Persoonlijk,  Voeding

Hoe kan je een gezonde relatie met voeding creëren?

Veel mensen hebben een ingewikkelde relatie met eten. Zeker als je een eetstoornis hebt, heb je een hele andere band met voeding dan de meeste mensen. Eten is dan een vijand, een grote angst in je leven. Ondanks dat je lichaam aangeeft dat je voeding nodig hebt, weiger je deze gedachten. Hoe kan je ervoor zorgen dat je relatie met eten weer wat ‘gezonder’ wordt? Hoe zorg je ervoor dat eten geen controle op jou heeft.

Wanneer je een eetstoornis hebt is het vaak onvoorstelbaar dat er mensen zijn die eten voor gezelligheid. Ook ik heb dit gevoel ervaren. In de tijd dat mijn eetstoornis heel heftig aanwezig was zag ik eten totaal niet als iets gezelligs en leuks om te doen. Zeker niet met anderen in de buurt. Het liefst at ik alleen of thuis, in mijn vertrouwde omgeving.

Bij een eetstoornis maak je het eten een enorm groot monster, maar eten is één van onze basisbehoeften en hoort dus gewoon bij het leven. In dit blog wil ik je een aantal tips meegeven hoe je een (meer) gezonde relatie met voeding kan creëren.

Stop voeding in hokjes te stoppen

Een grote valkuil bij een ongezonde relatie met voeding is het categoriseren van voeding in “goed” en “slecht”. Je kunt voedsel beter categoriseren in “eet minder van dit” of “eet meer van dat”. Zo voorkom je dat je een schuldgevoel krijgt na het eten van een “slecht” voedingsmiddel. Het is heelmaal niet slecht en je hoeft je daar ook niet schuldig voor te voelen. Dus heb je zin in chocolade of een aantal scheppen uit de pot met pindakaas? Doe het gewoon. Alleen op deze manier haal je de spanning weg. Zie dit voedsel als iets wat je gewoon mag eten.

Maak je niet druk

Door je heel druk te maken over wat je gaat eten kan je jezelf helemaal gek maken. Denk daarom niet teveel na over de hoeveelheid grammen, calorieën, koolhydraten, eiwitten, vetten etc. die je moet eten. Lees je ergens een verhaal dat bananen dikmakers zijn of dat je elke dag een eetlepel lijnzaad moet eten? Neem al deze verhalen met een korreltje zout en ga ze niet klakkeloos opvolgen. Bepaal zelf waar jouw lichaam behoefte aan heeft op dat moment.

Praat met anderen

Praat met mensen om je heen die wel een gezonde relatie met voeding hebben. Door te praten met mensen die eten zien als een hulpmiddel om te blijven functioneren, krijg je weer inzicht in de taak die eten hoort te vervullen. Het voeden van je lichaam.

Ga zelf koken of bakken

Duik zelf eens de keuken in om een lekkere maaltijd voor jezelf te bereiden of iets te bakken. Zoek een lekker recept uit in je favoriete kookboek of op internet en ga aan de slag met verse ingrediënten. Kook je eigenlijk altijd al? Kies dan een recept uit die misschien wat meer tijd kost om te maken of een recept wat je al heel lang wilt maken. Door je eten zelf te bereiden besteed je tijd en zorg aan je eten en dus ook aan je lichaam.

Het is oké om comfort food te eten

Vind je het moeilijk om comfort food te eten? Past het niet in je eetschema? Comfort food is eten dat bedoeld is te nemen omdat het gewoon lekker is. Gun jezelf af en toe wat comfort food en voel je hier niet schuldig over. Dit hoort er gewoon bij en het mag. Een groot gedeelte van de mens doet dit. Accepteer dat je lichaam en geest dit op sommige momenten gewoon nodig heeft.

Vind jij het moeilijk om een gezonde relatie met eten te hebben of is het iets waar jij niet bij nadenkt?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: