Persoonlijk

Struggles in het herstel

Nu ik meer moet gaan eten en minder gaan sporten, heb ik ook een hoop struggles die ik tegenkom. Groot en klein, maar allemaal even moeilijk. In dit blog deel ik de struggles die ik ervaar in het herstel.

Bewegen
Minder gaan sporten en bewegen is misschien wel een van de grootste moeilijkheden die ik tegen ben gekomen. Dit was ook mijn eerste angst nadat ik het gesprek met mijn moeder had. “HOE MOET IK DAN IN GODSNAAM MIJN TIJD GAAN INVULLEN?” en “HOE MOET IK DAN MIJN ENERGIE KWIJT?”

Ik zag het niet voor mij hoe ik de dag kon beginnen zonder gezweet te hebben, minstens anderhalf uur lang. Het intensieve sporten was een verslaving geworden. Ik kon niet meer zonder. Elke avond nam ik mijzelf voor om niet te gaan sporten de volgende ochtend, maar zodra ik wakker werd voelde ik mij opgefokt en stond ik op de fitnessmat om ruim 90 minuten lang als een gek burpees, jumping jacks etc. te gaan doen.

Dat is nu verleden tijd. Nu sport ik nog steeds, maar niet zo intensief, minder vaak en ook niet zo lang meer. Vijf keer in de week pak ik mijn yogamat erbij en doe dan een yoga- of pilates workout. Bewegen maakt mij gewoon blij, maar ik moet het daar nu rustiger aan mee doen.

Overdag heb ik er soms nog wel wat moeite mee. Ik was gewend om overdag ook overdreven actief bezig te zijn. Vooral als ik heb gegeten, wou ik gaan bewegen. Ik voelde mij rot na het eten. Nu heb ik daar nog steeds last van. Op dat soort momenten neem ik een momentje rust. Ga bewust stilzitten en luister naar mijn gevoel en gedachten.

Oke, ik voel mij rot. Dat is oke. Dat gevoel is straks weer over.”

Voeding en calorieën

Naast het sporten en bewegen zijn voeding, en de daarbij behorende calorieën een tweede struggle. De media is zo erg gefocust op zo min mogelijk calorieën binnenkrijgen, waardoor je al snel wordt getriggerd om mee te gaan in deze informatie. Het voelde (en voelt soms nog steeds) tegenstrijdig om meer te gaan eten. Ik weigerde dan ook om meer te gaan eten. Zo had ik in mijn hoofd altijd een planning wat ik die dag zal gaan eten en daar mocht ik niet van afwijken. Dit gaf mij houvast en controle. Iets waar een eetstoornis van houdt.

Nu houd ik nog steeds van die controle en moet ik wel een paar keer slikken als ik iets eet wat niet op mijn ‘planning’ stond. Echter durf ik nu wel meer te eten dan wat ik voorheen deed. Ik heb extra eetmomenten ingepland en zijn mijn maaltijden een stuk uitgebreider, waardoor ik ruim 60% meer calorieën binnenkrijg. Voldoende om 0,5 kg per week aan te komen.

Toch zijn er af en toe momenten dat ik even twijfel. Dan voel ik mij naar omdat ik iets meer eet dan dat ik voorheen deed. Op zo’n moment denk ik aan het idee dat mijn lichaam het nodig heeft. Ik moet nu wat meer vetten, eiwitten en koolhydraten binnenkrijgen. Meer dan de gemiddelde mens.

Iets leuks/lekkers voor jezelf kopen

Dit vind ik nog steeds erg moeilijk. Zo zal ik niet zo snel een reep chocolade of een leuk shirtje voor mijzelf kopen. Ik vind nog steeds dat ik het moet verdienen om dit aan te schaffen. Dit zal voor mij nog altijd een punt zin waar ik aan moet werken.

Toch ben ik al trots op de stappen die ik gezet heb. En er zullen heus momenten komen dat het weer wat minder gaat, maar er zullen ook momenten komen dat het beter gaat. Zoals met het hele leven. Alles gaat met ups en downs.

NAMASTE 🧘🏻‍♀️

Eén reactie

  • Betty

    Ja het is wennen en een hele omwenteling die je aan ’t maken bent!!
    Maar je bent heel krachtig en hebt dus ook de kracht om je lichaam de aandacht te geven die ’t verdient en waar ’t om schreeuwt op dit moment. Als we allemaal hetzelfde waren dan hoefde er maar 1 voedinsadvies en leefstijl te zijn MAAR we zijn allemaal verschillend en hebben andere voedingsbehoefte en leefstijlen nodig en die moet wel in overeenkomst zijn met jouw lichaam en haar behoefte.
    Gelukkig kan je lekker wandelen en fietsen en je mag jezelf belonen toch je doet ’t heel goed al!!
    Succes en je kan ’t en je doet ’t al.💪💪💪

    GENIET DAARVAN EN WEES MAAR HEEL BLIJ EN TROTS OP JEZELF EN MET JEZELF!!!!!!

    DAT ben ik ook op jou XXX

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: