Voeding

5 Tips Om Gezond In Gewicht Aan Te Komen

In ons landje zijn we gewend om tips te lezen hoe je gezond kan afvallen. Dat is niet zo gek ook. Volgens het Centraal Bureau voor Statistieken heeft ongeveer de helft van de Nederlanders overgewicht/obesitas. Toch is er een kleine groep dat precies het tegenovergestelde heeft namelijk: ondergewicht. Speciaal voor deze groep in dit blog 5 tips hoe je op een gemakkelijke manier in gewicht kan aankomen. 

Op papier klinkt het heel makkelijk. Je eet gewoon meer calorieën en je komt aan in gewicht. Dit klopt ook, maar in de praktijk is het vaak niet zo makkelijk. Je zit bijvoorbeeld al vol of je beweegt te veel. Om uit te leggen hoeveel je extra moet eten om een kilo aan te komen even een rekensommetje: om 1 kilo aan te komen moet je 7000 kcal boven je behoefte eten. Stel je voor dat je in een maand tijd 1 kilo wil aankomen moet je per dag -uitgaande van 30 dagen) 235 kcal extra eten. Een aantal voorbeelden van hoe 235 kcal eruit zien zijn:

  • 1 volkoren boterham met pindakaas en een handje rozijnen
  • 2 rijstwafels met een halve avocado
  • 1 schaaltje sojayoghurt met 1 banaan en 1 muesli
  • 120 g kikkererwten met 1 el tahin

 

Zoals je ziet zijn het niet grote hoeveelheden die je extra moet eten om in gewicht aan te komen. Toch kan het lastig zijn om dit extra te eten. Met de volgende tips wordt het hopelijk van makkelijker voor je.

#TIP 1: Verrijk je voeding

Klinkt logisch toch? Je kan kiezen voor een bord met spaghetti en tomatensaus, maar je kan ook kiezen voor een bord spaghetti, tomatensaus en 1 of 2 el olijfolie. Op deze manier voeg je per 1 el 90 calorieën extra toe aan je maaltijd, zonder heel veel voller te zitten. Ook kan je er voor kiezen om bijvoorbeeld wat extra noten aan je maaltijd toe te voegen. Voeg je een handje walnoten toe aan je salade dan kom je al snel uit op 170 calorieën extra.

#TIP 2: Eet meerdere ingrediënten tegelijkertijd

Een andere manier om je voeding energierijker te maken is het combineren van meerdere ingrediënten tegelijkertijd. Je kan hier denken aan een boterham met pindakaas en banaan. Door de toevoeging van de banaan heb je al snel 100 calorieën extra en -zeg nou zelf- die combinatie is toch goddelijk? Of verrijk je kommetje havermout met wat extra’s. Maak je het normaal aan met water? Kies dan eens voor sojamelk of amandelmelk en voeg 1 el pindakaas toe en wat lijnzaad en/of muesli.

#TIP 3: Eet meerdere keren per dag

Ik begrijp dat het niet altijd haalbaar is om meerdere keren op een dag te eten, maar probeer dit wel zo vaak -als mogelijk- te doen. Op deze manier is het veel makkelijker om meer calorieën te eten. Zet bijvoorbeeld een wekker op je telefoon  en zorg ervoor dat je altijd een snack bij de hand hebt.

#TIP 4: Drink je calorieën

Als je wilt afvallen krijg je vaak de tip om juist geen calorieën te drinken. Als je wilt aankomen -je raadt het al- is het juist andersom. Schenk voor jezelf is een glaasje warme chocolademelk in of maak een lekkere smoothie gemaakt van fruit en noten. Een drankje vult minder dan voeding en je krijgt op deze manier gemakkelijk wat calorieën binnen.

#TIP 5: Beweeg

Beweeg? Ja, beweeg. Als je niet beweegt is de kans groot dat je helemaal geen trek hebt in voeding. Je hoeft echt geen uren te gaan wandelen, maar zorg ervoor dat je minstens een half uur op een dag beweegt. Ook als je wilt aankomen is beweging ontzettend belangrijk en zorgt het ervoor dat je weer ruimte maakt voor je volgende maaltijd.

Heb je na het lezen van deze tips nog vragen laat het mij weten in een persoonlijk bericht of via de comments! Ik help je er graag mee verder.

Zit er een andere gedachte achter dat je niet kan/wilt aankomen, raadpleeg dan een arts of diëtist.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: