Persoonlijk

Hoe blijf je happy in de dagelijkse sleur?

Je wordt wakker, gaat ontbijten, naar werk toe, naar huis toe, gaat eten, gaat televisiekijken, je geeft je partner een kus en gaat naar bed. De dagelijkse sleur. Deze dagelijkse sleur heeft twee kanten: het geeft ons een houvast en zorgt ervoor dat we niet teveel energie ‘verspillen’ aan de handelingen die we moeten verrichten. Anderzijds zorgt de dagelijkse sleur er ook voor dat we het gevoel hebben vast te zitten. En zeg nou zelf: het gevoel van vastzitten klinkt niet echt aantrekkelijk toch? In dit blog hoe jij, ondanks de dagelijkse sleur, toch vrolijk door het leven kan gaan.

De grote vraag luidt: hoe vind je nou geluk in de dagelijkse sleur? Een goede vraag als je het mij vraagt! Lastig om te beantwoorden, omdat het voor iedereen verschillend is. Waarom is die dagelijkse sleur zo gevreesd? Je hoort regelmatig verhalen dat relaties stoppen omdat het door de dagelijkse sleur te saai werd of mensen zijn ineens van plan te gaan backpacken, omdat ze de dagelijkse sleur niet meer aankonden. Alles om het avontuur op te zoeken. En dat loopt niet altijd goed af, maar dat even terzijde.

We zijn gemaakt om constant maar meer te willen

Herken je dit gevoel ook bij jezelf? Als je doel A hebt bereikt dan wil je al weer door naar het volgende doel (doel B –> doel C –> doel D etc..). Uiteraard geldt dit niet voor iedereen. Er zijn zat mensen die helemaal in hun nopjes zijn met een huisje-boompje-beestje bestaan, maar over het algemeen willen wij mensen constant groeien en zijn we ons hele leven op zoek naar meer. Dat is prima, maar kan lastig zijn als je een vaste relatie hebt, een goede en leuke baan of wellicht een huis hebt gekocht.

Heeft vluchten zin?

Behoor jij tot de groep die de dagelijkse sleur vreselijk uitputtend vind en stap je nu het liefst op een vliegtuig om naar de eerste de beste bestemming te gaan waar jij je backpack avontuur kunt beginnen? Dit is niet altijd verstandig. Uit onderzoek blijkt namelijk dat het veranderen van de omstandigheden je maar voor 10% gelukkiger maakt. Je leest het goed, 10%. Dat is niet zo erg veel. Dat heeft te maken met het volgende: ongeveer de helft van het geluk dat je voelt wordt bepaald door onze genen. Dit . kun je omhoog krijgen door te veranderen van partner, baan, studie, woonplaats of door het kopen van een leuke gadget. Echter ben je dan maar voor een korte periode (tot maximaal één jaar) gelukkiger. Voor deze korte periode zijn de levels dopamine en serotonine iets hoger. Deze twee hormonen zorgen ervoor dat je het geluk dus ook echt voelt.

Vind je deze 10% verhoging (voor maximaal één jaar) niet voldoende? Dan kun je het beste je mindset veranderen. Het is namelijk zo dat 40% van je geluk wordt bepaald door de manier hoe jij kiest om met bepaalde situaties om te gaan. Het is natuurlijk vrij makkelijk om alles negatief te bekijken (“Wat een stomme baan heb ik”.), maar bekijk het eens positief (“Ik heb ontzettend leuke collega’s op mijn werk”. ) Door positief te kijken in plaats van negatief heb je zelf invloed op die 40%.

Belangrijk om hierbij te onthouden is: de basisemoties voor ieder mens zijn veiligheid, liefde en geborgenheid. Wanneer één van deze drie emoties mist, dan gaan we automatisch opzoek naar deze missende emotie. Heb je een leuke partner en een fijn huis om in te wonen en besluit je dit op te zeggen? Denk daar goed over na, want op deze manier mis je ook de veiligheid en liefde. Mocht je hier nog niet over nagedacht hebben? Dan is het wellicht verstandiger om je mindset te veranderen.

Daarom voor jou een aantal tips!

  1. Je mindset veranderen kan heel makkelijk. In plaats van te bedenken wat je allemaal niet hebt kun je het ook omdraaien: bedenk eens wat je allemaal wel hebt. Grote kans dat je een stuk blijer voelt.
  2. Wissel saaiheid en avontuur af. Plan bijvoorbeeld een keer een weekendje weg, ga eens voor de fun een dagje naar een andere stad in het land of doe iets wat je nog nooit gedaan hebt. Dit kan allemaal tussen de ‘saaiheid’ door. Het voordeel hiervan is dat je wat leuks te vertellen hebt als je thuis komt en daarna ben je weer blij om thuis te komen. Je veilige haven. Na zo’n thuiskomst waardeer je, je vertrouwde omgeving des te meer.
  3. Varieer eens in simpele dingen. Is het in jouw huishouden de gewoonte dat jij elke avond kookt? Laat eens voor de fun je huisgenoot voor je koken. Of plan eens een avond in waarin je niet naar een scherm kijkt, maar ga een wandeling maken in de natuur of speel spelletjes met anderen. Het maakt niet zoveel uit wat voor variatie je kiest, zolang je maar iets anders doet dan dat je gewend bent.
  4. Beweeg minstens 30 minuten per dag. Dit kan niet vaak genoeg gezegd worden. Bewegen is ontzettend belangrijk. Het houdt je fit, zorgt voor wat gelukshormonen en het houdt je alert! Zorg je ook nog eens voor variatie in je sport-, beweegschema dan heb je gelijk punt drie ook erbij te pakken!
  5. Voer eens een echt goed gesprek. Veel van de gesprekken die we voeren zijn een beetje ‘mwah-mwah’. Niet echt een goed gesprek. Deze gesprekjes zijn leuk om even te voeren, maar gaan niet echt de diepgang in. Luister daarom eens een keer echt geïnteresseerd in de ander en ga dieper op de antwoorden in. Stel vragen waarbij je de ander echt leert kennen. In het begin wellicht wat eng, maar het is zoveel leuker.

Zoals je ziet kan je met een paar simpele aanpassingen al zorgen voor meer geluk en blijdschap in je leven. Mochten deze tips niet helpen? Dan is het mogelijk dat er grotere stappen nodig zijn, maar daar moet je zelf wat dieper over nadenken en niet zomaar een beslissing gaan nemen.

Eén reactie

  • Betty

    Dagelijkse sleur kan je ook gewoon dagelijks ritme noemen.
    Dat klinkt gelijk al positiever en stemt je al vrolijker.
    Ik houd er wel van dagelijks ritme! Voel me daar meestal heel prettig bij. Maar vind het ook heerlijk
    om er eens een dagje uit te stappen uit dat ritme maar denk dan savonds wel weer
    ” o morgen weer lekker mijn dagelijks ritme”😀

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: