Voeding

Diëten, heeft het zin?

De dieetmarkt is een markt dat miljarden verdient. Alle diëten beloven mooie dingen. In twee weken tijd 10 kilo afvallen? Een chocoladereep dat een vervanger is voor een gezonde maaltijd? Het kan allemaal in de dieetwereld. Ideaal toch? Of toch niet?

Het klopt. Een dieet werkt snel. Vaak val je in een korte tijdsperiode meerdere kilo’s af. Twee tot drie kilo verliezen in een week tijd is geen uitzondering. Daarom kopen mensen het ook. Ongeduldig als we zijn, willen we zo snel mogelijk resultaat zien. Ook al weten we dat aan het einde van het dieet ons gewicht weer net zo hoog is als daarvoor (of zelfs hoger). Ondanks dat wij dit weten, grijpen miljoenen mensen toch elke keer naar de shakes, repen en poeders. 

Met dit blog wil ik je graag vertellen waarom diëten gewoon niet werkt. De tip die ik je wil meegeven: doe het vooral niet. 

  1. Er zit een tijdslimiet op
    Er is geen enkel dieet wat je hele leven lang duurt. De meeste diëten duren een tot enkele maanden, waarna je weer normaal gaat eten (en dus weer je oude gewicht krijgt). Na je dieet wordt je als het ware weer losgelaten. Wat moet je dan eten? Na het volgen van een dieet ben je vaak geen haar wijzer geworden over wat gezonde voeding is. 
  2. Het is geen verandering van je levensstijl
    Dit sluit heel erg aan op punt 1. Een dieet is geen verandering van je levensstijl. Je doet niks aan gedragsverandering. Verandering van je levensstijl heeft geen stop, zoals bij een dieet. Een dieet is enkel een paar maanden anders eten, maar verandering van je levensstijl is het veranderen van je slechte gewoontes en goede gewoontes. Iets wat je veel langer gaat volhouden (en ja, het duurt ook langer voor je resultaat ziet). 
  3. Je hebt niet de juiste motivatie
    Als ik x kilo, dan is het goed.” Dit is een voorbeeld van een verkeerde motivatie. Ook wel: extrinsieke motivatie genoemd. Als je dit doel behaald hebt, is ook gelijk je motivatie weg. Tot je gewenste gewicht komen heeft meer effect als het komt vanuit de intrinsieke motivatie. De naam zegt het al. Deze motivatie komt uit je zelf. Je gaat gezond eten, omdat je leuk vindt om met gezonde producten te koken of je gaat sporten omdat je daar plezier aan beleeft. Zo wordt het een ‘willen doen’ en geen ‘moeten’. 
  4. Het gaat je niet gelukkig maken
    Ik heb volgens mij nog nooit iemand gesproken die helemaal gelukkig was met haar/zijn dieet. Denk maar eens na. Je zit vaak ver onder je caloriebehoefte, hunkert naar voedsel dat je jezelf verboden hebt en dit maakt je weer chagrijnig. En zo is het cirkeltje rond. Ook is het niet goed voor je zelfvertrouwen. Je laat je geluk afhangen van het cijfertje op de weegschaal en als deze niet aangeeft wat jij wilt ben je weer ongelukkig.
  5. Je leert niet naar je lichaam luisteren
    Ik denk dat we ons allemaal hier weleens schuldig aan maken. Dus deze tip/regel is voor iedereen. We zijn gewend om op bepaalde tijden te eten. 08:00 ontbijt, 12:00 lunch en om 19:00 avondeten. Ongeacht of je honger hebt. Zonde eigenlijk. Waarom zou je om 8 uur gaan ontbijten als je nog helemaal geen honger hebt? Leer te luisteren naar je lichaam. Het heeft heus wel vanzelf aan wanneer je voeding nodig hebt. 

Eén reactie

  • Mama

    Helemaal mee eens dat dieten niet t eigenlijke probleem aanpakt, namelijk je voedibgspatroon eens bekijken en te veranderen . Je ziet bij de meeste mensen die dieten volgden dat hun oude gewicht toch weer terugkomt als ze stoppen met t dieet. Ze weten nog steeds niet wat ze echt allemaal eten en waar t fout gaat. Daar kan een diëtist bij helpen met bewustwording daarvan.
    Toch denk ik niet dat je pas moet eten als je daar behoefte aan hebt. Vooral sochtends is t belangrijk om te ontbijten om alles in werking te zetten voor de dag. Ook als t dan heel makkelojk misschien is om dit heel lang uit te stellen omdat je geen trek hebt. Je loopt dan t risico dat je juist veel gaat eten op een later tijdstip lijkt me. Ik zou wel kiezen voor regelmaat van de maaltijden.

    Leuke blog weer Anneloes!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *