Persoonlijk,  Voeding

Yoga, daar moet je lenig voor zijn

Een veelgehoorde uitspraak is dat je lenig moet zijn voor yoga. Maar niets is minder waar, want yoga kan iedereen. Lenig of niet. Voor yoga heb je geen lenigheid nodig. Het leuke is namelijk dat je vanzelf flexibel wordt door te oefenen met yoga. En voordat je denkt: ik ben al oud, dus het heeft geen zin. Sorry, ook als je al ouder bent kan je nog je flexibiliteit verbeteren. Let’s yoga!

Geitenwollensokken

Yoga heeft soms nog een beetje het geitenwollensokken imago. Voordat ik drie jaar geleden begon met yoga doen had ik dat zelfde beeld. Ik zag hippe hipsters (bestaan er ook niet hippe hipsters?) die met een grote knot op hun hoofd in kleermakerszit op een kleedje zaten. Nu weet ik dat het anders is want ik omschrijf mij zelf niet als een hippe hipster (oke, een beetje dan). Ik zie om mij heen dat yoga steeds populairder en toegankelijker wordt. Steeds meer mensen beoefenen yoga en ik kan dit alleen maar toejuichen, want yoga is heerlijk. Naast dat het heerlijk is om te doen heeft het ook positieve effecten op jouw gezondheid.

#1 WHAT DOESN’T KILL YOU MAKES YOU STRONGER

Yoga maakt je flexibel, maar ook sterker. Zelf zoek ik vaak yoga workouts uit die gericht zijn om je sterker te maken. In een onderzoek van 24 weken werd aangetoond dat de deelnemers (n=80) die zes keer per week de zonnegroet deden, meer kracht in het bovenlichaam hadden, verbetering van het uithoudingsvermogen en meer gewichtsverlies. Een ander onderzoek had soortgelijke uitkomsten. Dus spinazie en het krachthonk zijn niet meer de enige manieren om sterk te worden.

#2 GEZONDE EETGEWOONTEN

Ja, we gaan het toch een beetje zweverig maken. Yoga is een sport waarbij de nadruk erg gelegd wordt op mindfulness. Sommige studies hebben aangetoond dat yoga ingezet kan worden om gezonde eetgewoonten te stimuleren. In een studie moesten mensen met eetstoornis yoga gaan doen. Er werd geconcludeerd dat yoga de symptomen van een eetstoornis verminderd. Ook bij binge eating, zorgt yoga voor minder eetaanvallen en een daling in het gewicht. Ook als je geen eetstoornis hebt kan yoga je helpen om gezondere eetgewoonten te creëren.

#3 BEAT THE STRESS

Yoga staat bekend om het feit dat het je helpt te ontspannen en daardoor stress vermindert. In meerdere onderzoeken is aangetoond dat yoga de afgifte van het stresshormoon cortisol vermindert. Een ander onderzoek onderzocht 131 mensen en zag dat deze groep, na drie maanden yoga, lagere cortisolwaarden hadden. Daarnaast hadden ze ook minder last van depressie, vermoeidheid en stress. Doe je yoga in combinatie met meditatie, dan kan dit een hele goede manier om stress te verminderen.

#4 VERBETEREN VAN DE HARTGEZONDHEID

Ons hart is één van meest essentiële organen van ons lichaam. Het zorgt onder andere voor het pompen van het bloed en het bevoorraden van weefsel met voedingsstoffen. Belangrijk om je hart dan ook gezond te houden. In onderzoeken wordt aangetoond dat yoga zorgt voor een betere hartgezondheid en vermindert risicofactoren voor het ontstaan van hart- en vaatziekten. Een onderzoek waarbij deelnemers ruim vijf jaar yoga beoefenden, hadden een verlaagde bloeddruk en hartslag. Een verhoogde bloeddruk is een risicofactor op het ontstaan van hart- en vaatziekten. Ook kan yoga de progressie van een hartziekte vertragen. Deelnemers in dit onderzoek die yoga combineerde met veranderingen in je voedingspatroon en stressvermindering hadden 23% lagere cholesterol waarden en een verlaging van 26% in het LDL-cholesterol. Hoe groot de invloed van yoga is op hart- en vaatziekten is niet bekend, omdat er meerdere factoren van invloed zijn (voeding en stress dus ook).

#5 SLEEP WELL, DO YOGA

Slapen. Het is zo ontzettend belangrijk, maar soms kan slapen ontzettend moeilijk zijn. Een slechte kwaliteit van je slaap heeft een verband met obesitas, een hoge bloeddruk en depressie. In studies wordt regelmatig aangetoond dat yoga helpt de kwaliteit van slaap te bevorderen. Hoe het precies werkt is niet geheel duidelijk, maar wel is het zeker dat yoga de afgifte van melatonine (hormoon dat het slaapritme reguleert) stimuleert. Daarbij wordt ook meegenomen dat yoga positieve effecten heeft op het verlagen van stress, angst, depressie en chronische pijn. Allerlei factoren die een negatieve invloed hebben op de slaapkwaliteit.

Naast bovenstaande positieve effecten, heeft yoga ook nog de volgende voordelen:

  • Het maakt je flexibeler;
  • Verbetert de ademhaling;
  • Kan chronische pijn verminderen;
  • Kan de kans op depressies verlagen;
  • Verbetert de levenskwaliteit;
  • Kan ontstekingen in het lichaam verminderen;
  • Vermindert angstgevoelens.

Wil jij nu ook starten met yoga? Ik deel je mijn favoriete yoga-YouTubers!

  • Five Parks Yoga; Niks geen zweverigs gedoe. Je hebt hier lekker actieve yoga, rustige yoga, yoga met gewichten en yoga speciaal voor bepaalde gebieden van het lichaam. Ik vind het vooral fijn dat deze niet zweverig is.
  • Boho Beautiful; Ze is misschien ietwat een ‘te hippe yoga girl’ maar ze heeft wel fijne workouts die ik vaak wel effectief vind. Ook hier zijn er verschillende soorten in te vinden. Rustige yoga voor het slapen gaan, een korte yoga workout na het opstaan, gericht op cardio, kracht of flexibiliteit.
  • Yoga with Adrienne; Adrienne is denk ik wel een van de meest bekende yoga-YouTubers. Haar workouts zijn vaak wel wat rustiger en vind ik soms ietwat te langzaam gaan. Wel een leuk ding: haar hond Benji, die er altijd bij is.
  • Alo Yoga; Alo yoga heeft workouts die door verschillende mensen gegeven worden. Sommige zijn wel wat lastiger (handstand doen), maar ik verzin dan altijd iets anders. Verder hebben ze ook fijne workouts, maar zijn ze net zoals bij Yoga with Adrienne vaak wat rustiger.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: