Persoonlijk

Tips voor als je, je down voelt

Afgelopen weken voelde ik mij regelmatig een beetje down. Ik was de hele dag moe, had weinig eetlust en had nergens zin in. Het liefst wil je dan huilend in bed liggen met een bak ijs. Alleen word je daar niet echt vrolijker van denk ik. Vandaag in het blog een aantal tips voor als je, je down voelt.

De symptomen van een dip

  • Je bent het liefst alleen en wilt zo min mogelijk sociaal contact hebben;
  • Je voelt je somber;
  • Je bent snel geïrriteerd;
  • Je hebt veel behoefte aan slaap;
  • Je wordt altijd vermoeid wakker;
  • Je bent de hele dag door moe en lusteloos;
  • Je hebt moeite met concentreren;
  • Je hebt last van enorme eetbuien, of juist totaal geen eetlust.

Herken jij jezelf in deze symptomen? Grote kans dat je te maken hebt met een (klein) dipje. Gelukkig zijn er een aantal tips die kunnen helpen om je wat vrolijker te voelen.

Ga naar buiten

Hoewel je hier misschien niet op zit te wachten (want geen zin om mensen te zien) is het toch verstandig om minstens 1 keer per dag naar buiten te gaan. Te weinig daglicht is vaak een van de oorzaken van een down gevoel. Dit heeft te maken dat daglicht ons lichaam vitamine D geeft en deze vitamine speelt een rol bij het voorkomen van een dip. In de winter is het echter wel wat lastiger om voldoende vitamine D met daglicht binnen te krijgen. Daarom is het goed om van oktober tot april vitamine D te suppleren. In de overige maanden krijg je voldoende vitamine D binnen door het dag- en zonlicht.

Keep on moving

Blijf lekker in beweging. Kies bijvoorbeeld de trap in plaats van de lift, stap een bushalte eerder uit of pak de fiets naar je werk of studie. Naast deze matige inspanning is he took belangrijk om intensief te bewegen. Dit betekent dat je hartslag omhoog moet gaan. Kies een sport uit die bij je past en die je leuk vindt om te gaan doen.

Het is hierbij al voldoende als je een half uurtje per dag gaat sporten. Hiermee geef je, je humeur al een enorme boost. Dit komt omdat je lichaam tijdens het intensieve beweging het hormoon ‘endorfine’ aanmaakt. Endorfine staat bekend als het gelukshormoon en dat zorgt dus voor een fijn en lekker gevoel.

Lieve ik….

Wanneer jij je rot voelt is het belangrijk om wat liever voor jezelf te zijn. Als iemand anders zich rot voelt dan help je de ander toch ook door lieve woorden te zeggen of even een dikke knuffel te geven? Waarom dan niet bij jezelf? Wees lief en begripvol naar jezelf dat je, je even wat minder voelt. Schrijf bijvoorbeeld op waar je behoefte aan hebt. Is dit lekker een boek lezen in bed of je favoriete geurkaars aansteken? Kies er eentje uit en zorg ervoor dat die behoefte vervuld gaat worden. Ook voor jezelf zorgen is belangrijk om te blijven doen als je, je rot voelt. Eet gezond en verzorg je lichaam goed.

Huismus

Vriendschappen en relaties zijn ontzettend belangrijk om sneller te herstellen na een stressvolle periode. Als je, je down voelt is het verleidelijk om jezelf terug te trekken, maar het is beter om juist je vrienden en/of familie op te zoeken. Wanneer je geen sociaal contact zoekt kunnen de symptomen van een dip alleen maar groter worden.

Dus zit je in het moment dat je het liefst in bed blijft liggen met de dekens over je hoofd? Begeef je dan juist onder de mensen. Echt contact maken met anderen zal je zeker goed doen.

Positief blijven

Wanneer je down bent, ben je snel geneigd om over alles te klagen. Dit is stom, dat is stom en oh, dat is ook stom! Door jezelf te richten op de positieve dingen in het leven kan je juist helpen om wat minder een down gevoel te hebben. Door hier open voor te staan train je jezelf om open te staan voor de positieve dingen in het leven.

VANAF HIER AANPASSEN

Wees dankbaar

Wist je dat mensen die meer dankbaar zijn, stressbestendiger zijn en positiever in het leven staan? Zelf heb ik een dagboek waar ik regelmatig opschrijf waar ik dankbaar voor ben. Een soort dankbaarheidsboekje. En het kan hierbij gaan om hele kleine dingetjes, zoals de zon op je gezicht of het fluiten van een vogeltje. Wanneer je dankbaar kunt zijn voor de dingen die je hebt, kun je pas écht gelukkig zijn.

Houd je hoofd erbij

Probeer bij alles wat je doet je aandacht erbij te houden. Ben je aan het eten? Houd dan je hoofd ook bij het eten en ga niet tien andere dingen tegelijk doen. Laat je niet afleiden door zaken die er op dat moment niet toe doen. Schrijf een lijst met taken die afgerond moeten worden en houd je aan die volgorde. Werk zo je lijstje af. Als je, je focust op 1 ding tegelijk zorg je voor rust in je hoofd en krijg je een veel beter overzicht. Op deze manier kun je beter omgaan met stress én iets afmaken geeft gewoon een goed gevoel.

Bepaal je eigen tempo

Soms zit het even niet mee. Dan is het gewoon een kwestie van accepteren dat je, je even rot voelt. In plaats van negatief gaan zitten denken en gefrusteerd te raken is het beter om alles aan te passen aan je gemoedstoestand. Voel je je rot? Ga lekker een wandeling maken of een boek lezen. Gun jezelf de tijd en go with the flow. Luisteren naar je lichaam is ontzettend belangrijk. Pak je rust en vraag niet teveel van jezelf.

Ook de dingen die allemaal ‘moeten’ gebeuren kan je eens kritisch bekijken. Verwijder alle taken die niet echt noodzakelijk zijn of waar je weinig plezier aan beleeft. Gun je zelf een break van alles. Doe tijdens deze pauze iets wat je heel leuk vindt om te doen en houd hier je volle aandacht bij. Grote kans dat je hierna weer wat meer frisse energie hebt!

Met dit blog hoop ik je wat handvatten te kunnen geven hoe je, je leven kunt upgraden als je even wat down bent. Zo heb ik laatst ontdekt dat ik het hartstikke leuk vind om in de tuin te werken. Ik was zo erg met mijn hoofd bezig in het moment dat ik de tijd helemaal vergat en voor ik het wist was ik al bijna anderhalf uur verder!

Voel jij je wel eens down?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: