Voeding

Heb Je Vaak Honger?

Spoiler: Na het schrijven van deze blog had ik ontzettende trek gekregen. Je bent gewaarschuwd!
Vaak hebben mensen die veganistisch gaan eten ontzettend veel honger. Herken je dat gevoel? Dat je na je laatste hap brood alweer denkt 'goh, ik lust nog wel een stuk taart ofzo'. Dan is dit blog iets voor jou. Ik leg je uit waarom het zou kunnen dat je constant honger hebt. 

Er zitten geen vezels in je voedingspatroon

Als je plantaardig gaat eten is de kans vrij groot aanwezig dat je voldoende vezels eet mits je eet volgens de whole food filosofie. Doe je dit niet, dan is de kans aanwezig dat je te weinig vezels binnenkrijgt. De gedachte dat veganisten alleen maar gezond eten is natuurlijk niet helemaal waar. Ook als veganist kan je gewoon 'ongezond' eten. Dus je kan als veganist ook te weinig vezels binnenkrijgen. Zorg voor een vezel inname tussen de 30-40 g per dag

Vezels in havermout

Eten zonder je hoofd erbij te houden

Hier ga ik vaak zelf ook nog de fout in. Even een YouTube filmpje kijken tijdens het ontbijt of toch even aan school werken terwijl ik op mijn boterhammen aan het knabbelen ben. Oke, je bespaart tijd als je eten en werk tegelijk doet, maar je bespaart geen kilo's aan lichaamsgewicht. Er zijn namelijk wat onderzoeken geweest die laten zien dat mensen meer gaan eten als ze niet 'mindfull' eten. Dit komt, omdat je niet door hebt dat je aan het eten bent en dus niet het idee hebt dat je vol zit, waardoor je onopgemerkt meer gaat zitten eten (of juist honger hebt). 

Je eet teveel geraffineerde producten

Hartstikke lekker natuurlijk, zo'n stukje taart of die grote reep pure chocolade. Helaas vult dit onze maag niet echt op de lange termijn. Het 'probleem' bij deze producten is dat het veel snelle suikers bevat en weinig vezels. Je krijgt op korte termijn er energie van en een vol gevoel dus, maar op de lange termijn krijg je een dipje wat ervoor zorgt dat je dus weer honger hebt en weinig energie. Probeer dus zo min mogelijk geraffineerde producten (zoals witte pasta, rijst, witbrood en snoep en koek) te eten en kies liever voor de volkoren variant of een stuk fruit of medjool dadel. Hier zitten natuurlijk ook suikers in, maar in combinatie met de vezels zorgen ze voor een langer vol gevoel. 

Geraffineerde producten

Je slaapt onvoldoende

Zo'n 10% van de Nederlanders lijdt aan slapeloosheid. Voldoende slaap is belangrijk voor je gezondheid (dus hup, om 9 uur naar bed). Naast dat het vele gezondheidseffecten heeft, helpt het ook bij je verzadigingsgevoel. Slapen heeft invloed op je 'honger' hormoon ghreline. Als je te weinig slaapt, zal je ghreline level gaan stijgen, waardoor het dus kan voorkomen dat constant honger hebt. Als je voldoende slaapt zal het andere hormoon -leptine- zijn werk doen. Leptine zorgt voor een verzadigd gevoel en is bij voldoende slaap dus hoger.  

Je krijgt te weinig eiwitten binnen

Gaan we toch nog even over de eiwitten beginnen. Eiwitten zorgen -net zoals vezels- voor een verzadigingsgevoel. Dit komt, omdat ons lichaam er langer over moet doen om ze af te breken. Als je dan te weinig eiwitten binnenkrijgt (en teveel snelle koolhydraten) kan het zijn dat je de hele dag door honger hebt. Zorg ervoor dat minimaal 10% van je calorieën uit eiwitten bestaan. Wil je weten hoe je voldoende eiwitten kan binnenkrijgen? Lees dan dit blog op mijn website. 

Eiwitrijke bronnen

En? Al honger gevoel na het lezen van dit blog? Of ervaar jij vaak honger sinds je plantaardig bent gaan eten. Wellicht dat deze tips dan helpen. Mogen deze tips niet helpen? Dan is het misschien een idee om langs de huisarts te gaan. Een constant honger gevoel kan ook een gevolg zijn van een te snel werkende schildklier.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: