Voeding

Altijd Maar Moe? Misschien Komt Het Hier Door!

Zeker in de winter heb ik er last van. Altijd maar moe zijn. Het begint meestal na een paar uurtjes wakker zijn. Ook al heb ik minstens 8 uur geslapen. Soms lijkt het niet voldoende. Wist je dat uitgerust wakker worden niet altijd te maken heeft met de hoeveelheid slaap. Ook voeding kan hier een grote invloed op hebben. Lees snel welke voedingsmiddelen invloed kunnen hebben op je energie niveau. 

Het is natuurlijk goed als je 8 uur in bed hebt gelegen, maar besteed je die 8 uur ook voor 100 procent aan slapen? Mocht dit niet het geval zijn dan kan je last hebben van slapeloosheid. Het kan natuurlijk komen door mentale factoren, maar leefstijl factoren kunnen net zo veel invloed hierop hebben. In dit artikel zal ik daarom ook wat vertellen over deze leefstijl factoren. 

Je eet veel suiker (geraffineerde koolhydraten)

Onlangs schreef ik een artikel over koolhydraten. Koolhydraten zijn de brandstof voor ons lichaam. Als je deze koolhydraten eet in de vorm van volkoren granen, maar ook groenten en fruit is dat natuurlijk hartstikke goed. Er is alleen wel een verschil in de soorten koolhydraten. De koolhydraten in zoete snacks, maar ook witte pasta en witbrood bevatten suikers die ons lichaam (te) snel opneemt. Zo geeft het ons lichaam heel snel veel energie, maar zorgt het er ook voor dat onze energie weer heel snel zakt. 

Als je regelmatig op een dag deze snelle suikers eet moet je lichaam constant hard werken om dat energieniveau in balans te houden. Dit kan zorgen voor een moe gevoel . Zie het als een soort cyclus: je voelt je moe > je eet een koekje (snelle suikers) > je hebt voor een half uurtje energie > je voelt je vervolgens weer moe > je eet weer een koekje > je hebt weer energie voor een half uurtje > je voelt je weer moe > etc. 

Doordat je, je moe voelt is het logisch dat je naar iets zoekt wat je snel energie geeft. Niet wetend dat je er juist van uitgeput raakt. Je kan er dus beter voor kiezen om iets met volkoren granen te eten of een stuk fruit. 

Niet voldoende water drinken
Veel van onze lichaamsprocessen die zorgen dat alles goed werkt in ons lijf, zorgt voor verlies van water (urine, ontlasting, ademen, zweet etc.). Deze verliezen moet je dus ook weer aanvullen. Dit kan per dag weer verschillend zijn. Als je bijvoorbeeld hebt gesport of als de omgevingstemperatuur erg warm is, dan zweet je natuurlijk meer en moet je meer drinken. Dat water drinken belangrijk is bewijst dit feitje maar weer eens: bij een verlies van 2% aan lichaamsvocht gaat je energie level al achteruit en voel je dus sneller moe. Zet dus dat flesje water maar naast je werkplek.

Onvoldoende eten
Jep. Ook dit kan een reden zijn dat je altijd maar moe bent. De meeste mensen hebben tussen de 1200-1300 calorieën per dag nodig om in ieder geval onze lichaamsprocessen laten werken. Natuurlijk verschilt dit per persoon. Ben je gespierder? Dan heb je iets meer nodig. Ben je wat kleiner? Dan heb je minder nodig etc. Als je niet voldoende eet wordt je stofwisseling verlaagd (dit kan tot wel 30% naar beneden gaan). Dit wordt adapteren genoemd. Ons lichaam zorgt er op deze manier voor dat het zuinig omgaat met de voedingsstoffen die het nog wel binnenkrijgt. 

Ook is de kans aanwezig – als je te weinig eet – dat je onvoldoende vitamines en mineralen binnenkrijgt. Benieuwd wat jouw basis behoefte aan calorieën is? Check het hier.

Je zit te veel op je billen
Ik denkt dat een groot deel van de bevolking zich hier schuldig aan maakt. Als je niet voldoende beweegt of sport kan dit ook zorgen voor een gevoel van moeheid. Hoe moeilijk het ook is om te gaan sporten als je moe bent, maar veel onderzoeken laten zien dat sporten helpt tegen moeheid. Dus hup, die voetjes van de vloer. Zelf een stevige wandeling helpt al. Frisse buitenlucht ook. Geloof mij.

Je slaapt op het verkeerde tijdstip

Wist je dat het tijdstip waarop je gaat slapen ook bepalend kan zijn voor je energie niveau. Als je bijvoorbeeld overdag even een dutje doet kan het lichaam ontregeld raken waardoor je ’s avonds minder goed slaapt. Je lichaam raakt ontregeld, omdat ons lichaam in ‘slaapstand’ komt als het donker is. Als je overdag gaat slapen, kan je last krijgen van chronische vermoeidheid (denk bijvoorbeeld aan mensen die nachtdiensten draaien). Mocht je dus overdag moeten slapen (omdat je bijvoorbeeld nachtdiensten draait) doe je er verstandig aan om in een compleet verduisterde kamer te slapen en als je dan weer wakker moet worden gelijk het daglicht opzoeken.


Er zijn dus een hoop leefstijl factoren die invloed hebben op je slaapgedrag. Neem deze eens onder de loep als je last mocht hebben van chronische vermoeidheid.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: