Voeding

Gezonder gaan eten? Volg dan deze tips!

De supermarkt is een grote verleiding. Verpakkingen doen ons geloven dat we iets verantwoords en voedzaams in ons mandje hebben liggen. Mooie teksten verleiden ons tot het aankopen van deze producten en dan blijken ze ook nog eens lekker te smaken. Fabrikanten stoppen namelijk de perfecte combinatie van ingrediënten in hun producten zodat wij als het ware ‘verslaafd’ raken aan hun producten het blijven kopen.

In dit blog ga ik je een aantal tips geven hoe je op een hele gemakkelijke manier deze minder gezonde producten kunt vervangen door de gezonde variant.

Ontbijtgranen uit de supermarkt  –> zelfgemaakte granola

Het is natuurlijk heel makkelijk om een pak ontbijtgranen uit de supermarkt mee te nemen. Helaas zitten deze vaak vol met toevoegde suikers. Verder bevatten ze niet veel vezels (hoewel de verpakking anders beweerd). Dus laat die ontbijtgranen lekker liggen in de winkel en maak je eigen granola of mueslimix. Dit hoeft ook helemaal niet moeilijk te zijn. Doe wat havermoutvlokken, zaden, noten, agavesiroop en kaneel in een kom. Meng alles met elkaar en zet het voor 10-15 minuten in de oven op een temperatuur van 150 graden. Zo heb jij je eigen gezonde granola zonder teveel toegevoegde suikers en lekker veel vezels.

Kant en klare broodbeleg –> zelfgemaakte broodbeleg

Oke, ik begrijp dat je er niet op zit te wachten om altijd maar zelf jam te gaan maken of hazelnootpasta. Je kunt dit natuurlijk gerust een keertje eten. Maar eet je regelmatig kant en klare hummus of een groentespread uit de supermarkt? Maak deze eens zelf. Hummus en groentespreads uit de supermarkt bevatten vaak veel toegevoegde zouten, maar ook suikers. Hummus en groentespreads zijn heel makkelijk zelf te maken. Zo maak je hummus door een blik kikkererwten te mengen met 1 el tahin, sap van een halve citroen, komijnpoeder en een klein beetje zout.

Vlees –> plantaardige vleesvervangers

Dat het eten van teveel vlees niet goed is voor onze gezondheid dat wist je waarschijnlijk al? Het Voedingscentrum heeft niet voor niets in de nieuwe richtlijnen gezet dat wij meer plantaardig en minder vlees moeten eten. Kies eens een keer voor tofu, tempe of peulvruchten in plaats van een stukje vlees. Het liefst laat je de kant en klare vleesvervangers ook links liggen. Deze bevatten veel zout en suikers. Maak dus liever je vleesvervangers zelf.

Witte graanproducten –> volkoren graanproducten

Kies in plaats van witte graanproducten zoals witbrood, witte pasta of witte rijst voor volkoren graanproducten zoals volkorenbrood, volkoren pasta of zilvervliesrijst. Deze producten bevatten meer vezels en vitamines dan de witte variant. Bovendien zorgen ze voor een meer verzadigd gevoel, waardoor je er minder van eet.

Vruchtensappen –>  vers fruit

Vruchtensappen lijken misschien wel heel gezond. Zo krijg je op een makkelijke manier je fruit binnen toch? Laat deze vruchtensappen toch liever staan en neem liever een stuk fruit. Vruchtensappen zitten door de grote hoeveelheid fruit dat erin zit ook vol met suikers. Daarnaast drink je er makkelijk teveel van, waardoor je ook veel calorieën binnenkrijgt. Kies dus een voor losse sinaasappel in plaats van een glas sinaasappelsap.

Pakjes en zakjes –> koken met kruiden

Sinds een paar jaar zijn de pakjes en zakjes in enorme opkomst. In de supermarkt is er een heel pad voor makkelijke maaltijdmixen of kruidenmengsels om bijvoorbeeld gehaktballen te maken. Wist je dat deze producten vol zitten met zout (en vaak ook suiker) en eigenlijk heel duur zijn. Vaak bestaat ruim de helft van het product uit zout en maar een klein gedeelte uit echte kruiden. Kook daarom liever met kruiden. Zowel gedroogde als verse kruiden zijn een goede vervanging van pakjes en zakjes.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: