladepasta te maken (á la Nutella) of lekker door de granola en salade. Even roosteren in een pannetje en klaar.

Lijnzaad

Als je plantaardig eet is het verstandig om regelmatig lijnzaad te eten. Lijnzaad zit namelijk vol met omega-3. In de winkel is gebroken of hele lijnzaad te koop. Koop je de hele variant? Maal deze dan tot gebroken lijnzaad, want ons lichaam kan alleen de gebroken lijnzaad opnemen. Ideaal als vervanger van ei.

Zonnebloempitten

Deze pitjes zitten vol met vitaminen en mineralen en hebben een iets lager vetgehalte dan noten. Even roosteren in een pan en ze zijn heerlijk over een salade of over je havermout.

Plantaardige melk

Amandelmelk

Amandelmelk heeft een ietwat zoete- nootachtige smaak. Ideaal voor het maken van je favoriete havermout ontbijt. Amandelmelk is laag in calorieën en bevat weinig eiwitten.

Havermelk

Havermelk is gemaakt door havermoutvlokken te weken. Het heeft daarom ook een duidelijke haversmaak en is lekker romig. Havermelk is wat hoger in calorieën en bevat weinig calorieën.

Kokosmelk

Kokosmelk (uit blik) is ideaal te gebruiken bij rijstgerechten, zoals een heerlijke curry. Ook ideaal in bakrecepten zoals muffins en cake. Kokosmelk heeft een redelijk hoog vetpercentage en is daardoor ook hoog in calorieën. Je hebt ook een light variant, maar die is vaak wat wateriger van smaak.

Sojamelk

Sojamelk heeft een redelijk neutrale smaak en is ideaal voor smoothies, havermout of voor bakrecepten. Sojamelk is hoog in eiwitten en, indien je kiest voor de ongezoete variant, laag in suiker en calorieën.

Exotische ingrediënten

Cacaopoeder

Cacaopoeder is ideaal om te gebruiken in je havermout, smoothies of in bakrecepten. Bovendien is het rijk aan antioxidanten. Het heeft een ietwat bittere smaak.

Chiazaad

Deze kleine zaadjes (die altijd tussen je tanden gaan zitten) zijn rijk aan omega-3 vetten. Het wordt vaak gebruikt als ei-vervanger of je kan er ook een heerlijke chiapudding van maken. Belangrijk hierbij is wel om voldoende water te drinken, omdat ze anders voor obstipatie kunnen zorgen.

Gojibessen

Gojibessen zijn lekker als snack of als topping op je smoothie bowl of havermout. De smaak van deze bessen zit tussen zoet en bitter in.

Incabessen

Incabessen zijn rijk aan eiwitten waardoor ze een ideale snack voor sporters zijn. Ze hebben een zure smaak en zijn goed te combineren met een handje noten.

Dit was deel 1 van ingrediënten die handig zijn om in je keukenkastje te hebben! In het volgende deel gaan we de peulvruchten, granen en zoetmakers behandelen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: