Persoonlijk

Hoe Belangrijk Zijn Rust & Ontspanning

Het afgelopen jaar ben ik mijzelf behoorlijk tegengekomen. Ik was zo gefocust op het perfecte plaatje dat elke kleine tegenslag zorgde voor een huilbui. Ik had constant het gevoel dat ik de ander, maar vooral mijzelf moest bewijzen. Bewijzen dat ik het allemaal kan. Elke dag sporten (terwijl ik eigenlijk hartstikke moe ben), elke dag heel gezond eten (terwijl ik best wel zin had in een stuk chocolade) en noem het maar op. Niet beseffend hoe belangrijk rust en ontspanning zijn. En eerlijk gezegd: ik weet nog steeds niet hoe ik dit moet aanpakken. 

Wat is ontspanning
Ontspanning is het tot rust komen van lichaam en geest. Voor iedereen is dit verschillend. Zo wordt de een rustig van muziek maken, terwijl de ander het liefst gaat mediteren. Zelf ben ik er nog niet helemaal achter wat voor mij ontspanning is. Toch is deze ontspanning ontzettend belangrijk. Af en toe op de rem trappen is wat wij mensen nodig hebben. In deze maatschappij moeten we (althans, dat gevoel hebben wij) constant aan staan. Het nemen van rust en ontspanning helpt om je eigen richting te bepalen. Je wordt even afgezonderd van al die prikkels om je heen waardoor je beter naar je zelf kunt luisteren. 

34 GB aan informatie, elke dag!
Elke dag ontvangen onze hersenen 34 GB aan informatie! Ongelooflijk veel als je het mij vraagt. Wist je dat dit ruim twee keer zo veel als dertig jaar geleden. het gekke is, we denken dat dit normaal is. Terwijl we steeds meer stress ervaren en niet onze rust kunnen vinden.

Doordat we alsmaar stress ervaren is ons lichaam constant in een stressreactie. De hormonen cortisol en adrenaline stromen door ons lichaam. Af en toe zo’n stress moment is gezond, maar niet constant. Dit vraagt namelijk ontzettend veel energie van ons lichaam dat op ten duur weer vermoeiend wordt. Het is dan ook niet voor niets dat mensen met veel stress last krijgen van hun hart. 

Naast dat het slecht is voor ons hart, zorgt zo’n stressreactie ook ervoor dat we moeilijk in slaap kunnen vallen. Ons lichaam denkt dat het moet wegrennen voor gevaarlijke leeuwen. Denk maar eens na: in slaap vallen terwijl je lichaam denkt dat het moet wegrennen is verdomd lastig. Zo kom je in een neerwaartste cirkel terecht: stress –> niet kunnen slapen –> stress –> niet kunnen en ga zo maar door. 

Houd het een keer op?
Ja, het houdt zeker een keer op. Ons lichaam kan dit niet de hele tijd aan. Het gevolg: een  depressie. Dit komt omdat stress ruimte geeft om angst te ervaren. Deze angst weer sneller voor een depressie en dan ben je nog verder van huis. Je bent ziek. Gelukkig is het grotendeels te voorkomen (helaas is het vaak al te laat als je eraan denkt). Zoek wat vaker de rust op en ik weet het, het is lastig. Hieronder wil ik je een aantal tips meegeven hoe je kan zorgen voor een stukje rust in je leven. 

1. Ademhaling
We zijn vaak niet bezig met het moment zelf. Ons hoofd dwaalt al weer af naar wat we aankomende uur moeten doen of wat we het afgelopen uur hebben gedaan. Zonde, wat op beide momenten heb je geen invloed (meer). Wees eens wat vaker bewust van je ademhaling. Dit brengt je op het moment zoals het nu is en kun je de spanningen vaak beter loslaten en brengt het ons lichaam tot rust. TIP: Ga op een rustige plek zitten en adem die in door je neus en adem langzaam uit via de mond. 

2. Verwen jezelf en plan dit in
Hoe je dat doet is voor iedereen weer anders. De een wordt blij van een gezichtsmaskertje opdoen terwijl de ander liever een rondje in de regen loopt. Plan minimaal 2 keer per week (liefst iedere dag) een me-time in. Blokkeer dan een avond, een uur of een hele dag in voor jezelf. Geen verplichtingen. Alleen de dingen doen die jij leuk vindt. Niet meer. Niet minder.

3. Beweeg 
Al is het maar een wandeling van 10 minuten of een dansje door de woonkamer op je favoriete liedje. Lichaamsbeweging is een van de beste manieren om stress tegen te gaan en je ontspanning op te zoeken. Het helpt je (gespannen) spieren te ontspannen. Nu kan ik begrijpen dat je denkt: Ja, als ik het druk heb ga ik niet mijn tijd verspillen aan dansjes in de woonkamer. Maar geef het een kans, doe iets wat jij leuk vindt. Zo blij je het langer volhouden.

4. Zet je telefoon uit
Heel belangrijk. We staan constant aan. 24/7. Het voelt toch niet ontspannen als je constant berichtjes binnenkrijgt. Zet je telefoon desnoods voor een uurtje uit. Geen prikkels = geen afleiding. Zo komt je brein even tot rust (ga ondertussen ook niet op Facebook of televisie kijken dan).

Vind jij het moeilijk om te ontspannen? En wat helpt bij jou om te ontspannen? Laat het hieronder weten!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *