Persoonlijk

Waarom Het Oké Is Om Niet Oké Te Zijn.

He, hoe gaat het ermee? Ja, goed en met jou? Prima. Zomaar een zinnetje dat door een groot gedeelte van de Nederlanders wordt gezegd. Ook als het even niet gaat zeggen we deze zin zonder erbij na te denken. Alsof het normaal is dat het goed gaat en als het niet goed gaat, dan mag je dat niet laten merken. 

"Ja het gaat goed hoor"
Ik ben aan het werk bij de Albert Heijn en mijn teamleider vraagt aan mij hoe het gaat als ik op het werk aankom. Zomaar een standaard vraag die regelmatig gesteld wordt. Steevast is mijn antwoord "ja, het gaat goed hoor", terwijl ik diep van binnen eigenlijk wil zeggen "nee het gaat niet goed met mij, ik word chagrijnig van die rot kou, ik kan mij niet concentreren en ik voel mij lelijk". Toch zeg ik dit niet. Waarom zeggen we nooit eerlijk tegen buitenstaanders hoe we ons voelen en is het soms zelfs lastig om dit tegen mensen te zeggen die dicht bij je staan, zoals familie, geliefdes en vrienden.

Ik wil niet in een slachtoffer rol zitten
Ik verwacht dat dit de grootste reden is dat wij niet durven te zeggen dat het even niet 'oké' gaat. De angst om zielig gevonden te worden spreekt ons niet aan. Mij ook niet. In de tijd dat ik een eetstoornis zat heb ik lang genoeg in een slachtofferrol gezeten, maar dat wil ik nu niet meer. Ik wil de Anneloes zijn die alles aankan en nooit een 'off-day' heeft.

Nooit een 'off-day' dus?
Ik zal eerlijk zijn, regelmatig heb ik een 'off-day'. Zeker aan het einde van de winter/begin voorjaar merk ik dat mijn energielevel laag is. Ik heb moeite om uit bed te komen, voel mij om 11 's ochtends alweer moe, geen zin om dingen te ondernemen en voor 9 uur 's avonds lig ik alweer in bed. Toch laat ik het niet zien aan de buitenwereld dat ik mij rot voel. Alles om die slachtoffer rol te vermijden. Ik laat het mijzelf niet eens toe om mij rot te voelen. 

He, het is oké!
Ik wil een uitdaging aangaan. Op de dagen dat ik mij rot voel, ga ik extra lief voor mijzelf zijn. Moeilijk? Jazeker, want ik heb moeite met ontspannen en lief te zijn voor mijzelf. Toch wil ik van dit gevoel af. Ik wil het kunnen accepteren dat ik mij even kut voel, zodat ik de volgende dag met frisse moed kan beginnen. 

Hoe ga ik dit aanpakken?

  • Zeg nee tegen dingen waar je geen zin in hebt
    Doe op de dagen dat je je rot voelt geen dingen waar je geen zin in hebt (oké, dit zal niet altijd lukken met werk/school etc.), maar zorg er in ieder geval voor dat je in je vrije tijd dingen gaat doen die je leuk vindt. Zou je eigenlijk met de collega's koffie gaan drinken in dat nieuwe tentje, maar heb je nu even geen behoefte aan koffie en collega's? Zeg het af. Je zult misschien rare blikken krijgen, maar jij bent echt de enige die voor je eigen gemoedstoestand kan zorgen. 
  • Doe een lesje yoga of mediteer
    Bij mij helpt dit 9 van de 10 keer. In het begin heb je misschien geen zin, maar geloof mij, aan het eind van die yogasessie heb je weer meer energie gekregen. Meditatie en yoga zorgen voor een rustige geest, wat je kan helpen bij het op een rijtje zetten van je gedachten. 
  • Ga er niet tegen vechten
    Hoe hard je ook probeert om het gevoel te onderdrukken, je gaat het niet winnen. Laat het rot gevoel toe en kijk naar de situatie waarin je nu zit alsof je een buitenstaander bent. Schrijf het op. Vaak helpt je dit te realiseren wat nou werkelijk het probleem is. Schrijf bijvoorbeeld je dag op in dit boekje van de Happiness Planner. 
  • Maak een wandeling door de natuur
    Wist je dat de natuur wonderen doet voor de mens. Mensen die in groenere wijken wonen hebben minder last van depressieve gevoelens volgens een onderzoek dat gepubliceerd was in het tijdschrift Biosciene. Maak een wandeling door het bos of de duinen. Ook als het regent. 
  • Leg die telefoon nou eens weg
    Denk je echt dat je je beter gaat voelen door constant met die telefoon bezig te zijn? De reden dat wij veel kijken op onze telefoon is vanwege het gelukshormoon 'dopamine' dat vrij komt bij het ontvangen van een berichtje, like of uitnodiging. Toch hoef je niet altijd iedereen te woord staan en dat 24/7. Dus leg die telefoon weg en ga in plaats daarvan echt langs bij die vriendin of je oma. Moeite om je telefoon weg te leggen? Deze website geeft je een aantal tips om je telefoon 'mindful' in te richten. 

Wat doe jij als je je even niet oké voelt?

4 Reacties

  • Mama

    Hoi Anneloes,
    Wat een herkenbare blog weer vandaag.
    Misschien heb ik nog een toevoeging voor je tips ga eens bewust ademen en je adem volgen.
    Probeer je adem ” laag” te krijgen.
    Erg goed weer geschreven en eigenlijk herkent iedereen dit. Maar als je t al bewust bent brn je goed op weg,
    Bedankt voor de leuke en gezellige dag vandaag.
    X mama

    • Anneloes Van 't Klooster

      Dankjewel voor de tip mama! Bewust ademen is inderdaad ook goed om te doen!
      Ik vond het ook een gezellige dag vandaag!
      Liefs..

  • Nelly van Middendorp

    Hoi Anneloes, goed geschoeven. Dacht dat het pleasen echt iets van mijn generatie is…. Sterkte met je weg vinden. Nee zeggen??? Doen! !! Groetjes van je oude buuf.

Laat een reactie achter op Mama Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: