Persoonlijk

Welke Voedingsmiddelen Ik In Mijn Voorraadkast Heb?

Als een rasechte liefhebber van voeding zijn er een aantal producten die ik altijd standaard in mijn voorraadkast heb staan. Naast dat deze producten passen in een verantwoord voedingspatroon vind ik ze ook gewoon ontzettend lekker. In deze blog ga ik je vertellen welke voedingsmiddelen dit zijn en waarom ik ze gebruik?

Lijnzaad

Dit zaadje staat volgens mij bij veel mensen in de voorraadkast. Niet zo gek ook, want lijnzaad heeft zoveel goede voedingsstoffen. Lijnzaad is namelijk een ontzettend goede bron van omega-3. Een van de essentiële vetzuren die ons lichaam nodig heeft. De gemiddelde Nederlander krijgt te weinig van dit vetzuur binnen. Omega-3 is, naast lijnzaad, onder andere te vinden in chiazaad, walnoten en vette vis. Met 1 of 2 el lijnzaad per dag kom je al bijna aan je dagelijkse behoefte aan omega-3. Dit is weliswaar wel een vorm van omega-3 die ons lichaam nog moet omzetten in een vorm die ons lichaam kan binnenkrijgen, maar het is wel een veel meer diervriendelijke manier om aan je omega-3 te komen. Belangrijk om hierbij te weten is dat de lijnzaad wel gebroken moet zijn, anders neemt ons lichaam het niet op. 

Havermout

Ja, hier spreekt een van de grootste havermoutliefhebbers. Naast dat een kommetje warme havermout ongelooflijk lekker is, past het ook in een verantwoord voedingspatroon. Het bevat koolhydraten, eiwitten en een beetje vet en zorgt voor een lang verzadig gevoel. Iets anders wat bijzonder is in havermout: de vezels zijn zogenoemde beta-glucanen. Deze vorm van vezels verlagen je slechte cholesterol gehalte en zorgen voor een stabiele bloedsuikerspiegel. Daarnaast bevat havermout ook veel vitamines en mineralen. Wie wordt daar nou niet blij van?

Peulvruchten

Sinds ik plantaardig eet staat mijn voorraadkast altijd vol met peulvruchten. En geloof mij, ik kan niet meer zonder. Peulvruchten zijn een ideale bron van plantaardige eiwitten, langzame koolhydraten en vezels. Iets waar ons lichaam helemaal blij van wordt. Ook bevatten peulvruchten geen verzadigde vetten. Verzadigde vetten kunnen er namelijk voor zorgen dat je cholesterol gehalte stijgt. Verder bevatten ze lekker veel b-vitamines en mineralen, zoals ijzer, fosfor en calcium. 

Volkoren brood 

Ik ben echt dol op koolhydraten. Hiermee bedoel ik dan de langzame koolhydraten die je ook in volkorenbrood kunt vinden. Elke dag eet ik 4-5 sneetjes volkoren brood. Hiermee zorg ik ervoor dat ik voldoende jodium, ijzer, vezels maar ook eiwitten binnenkrijg. Wist je trouwens dat brood onze voornaamste bron van jodium is. Vroeger werden bakkers verplicht om gejodeerd zout te gebruiken in hun brood (bakkerszout), omdat een groot gedeelte van de Nederlanders te weinig jodium binnenkreeg. Je kunt dus met een gerust hart een aantal sneetjes brood eten. Wees niet bang dat brood je dik maakt. 

Plantaardige zuivel

Vroeger maakte ik mijn havermout altijd met koemelk, maar sinds ik voornamelijk plantaardig eet is dit veranderd in plantaardige zuivel. Ik weet het, ik mag het eigenlijk geen zuivel noemen. Toch doe ik het. Door dagelijks plantaardige zuivel te gebruiken zorg ik ervoor dat ik op een makkelijke manier calcium binnenkrijg. Ook bevat plantaardige zuivel vaak toegevoegd vitamine D en B12. Let hierbij wel op dat je voor de niet-biologische variant kies. De biologische varianten bevatten 9 van de 10 keer geen toegevoegd calcium, vitamine D en B12. 

Dit is een kleine greep van producten die standaard in mijn voorraadkast staan en die ik dagelijks consumeer! Eet jij ook een van deze producten en welke producten heb jij standaard in je voorraadkast staan? Laat het hieronder weten in de comments! Ik ben benieuwd. 

2 Reacties

  • Betty

    Ook in mijn voorraad altijd lijnzaad en granen brood. Ook halfvolle yoghurt is er altijd in mijn koelkast.
    Hier start ik de dag mee met een lepel lijnzaad erin. Mijn avondeten is ook niet af zonder een bakje yoghurt met fruit of muesli.
    Brood is ook voor mij een grote favoriet. Ik sla liever een warme maaltijd over maar sla nooit brood eten over.
    En op brood is pindakaas en kaas favoriet.
    Pure chocolade ligt hier eigenlijk ook altijd op voorraad en diverse noten ongezouten een handje zo smiddags is ook een beetje standaard nu voor mij.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: