Persoonlijk

Van jezelf houden? Wat je wel en niet moet doen!

Regelmatig schrijf ik over zelfliefde. Het is, in mijn ogen, zo ontzettend belangrijk. Want hoe kun je van anderen houden als je niet eens van jezelf houdt? Precies, dat gaat bijna niet. In dit blog gaan we de do’s en dont’s bespreken hoe jij van jezelf kan houden.

Zelfliefde zien we vaak op social media voorbij komen onder de hashtag #selflove. Daarbij zie je foto’s van mensen die genieten van een heerlijk stuk chocolade of na een harde dag werken in bag gaan liggen met een kopje thee. Of wat dacht je van nieuwe kleding kopen. Ook een teken van #selflove toch?

Niet zo vreemd dat we dit zien als zelfliefde. We zeggen tegen onszelf dat we het verdienen, omdat we hard hebben gewerkt of een ware dag achter de rug hebben gehad. Maar zelfliefde gaat verder. Zelfliefde is je lekker voelen in je eigen lichaam. Zelfliefde is hoe je van een ander kunt houden zonder verwachtingen te hebben (of jouw leegte gevuld moet worden). Zelfliefde zou namelijk je lichaam al moeten voeden en vullen.

In dit blog wil ik je aantal do’s en don’ts meegeven hoe jij voor meer zelfliefde kunt zorgen.

DO’S

Durf om hulp te vragen

Hoe vaak denken we wel niet dat we alles zelf moeten oplossen en dat dit een teken is van zelfliefde? Wist je dat zelfliefde juist ook betekent dat je hulp zoekt wanneer je dit nodig hebt? Het erkennen en durven aangeven dat iets niet helemaal oké is, dat is pas voor jezelf zorgen. Wanneer jij hulp inschakelt – van een bekende of professional- is geen teken dat je het niet zelf aankan en dus zwak bent. Het is juist een teken dat je laat zien sterker te willen worden. Jezelf wilt gaan ontwikkelen. Hoe mooi is dat?

Jouw problemen op andermans schouders leggen is op geen enkele manier een vorm van zelfliefde of liefde voor de ander.

Doe de dingen die jou een goed gevoel bezorgen

Lijkt heel makkelijk he? Lekker met chocolade in bad liggen en non-stop Netflix kijken. Maar geven je deze dingen op een later moment op de dag ook een goed gevoel of is het alleen voor kortere duur? Of is het iets wat je doet om het negatieve gevoel dat je ervaart te negeren? Het heeft vaak niet zoveel zin om deze negatieve gevoelens weg te drukken, omdat die negatieve gevoelens er morgen dan ook zullen zijn. Een ander verhaal is het als je chocolade gaat eten in bad en Netflix kijken omdat je even behoefte hebt aan ontspanning en niet als manier van vluchten. Dit verschil is heel belangrijk.

Geef jezelf de ruimte om emoties en gevoelens te verwerken

Deze manier is voor iedereen weer verschillend. De een wordt blij van luisteren naar muziek, de ander van een fietstocht. Of misschien doe je dit wel door liedjes te schrijven of te gaan sporten. Allemaal voorbeelden om in stilte tijd met jezelf door te brengen zonder dat je op een geforceerde manier je gevoelens onder ogen moet komen.

En hier ligt het belangrijke ding: vaak wordt deze stap overgeslagen. We negeren vaak hoe wij ons voelen en zorgen er dan voor dat we een neppe lach op ons gezicht toveren om te laten zien dat het ‘goed’ met ons gaat. Negatieve gevoelens onderdrukken is niet alleen slecht voor je emotionele staat, maar is het ook niet goed voor je fysieke lichaam. Wanneer je emoties en gevoelens gaat opkroppen gaat dit als stress in je lichaam zitten en ga je klachten krijgen die bij iedereen weer anders geuit worden (buikpijn, hoofdpijn, rugpijn etc.).

Je hoeft niet een zelfreflectie-sessie te gaan doen, maar maak bijvoorbeeld eens een wandeling waar je nadenkt over ‘waarom voel je, je nu zo’ en ‘wat heb ik nou geleerd hiervan’. Dit zijn voorbeelden van vragen om je gevoelens te erkennen.

DON’TS

Gebruik zelfliefde niet om spullen te ‘mogen’ kopen

Een veelvoorkomend excuus is ‘maar ik verdien het om dit mooie truitje te kopen’. Het heeft geen zin om het ene probleem te gaan vervangen met een ander probleem. Wanneer jij je rot voelt, zal het kopen van kleding dit rotte gevoel niet gaan verbeteren. Het gevoel zal er namelijk nog steeds zijn.

Even als voorbeeld neem ik voeding: jezelf volstoppen met zakken chips en repen chocolade om je beter te voelen. Hiermee voed je, je lijf natuurlijk helemaal niet. Niet op de lange termijn. Want als deze zakken chips leeg zijn dan is het ‘plezier’ voorbij.

Wat ik hiermee wil zeggen is dat het probleem/gevoel nog blijft bestaan. Ook na het kopen van nieuwe kleding, de zakken chips en repen chocolade. Je kunt beter dealen met wat er aan de hand is. Een masker opzetten heeft vaak een tegenovergesteld effect.

Pizza, Netflix en chocolade

Laat ik voorop stellen dat het niet verkeerd is om tijd voor jezelf vrij te maken en te gaan relaxen met pizza, Netflix en chocolade. Het gaat erom waarom je dit doet. Doe je het om je gevoel te negeren of om je gevoel een plek te geven?

Zit je Netflix te kijken op bed en zet je, je Instagramstories vol met foto’s hoe leuk en gezellig je leven is. Hopende dat veel mensen je story zien? En die doos chocolaatjes? Hoe smaakte die nou? Dat heb je waarschijnlijk niet door, omdat je bezig was met Instagram.

Als dit het geval is dan lijkt het er meer op dat je gaat zitten Netflixen als afleiding, maar niet als manier van relaxen. En op deze manier zal het je in ieder geval niet een beter of fijner gevoel geven.

Just me, myself and I

Je hoeft je niet te schamen als jij jezelf op de eerste plek zet ten alle tijde. Zolang jij niet voor jezelf zorgt, kan je de ander ook niet helpen/verzorgen. Als het even niet helemaal lekker gaat op emotioneel gebied is het heel normaal (en zelfs goed) als je de tijd voor jezelf neemt om jezelf weer te herpakken. Het herpakken kun je zien als het herkennen dat het even niet ‘oké’ gaat en daarvoor de tijd nemen om de hele situatie te begrijpen en aan te werken. Alleen op deze manier kom jij er weer bovenop. Niet nodig om daar een schuldgevoel aan over te houden.

Welke tips wil jij meegeven om liefde aan jezelf te tonen?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: