Persoonlijk

Hoe bereik jij een heerlijk ‘morning ritual’? Ook als je het druk hebt.

Niet iedereen heeft in de ochtend tijd om een yoga sessie te doen of een ochtend wandeling te maken door de duinen. Toch hoeft dat niet te betekenen dat je geen heerlijk ochtend ritueel kunt hebben. Want ook met minder tijd kun je dit bereiken. Met een paar hele simpele tips. Nee, je hoeft niet om vijf uur al op te staan.

Het begint de avond daarvoor al

Mealpreppen. Heb je in de ochtend geen zin om je ontbijt of lunch voor die dag klaar te maken. Doe het de avond daarvoor. Maak bijvoorbeeld overnight oats klaar of zet de ontbijttafel alvast klaar. Zo ben je in de ochtend minder tijd kwijt aan taken die je heel makkelijk de avond daarvoor kunt doen. Een andere tip: leg je kleding vast klaar en pak je tas vast in. Scheelt in de ochtend weer wat extra minuten.

Plan de tijd in voor jezelf

Je hoeft echt geen half uur te mediteren, maar plan minimaal vijf minuten in voor jezelf. Ga bijvoorbeeld vijf minuten (of langer dus) lekker uit het raam staren met een kopje koffie of met je ontbijtje. Neem de tijd om de omgeving te observeren terwijl jij geniet van je ontbijtje/koffie/thee/niks.

Mediteer

Voordat je deze tip gelijk overslaat: mediteren hoeft helemaal niet zweverig te zijn en lang te duren. Je kunt het al doen tijdens het douchen, tanden poetsen, wc-bezoekjes of zittend op bed. Ga vijf minuten in stilte letten op je ademhaling en focus op wat er in je lichaam allemaal gebeurt (en wat je voelt). Zo start jij je dag met de volle aandacht.

Airplane modus

Zet in de avond je telefoon op vliegtuigstand en laat deze in de ochtend ook nog even aanstaan. Zo word je niet gelijk getriggerd door al die binnenkomende berichten en mailtjes. En die likes op Instagram kunnen best wel wachten tot later op de dag.

Waar ben je dankbaar voor?

Schrijf op waar je die gisteren dankbaar voor of enthousiast over was. Doe dit bijvoorbeeld direct na het opstaan of tijdens het eten van je ontbijtje. Schrijf op waarom je hier zo dankbaar voor en enthousiast over bent. Door deze oefening te doen laat je je hersenen de ervaring opnieuw beleven waardoor ze leren dat een positieve attitude belangrijker is dan een negatieve attitude.

Hoe start jij de ochtend het liefst?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: