Voeding

Feiten & Fabels Over Voeding

Ik weet nog goed toen ik aan mijn opleiding begon. We moesten een pitch houden over wat onze toegevoegde waarde zou zijn als diëtist in de wereld. Het eerste wat mij opkwam is de aan de wereld laten weten wat nou de echte waarheid is over voeding. Er worden zoveel verhalen de wereld in gegooid over voeding. In dit blog de feiten en fabels!

Een maaltijd na acht uur in de avond wordt sneller opgeslagen als vet
FABEL
Laat ik eerst zeggen dat je lichaam geen 24 uurs economie kent. Voor je lichaam stopt de dag niet om 00:00 en begint dan dus ook niet met een schone lei van 0 kcal inname. Waar komt dit verhaal dan toch vandaan? In je slaap vinden er allerlei herstelprocessen in je lichaam plaats. Als je vlak voor het slapen een maaltijd eet, dan gaat de energie naar de vertering. Deze vertering is zwaar voor je lichaam en kost dus energie en meerdere uren verwerking. Hierdoor worden andere herstelprocessen stil gezet. Daarom is het misschien niet zo handig om voor het slapen gaan een grote maaltijd nog te eten.  Ook je stofwisseling is niet veel lager tijdens het slapen dan overdag. Het heeft dus niks te maken met het opslaan van vet, maar omdat je lichaam teveel energie aan het verteren van voeding spendeert. En zeg nou zelf: het slaapt toch ook niet zo lekker, met een volle maag?

Eet om de paar uur een kleine snack of maaltijd
FABEL

Ook dit is nooit officieel bewijzen, maar het heeft meer te maken met wat jouw voorkeur heeft. De een vindt het fijn om elke twee uur wat te eten en de ander kan gerust de dag doorkomen met drie keer een grote maaltijd. Je stofwisseling word niet versneld als je meerdere keren per dag wat (kleins) eet. Stel je voor dat je drie grote of vijf kleine maaltijden eet die bij elkaar evenveel calorieën bevatten, dan is je inname en vertering over de gehele dag hetzelfde. Of je dus verspreid  of maar een paar keer per dag eet, je lichaam krijgt niet een betere stofwisseling door meerdere keren op een dag te eten.

Een kanttekening hierbij is het rekening houden met je suikerspiegel. Voor sommige mensen (bijvoorbeeld diabetes) kan het verstandig zijn om meerdere keren per dag te eten om de bloedsuikerspiegel op peil te houden. Ook dit kan het geval zijn als je geen diabetes hebt. De een heeft gewoon meer baat bij meerdere kleine maaltijden op een dag.

Je gezondheid is meer dan alleen je gewicht
FEIT

We worden ermee overspoeld: het hebben van een gezond gewicht en een BMI dat oké is. Dit is eigenlijk ook logisch, maar vaak geeft dit ook niet een betrouwbaar beeld van je gezondheid. Misschien heeft iemand een BMI die past bij een ‘normaal’ gewicht, maar is hij of zij ontzettend ongezond door een slechte levensstijl of misschien heeft een krachtsporter wel een te hoog BMI, maar is hij erg gezond door de vele spieren en gezonde levensstijl die hij/zij hanteert. Het is jammer dat we vaak geneigd zijn om alleen naar het gewicht te kijken en op basis van deze gegevens zeggen of iemand gezond/ongezond is. Helaas kunnen we niet binnen bij iemand kijken om te zien hoe het lichaam van binnen werkt. Het hebben van lichaamsvet wordt door de meeste gezien als ongezond/slecht, terwijl het hebben van alleen buikvet een meer gevaarlijke factor kan zijn.

Suiker in drankjes zijn de grootste dikmakers
FEIT
Oke, suikers zijn niet ongezond. Laat ik dat vast eerst zeggen. Ons lichaam heeft suikers nodig om te leven, maar toegevoegde suikers is vaak overbodig en niet goed voor ons lichaam. Waarom zijn vloeibare suikers dan de grootste dikmakers?

Simpel gezegd: de suikers (en dus calorieën) die je binnenkrijgt via drankjes worden door je hersenen minder goed geregistreerd als calorieën en heb je dus niet het gevoel dat je maag gevuld is. Dit kan ertoe leiden dat je meer gaat eten, omdat je maag nog niet ‘gevuld’ is. Ook zorgen suikers in deze drankjes voor een snelle piek en daling in onze suikerspiegel, met als gevolg: snaai gedrag! Do you get it?

Van koolhydraten word je dik
FABEL
Als ik dit hoor krijg ik altijd een beetje de kriebels. Nee, van koolhydraten word je niet te dik. Van teveel calorieën binnenkrijgen word je te dik. En dit is misschien ook een beetje het probleem. De meeste mensen die overgewicht hebben zijn te dik geworden door het eten van snoep, taart, chips, patat en chocolade. Wat hebben deze producten gemeen? Precies ze bevatten bijna allemaal snelle koolhydraten. Daarnaast zorgen deze producten ervoor dat je minder snel verzadigd raakt en ja, dan word je te dik. Stel je voor dat je deze producten minimaliseert en meer gaat focussen op volkoren granen, groenten en fruit. Ik durf te wedden dat jij veel sneller vol zit dan na het eten van snoep en taart, maar je krijgt wel minder calorieën binnen en veel meer vitamines en mineralen. WIN-WIN dus. Kijk liever naar wat voor koolhydraten je gebruikt dan dat je gelijk gaat zeggen dat je van koolhydraten dik wordt. Dat is dus niet zo.

Ik hoop dat ik je wat duidelijkheid heb gegeven over de feiten en fabels in de voedingswereld. Zoals altijd wil ik zeggen: doe wat voor jou helpt en waar jij gelukkig van wordt. Een cola op zijn tijd kan echt geen kwaad of dat lekkere taartje van die jarige collega? Dat kan je ook gerust nemen als je daar zin in hebt. Het belangrijke is dat je kijkt naar je hele levensstijl. Alleen op deze manier bereik je een gezond lichaam. 

 

2 Reacties

Laat een reactie achter op Mama Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: