Voeding

Heb je het altijd maar koud?

De winter is niet echt mijn seizoen. Korte dagen, een koude oosten wind en voor mij gevoel regent het ook nog eens vaker. Vooral die koude wind vind ik niks aan, want ik ben een behoorlijke koukleum. Het liefst loop ik met drie truien over elkaar rond, maar dat is natuurlijk een beetje raar. Daarom heb ik dit blog geschreven. Met tips hoe je jezelf kan opwarmen.

Verschil tussen man en vrouw

Wist je trouwens dat vrouwen het sneller koud hebben dan mannen. Dit heeft te maken met het de vrouwelijke hormonen (oestrogenen). Dit hormoon heeft invloed op de lichaamstemperatuur, zo heb je het tijdens je menstruatie vaak wat kouder. Je lichaamstemperatuur is dan een graad lager! Verder hebben je gewicht, lengte, leeftijd, voeding- en bewegingspatroon hier ook invloed op.

TIP 1 —– EET WARM VOEDSEL

Je lichaam heeft energie nodig om op temperatuur te blijven. Als jij niet voldoende eet heeft je lichaam gewoon te weinig energie op warm te blijven. Ook als je ondergewicht hebt heb je het over het algemeen vaker koud dan de gemiddelde vrouw. Naast voldoende eten zijn er ook voedingsmiddelen die invloed hebben op je lichaamstemperatuur doordat ze de bloedsomloop stimuleren. Zo hebben echte wintergroente vaak een verwarmend effect. Denk aan boerenkool, pompoen, zoete aardappel, venkel of pastinaak. Ook kruiden zoals peper, kaneel, kurkuma en gember hebben een verwarmend effect.

  • Eet een warm ontbijt, zoals warme havermoutpap (met lekker veel kaneel)
  • Drink een kurkuma latte
  • Of verse gemberthee
  • Maak een soepje van lekker veel groente en eet daar een goede stevige volkorenboterham bij
  • Zorg ervoor dat je voldoende eet (geen eten = geen energie)

TIP 2—– VITAMINE-TEKORT?

Ons lichaam heeft vitamine B12 nodig om rode bloedcellen aan te maken en ijzer zorgt er dan weer voor dat deze rode bloedcellen zuurstof door je lichaam vervoeren. Als jij een tekort hebt van vitamine B12 en ijzer dan kan het heel goed zijn dat je het vaker koud hebt. Bij een tekort kan je lichaam niet voldoende rode bloedcellen maken. Voedingsmiddelen rijk aan vitamine B12 zijn vlees, vis en zuivelproducten. Ook plantaardige zuivel bevat vaak toegevoegde vitamine B12. IJzer is te vinden in gedroogde vruchten, peulvruchten, groene bladgroenten en noten. Vind je het lastig om hiervan voldoende binnen te krijgen? Als vegetariër of veganist raad ik je aan om 3-4 keer per week een vitamine B12 supplement te suppleren van 1000 mcg. IJzer moet je niet zomaar suppleren. Hiervoor raad ik je aan om eerst een bloedonderzoek bij de dokter te laten doen om te kijken of jij hier een tekort aan hebt.

TIP 3 —– SLAAP VOLDOENDE

Het levert vaak geen problemen op als je een nachtje of twee minder goed slaapt, maar wanneer je structureel te weinig slaapt kan dit zorgen dat je metabolisme trager wordt. Een trager metabolisme zorgt voor een tragere bloedsomloop, dit zorgt er dan weer voor dat je het sneller koud hebt. Ook kan het zo zijn dan een chronische verstoorde nachtrust leidt tot een verstoring van je lichaamsthermostaat in de hypothalamus. De hypothalamus is als het ware de thermostaat van je lichaam.

TIP 4 —– GA BEWEGEN

Hoe verleidelijk het ook is om met een dikke deken over je hoofd in bed t gaan liggen, maar geloof mij, als je beweegt krijg je het sneller warm dan stil zitten. Bewegen zorgt ervoor dat onze bloedsomloop lekker op gang gezet wordt. Daarnaast zitten we met z’n allen veel te veel wat ook niet goed is voor onze gezondheid. Ga dus lekker een rondje wandelen, pak wat vaker de fiets of doe een ontspannende (online) yogales

TIP 5 —– DOUCHE KOUD

Ik geef toe: deze tip volg ik liever niet op. Door koud te douchen stimuleer je de aanmaak van bruin vet. Bruin vet zorgt voor de productie van warmte en wordt aangemaakt als we worden blootgesteld aan lagere temperaturen. Het probleem van nu is dat we het vaak niet meer ‘echt koud’ hebben omdat we warm water onder de douche gebruiken en de thermostaat hoger zetten als we het koud hebben.

Dus heb je het koud? Zet dan de verwarming niet hoger en stap juist onder de koude douche om de aanmaak van dit bruine vet te stimuleren.

TIP 6 —– MASSEREN

Deze tip is gelukkig wat fijner om uit te voeren dan tip 5. Masseer je voeten minimaal een keer per dag. Door je voeten te masseren wordt de doorbloeding gestimuleerd in je ledematen. Het probleem is vaak dat het bloed naar onze belangrijkste organen stroomt, waardoor je voeten koud blijven. Koude voeten zorgen er weer voor dat je het over het algemeen kouder hebt. Maak strijkende bewegingen over je voeten, met een lichte druk. Dit kun je dus heel gemakkelijk zelf doen, maar je kunt natuurlijk ook naar een masseur gaan als je jezelf extra wilt verwennen.

Ben jij een koukleum? Of heb het juist vaak warm? Ik hoor het graag van je in de reacties.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: