Persoonlijk

Wake Up and Shine

Het is 06:15. De wekker gaat. Een tijdstip waarop veel mensen liever nog even blijven liggen in bed en een stuk of vijf keer gaan snoozen. Om vervolgens drie kwartier later uit bed te stappen terwijl die drie kwartier “extra slapen” eigenlijk geen effect heeft gehad op je energiepeil. Zonde toch eigenlijk? De ochtend kan zo mooi zijn, alleen moet je het zelf leuk maken. In dit persoonlijke blog leg ik je uit hoe ik mijn ochtend het liefst begin. Rise up and shine ⭐️

 

Waarom vinden we het zo moeilijk om vroeg op te staan?
Een groot deel van de mensen vind het heerlijk om uit te kunnen slapen. Rond een uurtje of tien wakker worden, beetje met je telefoon spelen in bed, televisie kijken en ontbijten. Voor je het weet is het twaalf uur geweest en al een groot gedeelte van de dag voorbij. Waarom veel mensen hier moeite mee hebben is omdat veel mensen pas laat naar bed gaan in de avond. Rond twaalf uur ’s nachts slapen is voor een groot gedeelte van de bevolking geen uitzondering. Niet zo gek dat het dan lastiger is om ’s ochtends vroeg je bed uit te komen. 

Het kan ook anders
Hoe lekker zal het zijn dat je om acht uur ‘ s ochtends al klaar bent met één of meerdere taken. Ik weet het antwoord wel: het is heerlijk. Elke ochtend gaat om 05:45 de wekker om vervolgens -oke, ik geef het toe- nog vijf minuutjes even te blijven liggen. Vervolgens is het tijd om iets voor jezelf te doen. Voor mij is dat sporten en voor mijn vriend is dat schrijven. Negen van de tien keer sta ik rond half zeven op yoga mat of ben ik buiten om te gaan hardlopen of een work-out te doen. Voor mij is er geen betere manier om de dag te beginnen. 

Is dat niet moeilijk?
Ja, het is af en toe wel wat lastiger. Zeker nu in de wintertijd. Het is koud en donker en het bed ligt wel erg lekker. Toch weegt het lekkere en fijne gevoel wat ik achteraf heb zwaarder mee dan de moeite die ik vooraf heb. Door dit elke dag te doen heb ik het gevoel dat ik echt voor mijzelf leef  en niet de hele dag bezig ben met school of werken. Even een stukje me-time. We zouden het eigenlijk allemaal wat vaker moeten doen. 

Wil jij dit ook eens proberen? Ik zal je hieronder drie tips geven hoe jij ervoor kan zorgen dat je blijft stralen de hele dag!

  1. Zet de avond van te voren de spullen klaar die je nodig hebt
    Wil je gaan sporten in de ochtend? Leg alvast je sportkleren klaar naast je bed. Het enige wat je dan nog moet doen is uit je bed stappen en je sportkleding aan te trekken. Geen smoesjes meer van: “ik kon mijn kleding niet vinden” of “ik had geen tijd om mijn kleding te pakken”. Het klinkt misschien heel suf, maar het werkt echt. Ik heb vaak geen zin om ’s ochtends eerst mijn kleding uit de kast te pakken als ik ga sporten, dus leg ik het naast het bed neer of in de badkamer
  2. Ga op tijd naar bed
    Eigenlijk wel een hele logische. Door op tijd naar bed te gaan zorg je ervoor dat je voldoende slaap krijgt. Ik kan mij voorstellen dat, wanneer je om 12 uur pas naar bed gaat, dat je niet om zes uur fris en fruitig naast je bed staat. Geen avondmens? Probeer elke avond een halfuurtje eerder naar bed te gaan. Ging je eerst altijd rond elf uur naar bed? Probeer eens om rond half elf naar bed te gaan etc. 
  3. Denk aan het gevoel dat je achteraf na je ‘me-time’ ervaart
    Ik word spontaan blij als ik aan dit gevoel denk. Dat ik later aan mijn ontbijtje zit en denk: mijn dag is nu al goed. Dat gevoel is toch heerlijk? Het is zeker even doorbijten in het begin en het zal niet altijd soepel gaan (ook ik val af en toe ook wel eens in slaap nadat de wekker is gegaan), maar meestal stap ik vrolijk uit bed om te gaan sporten. 

Dit ritme lijkt een beetje op de Helweek, maar daar is het de bedoeling dat je de hele dag door hard moet werken, vrolijk moet zijn, jezelf mooi moet kleding en uitsluitend gezond moet eten. Dit is een wat extremere vorm, maar zeker eens het proberen waard denk ik. 

 

%d bloggers liken dit: