Voeding

Last Van Een Opgeblazen Gevoel?

Een opgeblazen gevoel (officiële term is dyspepsie). Je herkent het vast wel. Het gevoel dat je 5 kg dikker bent geworden en vaak ook nog een pijnlijk gevoel in je buik. Ik heb er regelmatig last van en ben op onderzoek uitgegaan wat mogelijke oorzaken zijn en wat je er tegen kan doen. Lees je mee?

Wat houdt een opgeblazen gevoel precies in?
Om eerste duidelijk te maken wat ik bedoel met een opgeblazen gevoel zal ik hieronder de symptomen van een opgeblazen gevoel beschrijven:

  • Een hardere buik dan normaal;
  • Een dikkere/bolle buik dan normaal;
  • Een naar of zelfs pijnlijk gevoel. Alsof je kramp in je buik hebt;
  • Veel last van winderigheid;
  • Een buik die veel geluid maakt (rommelen);
  • Last van misselijk en/of diarree. 

Deze symptomen komen doordat er meer gas in je darmen zit dan normaal. Dit wordt gevormd door bacteriën die van nature in je darmen al aanwezig zijn. Deze bacteriën scheiden die gassen uit bij de vertering van voedsel en in soms scheiden ze dus meer gas uit dan normaal. Dit zorgt dus voor het vervelende gevoel in je buik. 

Welke voedingsmiddelen kunnen een opgeblazen gevoel veroorzaken?
Als eerst wil ik even zeggen dat bij ieder mens het weer anders kan zijn. Waar de één misschien last van krijgt hoeft voor een ander helemaal geen probleem te zijn. Het zijn dus voorbeelden van voedingsmiddelen/gedrag die een oorzaak kunnen zijn.

Bonen
Bonen bevatten alpha-galactosiden. Dit is een groep koolhydraten die horen tot de FODMAP koolhydraten. Deze koolhydraten hebben een andere manier van verteren nodig. Ze worden eerst gefermenteerd door de darmbacteriën en hier wordt dus aardig was gas geproduceerd. Bonen die je lichaam wat makkelijker kan verteren zijn zwarte bonen. Maar wist je dat je bij bonen hun hoeveelheid gas producerende stoffen kan verlagen? Dit kan je doen door de bonen 12 uur te laten weken en ze goed te koken.

Linzen
Ja, linzen vallen onder de peulvruchten/bonen. Linzen bevatten ook erg veel koolhydraten die ons lichaam moeilijk kan verteren en die een oorzaak van winderigheid kunnen zijn. Zorg net zoals bij de bonen ervoor dat de linzen goed gekookt zijn en was ze van te voren af met water. 

Koolzuurhoudende drankjes
Natuurlijk hartstikke lekker een glaasje cola of sinas op zijn tijd, maar niet echt bevordelijk voor onze darmen. Zoals de naam het al zegt: koolzuurhoudend. Dit bevat dus gas wat blijft hangen in je darmen = een opgeblazen gevoel in je buik.

Voedingsmiddelen met veel (oplosbare) vezels
Vezels zijn hartstikke gezond voor ons lichaam, maar kunnen soms wel zorgen voor wat narigheid in je darmen. Hieronder vallen onder andere appels, uien, broccoli, koolsoorten en rogge. Er zijn natuurlijk zoveel voedingsmiddelen die veel vezels bevatten. Is je lichaam niet gewend om veel vezels te eten dan kan je dit het beste rustig opbouwen.

Weinig beweging
Hartstikke lekker natuurlijk om een middagje op de bank te spenderen, maar helaas niet zo bevordelijk voor de darmen. Door in beweging te blijven stimuleer je de darmen om te 'werken'. Als je daarvoor een vezelrijke maaltijd hebt gegeten, kan het zijn dat de gassen vast blijven zitten in je darmen.

Te grote maaltijden eten en/of niet goed kauwen
That is me! We weten allemaal wel dat snel en teveel eten niet goed voor je is. Door niet goed te kauwen komen te grote stukken je darmen maag/darmen binnen. Je darmen moeten dan harder gaan werken, wat kan zorgen voor een opgeblazen gevoel. Hetzelfde verhaal geldt voor een te grote maaltijd. Je darmen moeten ineens heel hard gaan werken om de voeding te verwerken.

Medicijnen en psychische factoren
Naast voeding en leefstijl kunnen bepaalde medicijnen ook invloed hebben op je darmflora. Dit staat op de bijsluiter vermeld van het medicijn. Ook psychische factoren kunnen ervoor zorgen dat je een opgeblazen gevoel ervaart. Denk bijvoorbeeld aan stress. Stress zorgt er vaak voor dat je wat sneller adement, waardoor er onopgemerkt meer lucht in je darmen komt.

Zoals je ziet zijn er aardig wat factoren die mee kunnen spelen (en er zijn er nog meer). Het is dus voor ieder verschillend en ik wil niet gaan zeggen dat je geen bonen meer mag eten of dat je de cola moet laten staan. Mocht je hier last van hebben dan kan je in ieder geval experimenteren met bovenstaande tips. Mochten de klachten voor langere tijd aanhouden of verergeren? Neem dan altijd contact op met de huisarts.

Wat te doen als je een opgeblazen buik hebt?
Oke, dan ben je al een beetje te laat. Toch kan je met onderstaande tips proberen om het verergeren van de klachten te voorkomen:

  • Eerst moeders tip: Ga met je rug op de grond liggen en leg je benen op de bank/stoel. Ik weet niet wat het is, maar bij mij helpt het vaak om mijn benen hoger te leggen dan mijn buik. 
  • Ga bewegen. Geen heftige oefeningen, maar gewoon een wandelingetje maken. Hierdoor worden je darmen actiever. 
  • Masseer je buik (of laat iemand anders het doen ?). Je mag er best wel wat druk op zetten. 
  • Leg wat warms tegen je buik aan zoals een kruik of neem een warm bad. 
  • Neem een kopje thee. Kies voor een kruidenthee zoals kamille of lavendelthee. 
  • Neem een pijnstiller. Dit zorgt niet voor een minder opgeblazen buik, maar zorgt er wel voor dat je minder last hebt van de pijn/krampen. 

Heb jij wel eens last van een opgeblazen buik en heb jij hier ook tips voor? Laat het mij weten. 



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: