Persoonlijk

Waarom Ik Geen Calorieën Meer Tel

In de tijd dat ik een eetstoornis had bleef geen enkele calorie ongedeerd in mijn rekenkamertje. Bijna elk voedingsmiddel dat ik at werd gewogen en nauwkeurig bekeken op de voedingswaarde. Ik beoordeelde een voedingsmiddel niet op basis van de voedingsstoffen, maar op de hoeveelheid calorieën. Nu doe ik dat niet meer. Waarom?

Het kost gewoon veel energie
Dat is misschien wel de belangrijkste reden dat ik het niet meer doe. Elke dag bijhouden wat je eet en invoeren in een programma is, onopgemerkt, een energieslurpende bezigheid. Constant bezig zijn met je voeding zorgt ervoor dat onze hersenen constant bezig zijn met berekenen en bedenken. Dit heeft bij mij zoveel energie gekost, dat het plezier in eten een beetje weg gaat. Dit wil ik niet meer. Ik wil dat eten een plezierige bezigheid wordt. 

Het is nergens voor nodig
Natuurlijk, als je meer/minder calorieën binnenkrijgt dan dat je verbrandt dan kom je in gewicht aan/verlies je gewicht, dus een beetje kennis over calorieën is misschien wel handig. Toch is het niet noodzakelijk om calorieën te tellen. Nu vind ik het zelf wel handig om te weten hoeveel calorieën de voedingsmiddelen die ik eet ongeveer bevatten, maar toch wil ik hier liever niet teveel naar gaan kijken. Ik kijk liever naar welke voedingsstoffen in mijn voeding zitten. Ook merk je het vanzelf wel aan je kleding als je aankomt of afvalt.

 

Photo by Reuben Mcfeeters on Unsplash

Obsessie
Calorieën bijhouden kan al snel een obsessie gaan worden. Als je jezelf gaat verplichten om elke dag je calorieën bij te houden is het moeilijk om dit dan te laten. Daarnaast ontzegt het je de plezier in eten. Een lekkere hamburger bij de Vegan Junk Food Bar? Bedenk maar eens hoeveel calorieën daar in zitten. Als je dit weet, dan smaakt die hamburger waarschijnlijk ineens een stuk minder lekker. 

Goed of slecht
Een voedingsmiddel is niet goed/slecht door de hoeveelheid calorieën die erin zitten. We zijn snel geneigd om te zeggen dat een voedingsmiddel met een hoog calorische waarde ‘slecht’ is. Ook ik heb dit gedaan. Ik kijk nu liever naar wat het voedingsmiddel mij oplevert qua energie en/of voedingsstoffen, dan de hoeveelheid calorieën. Daarnaast een voedingsmiddel kan niet gezond/ongezond zijn. Bijvoorbeeld: de hele dag appels eten (misschien laag in calorieën, is nou niet echt gezond. Je mist dan namelijk weer andere voedingsstoffen). 

 

Photo by Jannis Brandt on Unsplash

En nu?
Het is handig om wat verstand te hebben van de calorische waarde van voedingsmiddelen, maar zorg ervoor dat het geen obsessie wordt. Bestempel een voedingsmiddel niet als slecht als het ‘veel’ calorieën bevat, maar kijk liever naar waar je lichaam op dat moment behoefte aan heeft. Ik betrap mijzelf er nog wel eens op dat ik naar de calorieën kijk op de verpakking, maar als ik aan het eten ben denk ik daar niet meer aan. Ik denk dat liever aan de voedingsstoffen die ik binnenkrijg en hoe lekker ik het eten vind! 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: